Runner's World poleca:

10 najczęstszych błędów żywieniowych

Poleć ten artykuł:

Większość z nas wierzy, że je całkiem zdrowo. Ale gdy poprosiliśmy naszych 35 Czytelników o prowadzenie przez 7 dni dziennika posiłków, odkryliśmy aż 10 złych nawyków, które niweczą ich wysiłki na treningach. Rozpoznaj je, zanim zniweczą także Twoje.

Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie biegasz. A skoro biegasz, jest też bardzo możliwe, że masz przynajmniej jeden dziwny dietetyczny nawyk. To może być stosunkowo nieszkodliwe objadanie się podczas świąt Bożego Narodzenia lub znacznie bardziej niebezpieczny zwyczaj pochłaniania 12 batonów energetycznych każdego dnia. Wśród biegaczy takie grzechy są nawet częściej spotykane niż u osób prowadzących siedzący tryb życia.

"Niewłaściwe odżywianie i zbyt intensywny trening często idą ze sobą w parze" - wyjaśnia dr Suzanne Girard Eberle, dietetyk sportowy i autorka książki "Żywienie w sportach wytrzymałościowych". W pogoni za perfekcyjną dietą, która pozwoli osiągnąć optymalną formę, wielu biegaczy lekceważy konieczność odpowiedniego zbilansowania i zróżnicowania swoich posiłków.

"Niektórzy z nich wręcz boją się jeść pewnych produktów albo grup produktów" - dodaje dr Susan McQuillan, autorka książki "Zerwać okowy żywieniowych uzależnień". Takie restrykcyjne nawyki żywieniowe mogą powodować, że Twoje starania o poprawę wyników spełzną na niczym - będziesz wolniejszy, bardziej zmęczony albo nawet poważnie się rozchorujesz.

Aby zidentyfikować najbardziej powszechne błędy żywieniowe biegaczy, poprosiliśmy dr Karen Reznik Dolins, dietetyka z Columbia University and Altheus (USA), o przeanalizowanie diety 35 biegaczy z klubu New York Flyers. Choć była to tylko ankieta, a nie stricte naukowe badanie, dr Dolins znalazła aż 10 złych nawyków, którymi biegacze utrudniali samym sobie osiągnięcie sukcesu. Sprawdź, co robili źle, a być może rozpoznasz tu także swoje błędy.

1. Objadanie się na noc

Przez cały dzień nie znajdujesz czasu na porządny posiłek. Dopiero wieczorem jesz potężną kolację, która dostarcza Ci większość kalorii tego dnia.

"Niejedzenie w ciągu dnia i objadanie się późnym wieczorem przypomina sytuację, kiedy tankujesz samochód po dotarciu do celu" - mówi dr Dolins. Wielu biegaczy odżywia się w taki sposób codziennie, tymczasem nierównomierne dostarczanie organizmowi substancji odżywczych i energii obniża Twoją wydolność. Ci, którzy biegają po południu (po całym dniu głodowania i przed obfitą kolacją), kończą trening dosłownie "na oparach".

Tagi: dieta | jadłospis | błędy żywieniowe | objadanie się | batony energetyczne | odwodnienie | suplementy | tłuszcz

Oceń artykuł:

3.0

Skomentuj (1)

siwa, 3 marca 2011, 21:28

Przydatny artykuł. Rozwiał kilka moich wątpliwości.
przejdź do forum

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij