Runner's World poleca:

9 sposobów na dawkę owoców każdego dnia

Poleć ten artykuł:

Są soczyste i smaczne, a do tego pełne potasu, witaminy C, beta-karotenu oraz fitoskładników przyspieszających regenerację. Warto je jeść szczególnie latem - gdy jest na nie sezon w Polsce. Poznaj kreatywne formy przyrządzania owoców i zbieraj zdrowotne plony.

owoce

Owoce – słodycze produkowane przez Matkę Naturę – zmniejszają ryzyko chorób serca i nowotworów, warto więc serwować je sobie 3-4 razy dziennie. Możesz je podawać pod różnymi postaciami:

1. Grilluj

Przygotowywanie owoców na wysokim ogniu zachowuje ich skoncentrowany smak i karmelizuje ich naturalne cukry. Grillowaniu można poddać wszystkie owoce na tyle zwarte, żeby utrzymały się na grillu (jak ananas czy mango), jak i te, których miąższ zabezpiecza skórka (jak śliwki).

Zdejmij niejadalną skórkę (np. z banana), przekrój na pół, wyjmij pestki i nasiona. Namocz owoc przez około 10 minut – do wody możesz dodać miętę lub cynamon. Nałóż na owoc odrobinę roztopionego masła i grilluj na średnim ogniu, obracając, aż do zbrązowienia.

Spróbuj: Grillowany ananas z polędwicą wieprzową, a na deser śliwki z gorzką czekoladą. Połóż kostkę czekolady na przepołowionej śliwce minutę przed jej zdjęciem z grilla.

2. Piecz

Bogate w wodę owoce pozostają wilgotne po wolnym pieczeniu w niskiej temperaturze. Zapiekanie owoców w ich własnym soku pozwala zachować większość wartościowych składników.

Pokrojone w plasterki, kawałki lub na pół owoce ułóż w natłuszczonym naczyniu do pieczenia. Dodaj cynamon, gałkę muszkatołową, goździki i kruszonkę (z posiekanych orzechów, cukru i mąki). Piecz w 180 st. C przez 30–60 min, aż zmiękną. Im twardsze owoce lub im większa ich porcja, tym dłużej muszą się piec.

Spróbuj: Odrobina słodyczy na śniadanie po porannym treningu. Upiecz truskawki z plasterkami rabarbaru z posypką z orzechów włoskich i brązowym cukrem.

3. Gotuj

Duszenie uwydatnia smak i zmiękcza strukturę owoców, więc idealnie sprawdza się w przypadku nie do końca dojrzałych owoców. Po ugotowaniu przechowasz je w lodówce do 5 dni, więc mogą być szybką przekąską.

Przeczytaj też: TOP 10 nakazanych owoców: Jakie, jak i kiedy jeść?

Wrzuć do rondla całe lub przepołowione owoce (pozostaw jadalne skórki). Dolej do nich sok, wino lub wodę (niech przykryje owoce) i osłódź miodem. Dodaj wanilię, cynamon i gałkę muszkatołową. Gotuj, aż zmiękną (10 min małe owoce – jak wiśnie, godzinę duże i twarde – jak gruszki). Owoce podawaj polane wygotowanym z nich syropem.

Spróbuj: Przekąska z moreli w sosie mango lub ananasowym, z dodatkiem jogurtu waniliowego i migdałów.

Na surowo

Nieprzetworzone owoce nie są w żaden sposób pozbawione swoich wartości. Ich naturalna słodycz uzupełnia niemal każdy smak, są więc dobrym dodatkiem do większości dań.

4. W kawałkach: Spróbuj sałatki z mniej popularnych owoców, takich jak żółte maliny czy jeżyny (Wypróbuj też: Przepis dla biegacza: Sałatka z burakiem, awokado i pomarańczą).

5. W plastrach: Dodawaj do kanapek cienkie plasterki gruszek lub połówki winogron.

6. W kostkę: Drobno posiekane owoce tropikalne, jak papaja czy mango, dodaj do sosu, który będzie dodatkiem do mięs i ryb (Sprawdź: Przepis dla biegacza: Polędwiczki wieprzowe w śliwkowej salsie).

7. Posiekane: Jabłko i kokos pasują do surówek i sałatek.

8. Zmielone: Na regenerację – zmiel w blenderze jagody z jogurtem i miodem (Więcej przepisów: Przepisy na koktajle: Szybkie napoje pełne mocy).

9. Płynne: Odświeżające nawodnienie – zmiksuj lemoniadę z arbuzem.

RW 08/2012

Tagi: owoce | porcja owoców | przepisy z owoców

Oceń artykuł:

5.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij