Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Bar szybkiej obsługi: 5 orzeźwiających napojów na lato

Szybkie przygotowanie i szybkie efekty. Oto 5 napojów na lepsze nawodnienie, regenerację lub po prostu szybkie orzeźwienie. Nie czekaj z ich przygotowaniem aż wrócisz z biegu – najlepiej zrobić je przed wyjściem na trening. Niech czekają na Ciebie w lodówce.

Bar szybkiej obsługi: 5 orzeźwiających napojów na lato fot. shutterstock.com, Mirosław Luckoś

„Izotonik” dawnych mistrzów

  • herbata miętowa (proporcje na 1 litr)
  • 2 łyżki glukozy
  • witamina C 1000 mg (lub multiwitamina)

Jak zrobić? Weź 2-3 garście świeżej mięty i zagotuj je w litrze wody mineralnej. Przestudź wywar, przecedź, jeśli zostały paprochy z mięty, a następnie rozpuść w nim glukozę i witaminę.

Co daje? Mięta łagodzi problemy żołądkowe i zapobiega nudnościom pojawiającym się w trakcie biegu. Witamina C lub kompleks witaminowy (z jej udziałem) działa lekko przeciwzapalnie i poprawia transport tlenu we krwi. Glukoza odżywia mięśnie i dodaje mocy.

Henryk Paskal – dyrektor Półmaratonu Philips w Pile, prezes Polskiego Stowarzyszenia Biegów i ambasador ASICS. Na swoim liczniku biegowym ma 44 ukończone maratony, a jego życiówka cały czas imponuje: 2:18:14. „W latach 70. piliśmy ten napój na maratonach z plastikowych butelek po szamponie Bambino, które mimo wyparzenia i tak lekko zalatywały chemią. Mnie on jednak pomagał na żołądek i dodawał mocy” – wspomina Henryk.

 

Azjatycki energetyk

  • sok z 1 cytryny/limonki
  • świeży, starty imbir (ok. 2 cm)
  • coś słodkiego wedle gustu (może być: ksylitol, miód, cukier trzcinowy (najlepiej sprawdza się syrop cukrowy: ugotowany z wodą cukier w proporcji 1:2)
  • gałązka kolendry

Jak zrobić? Zmiksuj w blenderze, przelej do szklanki i uzupełnij wodą gazowaną.

Co daje? Imbir ma genialne właściwości przeciwzapalne, a dodatkowo łagodzi dolegliwości gastryczne. Lekko ostry smak otwiera dodatkowo pory skóry, dzięki czemu lepiej oddajesz ciepło.

Bartosz Polak – kucharz i właściciel restauracji Kuchnia Funkcjonalna w Warszawie, z menu specjalnie dla biegaczy. Latem stawia na napoje dające kopa, ale zarazem orzeźwienie – jak proponowany azjatycki energetyk po treningu. Biega od 6 lat. Maraton w 3:14.

 

Mohito mistrza

  • Limonka
  • woda gazowana
  • pokruszony lód
  • mięta
  • łyżka nasion chia
  • cukier trzcinowy

Jak zrobić? Pokrojoną w kostkę limonkę wrzuć do szklanki, następnie dodaj cukier oraz miętę. Wszystko należy dokładnie ugnieść tłuczkiem. Dodaj nasiona chia i zalej wodą gazowaną. Tak przyrządzony napój odstawiamy na około 10 minut, żeby nasiona wchłonęły wodę. Dosyp pokruszony lód.

Co daje? Oprócz genialnego smaku tego bezalkoholowego drinka, nasiona chia są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, ale także antyoksydantów, białka i błonnika.

Łukasz Kalaszczyński – trener lekkoatletyki i pływania, triathlonista pasjonat, wicemistrz Polski z 2015 roku na dystansie ½ Ironman i opiekun grupy Czytelników przygotowujących się do „Wyzwania RW”. Jego bezalkoholowe mohito daje orzeźwienie i sporą porcję omega-3.

 

Lekka regeneracja

  • 1 banan
  • kilka kostek zamrożonej wody mineralnej
  • 1 pomarańcza
  • 2 garście świeżego szpinaku

Jak zrobić? Pomarańczę i banana obierz ze skórki i lekko rozdrobnij. Wrzuć do blendera, dodaj szpinak i lód. Zmiksuj na gładką masę.

Co daje? Sok ze świeżej pomarańczy uzupełnia elektrolity i cukry po biegu. Do tego witamina C wspomaga układ odpornościowy i pozwala przyswoić żelazo ze szpinaku, potrzebne w transporcie tlenu do mięśni. Banan lekko zagęści całość i odżywi, a lód ochłodzi.

Arkadiusz Gardzielewski – maratończyk z rekordem życiowym 2:11:34. Członek kadry narodowej oraz wielokrotny reprezentant Polski. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Dyplomowany trener lekkiej atletyki.

 

Nawodnienie i odnowa

  • 1 banan
  • kilka daktyli (wcześniej namoczonych)
  • łyżka ciemnego kakao
  • szklanka wody kokosowej

Jak zrobić? Namoczone wcześniej daktyle, lekko rozdrobnionego banana, kakao i wodę kokosową wrzuć do blendera. Zmiksuj na gładką masę.

Co daje? Woda kokosowa działa jak naturalny izotonik. Pozostałe składniki dodają energii po długich wybieganiach lub podbiegach. Uzupełniasz tym samym płyny i odżywiasz mięśnie dobrymi węglowodanami. Ciemne kakao ma dużo żelaza i cennych przeciwutleniaczy.

Anna Kęsy – Czytelniczka „Runner’s World”, która wygrała ogłoszony przez nas facebookowy konkurs na letni napój. Ania studiuje politologię, za sobą ma już starty na 10 km. Mówi, że czuje się uzależniona od biegania. Lubi eksperymentować w kuchni.

 

RW 07/2016 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Podejście, które o lata świetlne wyprzedza konkurencje! Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl który w ciągu tygodnia odmieni Twoje życie! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Pokaż na co Cię stać i wejdź na www.igortreneronline.pl !
    ~Kasia, 2017-08-09 18:24:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij