Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Co jeść po bieganiu? Najsilniejsze naturalne antyoksydanty

Oto najlepsze produkty wspierające ciało w walce z efektami ubocznymi intensywnych treningów. Mają pełno antyoksydantów przyspieszających regenerację, walczących ze zmęczeniem i komórkami rakowymi. Zobacz, jak doładować swoje zdrowie żywnością typu „superfood”. 

przeciwutleniacze dla sportowców, co jeść po treningu, regeneracja po treningu, najlepsze jedzenie dla biegacza Superbohaterowie: Przeciwutleniacze to produkty, które mogą pomóc odeprzeć atak armady wolnych rodników / fot. Mitch Mandel

Sezon rozkręca się z dnia na dzień, na liczniku masz coraz większy tygodniowy przebieg. Intensywniejsze treningi to oczywiście lepsze wyniki, ale również przyspieszona produkcja wolnych rodników w Twoim ciele. Łącząc się z innymi składnikami ciała, te niestabilne cząsteczki mogą powodować uszkodzenie komórek mięśniowych oraz DNA. W dłuższym okresie ich oddziaływanie może utrudniać regenerację po intensywnym wysiłku, zwiększyć ryzyko kontuzji czy rozwoju różnych choróbsk.

Przyspieszenie produkcji wolnych rodników może być dodatkowo stymulowane promieniami UV czy smogiem. Jak odeprzeć taki atak? Najlepszym sposobem na ochronę własnego ciała jest spożywanie antyoksydantów.

Warzywa i owoce to naturalne pochłaniacze rozszalałych rodników. Ich mocarne właściwości niestety nie trwają długo – tylko przez kilka dni świeżości. Warto zatem wyposażyć się w inne produkty, które dorównują im swoją mocą.

Czarny ryż

Według naukowców z Louisiana State University Agricultural Center, pełnoziarnisty czarny ryż jest przepełniony antocyjanami odpowiedzialnymi za jego ciemnofioletowy odcień. To ta sama substancja chemiczna, która nadaje odcień borówkom i jagodom, powszechnie uznawanym jako wsparcie w prewencji nowotworów oraz chorób układu krążenia.

Wzmocnij działanie: Wymieszaj ugotowany czarny ryż z pieczonymi burakami, brokułami, papryką konserwową i podsmażonymi plasterkami cukinii. Polej sosem balsamicznym, dopraw solą i pieprzem. Podawaj schłodzone.

Orzechy brazylijskie

To najbogatsze źródło selenu nie tylko w porównaniu do innych orzechów, ale i do wszystkich produktów żywnościowych. Jeden orzech jest w stanie zapewnić 100 procent dziennego zapotrzebowania człowieka na ten składnik mineralny.

Organizm wykorzystuje selen do tworzenia związków zwanych elenoproteinami – enzymów pełniących funkcję antyoksydacyjną. Mogą one pomóc zrekompensować zniszczenia komórek, dokonanych przez wolne rodniki.

Wzmocnij działanie: Posiekaj orzechy brazylijskie i dodaj do sałatki. Zmiel je z mlekiem lub sezonowymi owocami na smoothie.

Żółtka jajek

To jedno z bogatszych źródeł luteiny i zeaksantyny – przeciwutleniaczy gromadzących się w siatkówce oka i pochłaniających szkodliwe promieniowanie UV.

Naukowcy z Tufts University odkryli, że luteina dużo lepiej wchłaniana jest z jajek niż z jej alternatywnych źródeł, na przykład szpinaku. Co więcej, żółtko dostarcza również selen, witaminę E oraz cholinę, przyczyniającą się do poprawy zdrowia serca.

Wzmocnij działanie: Odetnij górę większego pomidora i wydrąż jego środek. Do środka wsyp szczyptę soli, pieprzu i ulubionych ziół, wbij jajko. Wsadź do nagrzanego piekarnika na ok. 10 minut, posyp szczypiorkiem.

Soczewica

Soczewica to witaminowo-mineralna kopalnia złota. Naukowcy z North Dakota State University odkryli, że zawarte w niej fenole posiadają zdolność do neutralizowania wolnych rodników. Wysokie stężenie fenoli może poprawiać regenerację mięśni i zmniejszać ryzyko pojawienia się chorób przewlekłych. Soczewica to również nośnik rozpuszczalnego błonnika, który pomaga zmniejszać poziom cholesterolu oraz cukru we krwi.

Wzmocnij działanie: Zastąp połowę mięsa do burgerów gotowaną soczewicą. Zwiększysz dzięki temu ilość błonnika w posiłku, ograniczysz ilość tłuszczu z czerwonego mięsa oraz zmniejszysz jego niekorzystne działanie na poziom cholesterolu.

Melasa

To jedna z tych słodkich substancji, po zjedzeniu których nie musisz mieć wyrzutów sumienia. Powstaje podczas przekształcania cukru trzcinowego w biały cukier. Zachowuje ona składniki odżywcze zazwyczaj bezpowrotnie tracone podczas procesu rafinacji cukru. Ten ciemnobrązowy i gęsty syrop to źródło żelaza, magnezu i przeciwutleniaczy. Melasa ma dużo więcej dobroczynnych składników od syropu klonowego czy syropu z agawy.

Wzmocnij działanie: Dodaj łyżkę melasy do koktajlu regeneracyjnego zawierającego jogurt, banany, kiwi i kakao naturalne.

Masło orzechowe

Popularna przekąska w USA i Kanadzie coraz częściej gości na polskich stołach. Wybierając masło orzechowe (bez zbędnych dodatków), można wesprzeć organizm dodatkową pulą witaminy E. Ona również posiada właściwości wyłapujące wolne rodniki, zmniejszając ryzyko chorób układu krążenia.

Co więcej, orzeszki arachidowe są bogatym źródłem resweratrolu – składnika o właściwościach kardioprotekcyjnych, obecnego również w czerwonym winie.

Wzmocnij działanie: Wymieszaj ze sobą masło orzechowe, oliwę z oliwek, szalotkę, czosnek, starty imbir, mleczko kokosowe i posiekaną papryczkę chili. Powstały sos podawaj z grillowanym mięsem lub falafelem.

Świeży wybór

Te warzywa i owoce pełne są antyoksydantów

Burak ćwikłowy

Duża zawartość flawonoidów (głównie betaniny i choliny) oraz antocyjanów powoduje, że burak ćwikłowy ma wyjątkowe właściwości zmniejszające ilość wolnych rodników w organizmie.

 

 

Jarmuż

Docenić go warto za szczególnie dużą zawartość beta-karotenu, usprawniającego działanie układu odpornościowego. 

 

Gruszka

Zawarte w niej epikatechiny i katechiny, należące do flawonoli, zmniejszają poziom stresu oksydacyjnego w organizmie.

 

Kapusta czerwona

Źródło witaminy C, która może przyspieszyć efekt spalania tkanki tłuszczowej podczas aktywności fizycznej.

 

Czerwony grejpfrut

Zawiera likopen chroniący przed rozwojem nowotworu pęcherza moczowego, szyjki macicy i trzustki.

 

Sprawdź też:

» Plan żywieniowy na zawody: Co jeść przed i po bieganiu

» Zdrowe przekąski a bieganie: Co jeść między posiłkami?

» Bieganie a nawodnienie: Picie przed, w trakcie i po treningu

RW 03/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dbanie o swój organizm i ochrona przed stresem antyoksydacyjnym powinien być dla każdego jednym z priorytetów. Wiadomo, że w dzisiejszych czasach jesteśmy zabiegani i myślenie o tym co dobre, a co złe dla zdrowia spada na dalsze tory, stąd warto posiłkować się pewnymi suplementami jak choćby Resvitarox: https://mocantyoksydantow.pl
    ~Krzysztof Konopka, 2017-08-07 00:25:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij