Runner's World poleca:

Dieta biegacza: 5 powodów, dla których warto jeść jajka

Poleć ten artykuł:

Wokół jajek narosło wiele mitów. Zwłaszcza tych, które dotyczą zalecanego spożycia. Biegacz może zjeść spokojnie kilka - i wyjdzie mu to tylko na dobre. Zobacz zestawienie 5 powodów, które przekonają Cię, aby jeść jajka znacznie częściej niż tylko na Wielkanoc.

ile jeść jajek, dieta biegacza, dlaczego warto jeść jajka

Jaja powinny być stale obecne w diecie biegacza. Przynoszą bowiem wiele korzyści, spośród których najważniejsze wymieniliśmy poniżej.

1. Odchudzają. Uczestnicy badań, którzy jedli jajka na śniadanie, schudli o 60% więcej niż ci, którzy rozpoczynali swój dzień od bułki z dodatkami o takiej samej ilości kalorii. Według badaczy, wysokiej jakości białko w jajkach (pokrywające 13% dziennego zapotrzebowania) hamuje apetyt. Co więcej, białko zawarte w jajach jest łatwo przyswajalne, dzięki czemu doskonale wspomaga regenerację mięśni po długim biegu lub treningu tempowym.

2. Chronią (tak, chronią) serce. Wyniki wielu badań podważają związek między jedzeniem jaj a chorobami serca. Według nich, przy wzbogaceniu diety o kilka jajek tygodniowo u aktywnych osób, nie trzeba obawiać się problemów kardiologicznych spowodowanych przez cholesterol. Poza tym, unikalne białko znajdujące się w żółtkach jaj hamuje płytki krwi (komórki odpowiedzialne za powstawanie skrzepów krwi) przed zlepianiem się wewnątrz naczyń krwionośnych, obniżając tym samym ryzyko zawałów serca.

3. Zwalczają stany zapalne. Jajka są jednym z najlepszych źródeł choliny (jedno duże jajo to 30% dziennego zapotrzebowania na ten – znajdujący się głównie w żółtku – składnik). Cholina odgrywa kluczową rolę w zachowaniu zdrowia mózgu, oczyszcza też system krążenia ze związków powodujących stany zapalne, które mogą być odpowiedzialne za szereg chorób: od obrzęku mięśni zaczynając, na cukrzycy i chorobie Alzheimera kończąc.

4. Wzmacniają kości. Jaja są jednym z niewielu naturalnych źródeł będącej budulcem kości witaminy D – jedno jajko to 10% dziennego zapotrzebowania.

5. Poprawiają wzrok. Żółtko zawiera substancję zwaną luteiną, która zapobiega postępującemu z wiekiem zwyrodnieniu plamki żółtej (mogącemu skutkować utratą wzroku). I chociaż szpinak i inne zielone warzywa są bogatsze w luteinę, ta zawarta w jajkach jest dla nas korzystniejsza – bo lepiej przyswajalna.

Doniesienia nieprzesadzone

Rozwiewamy mity i wątpliwości na temat jajek.

  • Brązowa czy biała skorupka? Pod względem wartości i składników odżywczych nie różnią się niczym.
  • Z chowu klatkowego? Dla kur różnica, jak żyją, dla Twojego zdrowia nie ma znaczenia – to kwestia smaku i etyki.
  • Jajka mają omega-3? Tak. Jedno żółtko to równowartość 30 g łososia.
  • BIO i organiczne? Jajo od szczęśliwej kury, która jadła nie tylko zboże i wie, jak wygląda słońce, jest smaczniejsze.

Ekspresowe dania przed i po treningu biegowym

  • 5 minut. Śniadanie. Wrzuć do mikrofalówki dwa roztrzepane jajka z dodatkiem soli i pieprzu. Podaj w podgrzanej tortilli i posyp tartym, żółtym serem, kolendrą lub pietruszką.
  • 10 minut. Pasta z jajek. Wymieszaj ¼ kubka szczypiorku, łyżkę natki pietruszki, 2 jajka na twardo pokrojone w kostkę i 2 łyżki jogurtu. Posól i popieprz. Nakładaj na razowego tosta.
  • 15 minut. Zupa z jajkiem. Zagotuj 400 g bulionu drobiowego i zetrzyj 2 cm imbiru. Wlej powoli dwa roztrzepane jajka. Dodaj kawałki sałaty lodowej. Posyp orzechami ziemnymi i kolendrą.
  • 20 minut. Omlet z ziołami. Roztrzep 4 jajka, dodaj 2 łyżki świeżych ziół, sól i pieprz. Smaż na 2 łyżkach oliwy. Dodaj cząstki pomidora bez gniazd nasiennych, posyp szczypiorkiem.

RW 04/2014

Tagi: dieta biegacza | dlaczego warto jeść jajka | ile jeść jajek | jajka zdrowa dieta

Oceń artykuł:

3.5

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij