Runner's World poleca:

Dieta na stawy. Jedzenie wzmacniające stawy

Poleć ten artykuł:

Każdy dzień zaczynasz od wzięcia kolorowej pastylki na "ogólne wzmocnienie"? Najwyższy czas zmienić przyzwyczajenia. Zamiast łykać tonę suplementów, sięgnij po naturalne produkty, za które podziękują Ci wszystkie Twoje chrząstki używane w biegu.

Diieta na wzmocnienie stawów

Twoje stawy są stworzone do tego, by wytrzymać nieprawdopodobne obciążenia. Każdy z nich to kapsuła wypełniona płynem, chroniącym i odżywiającym ruchome części narażone na tarcie.

Zła dieta, upływ czasu, predyspozycje genetyczne powodują niszczenie i deformację chrząstek stawowych. Zanika płyn maziowy, powstaje stan zapalny, a potem dopada Cię ból uniemożliwiający bieganie. Możesz zatrzymać ten proces i zamiast zabiegu u ortopedy, przeprowadzić operację „dieta na stawy”.

Oliwa. Naukowcy z uniwersytetu w Katanii we Włoszech dodali oliwę z oliwek do diety szczurów z uszkodzonymi stawami. Po 8 tygodniach eksperymentu odnotowano u nich znacząco wyższy poziom lubrycyny – białka będącego istotnym składnikiem mazi stawowej odżywiającej chrząstkę. Nie zanotowano wzrostu lubrycyny u zwierząt na standardowej diecie. Nie bój się więc dodawać nieco więcej oliwy do sałatek i makaronów.

Kefir. Fermentowane mleko w postaci kefiru jest pełne dobrych dla organizmu biegaczy bakterii Lactobacillus casei. Badania dowodzą, że ochotnicy przyjmujący dawkę L. casei regularnie przez 2 miesiące mieli mniej markerów stanów zapalnych i mniejszą sztywność stawów niż grupa przyjmująca placebo. Dodawaj kefir do płatków zbożowych i koktajli regeneracyjnych. Kupuj jednak kefiry naturalne, a nie smakowe.

Pomarańcze. W jednym z badań biegacze ze zmianami zwyrodnieniowymi kolan przez 8 tygodni przyjmowali ekstrakt ze skórki pomarańczowej. W porównaniu do grupy przyjmującej placebo ból i stany zapalne były u nich mniejsze. Wszystko za sprawą bioflawonoidu zwanego nobiletin. Dlatego nie usuwaj dokładnie białych części przy obieraniu pomarańczy, a skórkę wyszoruj i dodaj razem z miąższem do koktajlu.

Łosoś. Gwiazda wśród ryb, jeśli porównamy zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 w ich mięsie. Badania nad omega-3 wykazują, że wyzwalają one szereg kluczowych reakcji, prowadzących do zmniejszenia stanów zapalnych stawów, także u osób cierpiących na artretyzm. Dzięki olejowi rybnemu można zmniejszyć dawkowanie niesterydowych leków przeciwzapalnych. Kupuj łososia z europejskich hodowli na otwartym morzu.

Kurkuma. Badanie na osobach cierpiących na zwyrodnieniowe bóle kolan, przyjmujących ekstrakt kurkumy przez 6 tygodni, dowodzą, że pomogła ona zminimalizować dyskomfort, tak jak podawanie 800 mg ibuprofenu na dobę. Dlaczego? Dlatego, że kurkuma jest bogata w silny przeciwutleniacz, który może zmniejszać ilość stanów zapalnych komórek chrząstki stawowej. Dodawaj ją do ryżu, makaronu i dań azjatyckich.

Na staw pigułkę

Suplementy, które mogą pomóc chrząstkom.

  • Glukozamina. Czyli siarczan chondroityny. Niektóre badania dowodzą, że przyjmowanie glukozaminy przynosi ulgę stawom i nieznaczną ich regenerację po kilku miesiącach przyjmowania. Ale badacze są zgodni, że taka kuracja nie daje radykalnej poprawy, czasem wręcz jej brak. Efekty uboczne zażywania? Niewielkie, więc można spróbować.
  • Kolagen. W jednym z badań pacjenci skarżący się na ból kolana w trakcie i po biegu przyjmowali codziennie 40-mg dawkę kolagenu. Po 4 miesiącach mogli już biegać bez bólu, podczas gdy grupa przyjmująca placebo nadal odczuwała dolegliwości. Bio-kolagen może blokować powstawanie związków, które powodują uszkodzenia chrząstki.

RW 08/2015

Tagi: jedzenie wzmacniające stawy | dieta na stawy | co jeść na mocne stawy

Oceń artykuł:

2.9

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij