Runner's World poleca:

Gra w kolory: Owoce i warzywa w diecie biegacza

Poleć ten artykuł:

Intensywne kolory owoców i warzyw to znak, że kryją w sobie cenne składniki odżywcze, potrzebne każdemu biegaczowi, a fakt, że pochodzą prosto od natury, gwarantuje ich świetne wchłanianie. Zadbaj o codzienną dawkę zdrowia z tym poradnikiem.

Zamiast po raz setny przekonywać Cię, że warzywa i owoce są zdrowe, radzimy spojrzeć na nie jak na naturalne bomby pełne cennych związków, ważnych dla Twojego zdrowia, które rozprawiają się z wirusami i kontuzjami.

Prócz witamin oraz minerałów, zawierają one mnóstwo tzw. fitozwiązków, czyli związków pochodzenia roślinnego, które są zaliczane do przeciwutleniaczy, pomagających w walce z wolnymi rodnikami. Czym są te niewinnie brzmiące wolne rodniki?

Pod tym określeniem kryją się aktywne związki, które uszkadzają zdrowe tkanki naszego organizmu. Pewna ich liczba powstaje w organizmie naturalnie, jako produkt uboczny procesu oddychania wewnątrzkomórkowego. Ponadto, wolne rodniki tworzą się pod wpływem działania promieni UV, palenia papierosów, a także przyjmowania niektórych substancji chemicznych, leków, a nawet podczas męczącego treningu biegowego.

Ze względu na swoje działanie, wolne rodniki przyspieszają proces starzenia się organizmu. Ponadto, jak się uważa, działanie wolnych rodników może odgrywać rolę w rozwoju takich chorób, jak choroba niedokrwienna serca, miażdżyca czy nowotwory. Naturalną bronią przeciwko wolnym rodnikom są antyoksydanty (zwane inaczej przeciwutleniaczami), które można znaleźć właśnie w warzywach i owocach.

Dietetycy zalecają, by codzienny jadłospis zawierał przynajmniej pięć porcji warzyw i owoców. Łatwo dietetykom radzić, ale jak można dostarczyć sobie tak różnorodnych posiłków, by warzywa nie obrzydły po kilku dniach? Zasada jest prosta – komponuj swój talerz tak, by był jak najbardziej kolorowy. W ten sposób zapewnisz organizmowi najwięcej różnych wartościowych substancji, a przy okazji nie popadniesz w rutynę.

Na kolejnych stronach znajdziesz kolory, które powinny znaleźć się na Twoim talerzu:

Tagi: dieta biegacza | owoce w diecie | warzywa w diecie

Oceń artykuł:

3.7

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij