Runner's World poleca:

Grill dla wegan, czyli najlepsze warzywa na ruszt

Poleć ten artykuł:

Rezygnujesz z zaproszenia na niedzielne grillowanie, bo trzymasz dietę, a wiesz, że skończyłoby się ono jak zwykle - na tłustym mięsie i zimnym piwie? Jest na to sposób: przejażdżka rowerem wybije z głowy alkohol, a zamiast karkówki i kiełbasy wrzuć na grilla soczyste warzywa.

Grill wegetariański

Oto osiem warzyw, które najbardziej lubią się z rozgrzanym rusztem:

Kukurydza

Świetnie uzupełnia zapasy glikogenu. Jest także źródłem karotenoidów, czyli odmiany beta-karotenu, zwanego kryptoksantyną, które według badań zapobiegają rakowi płuc i innym nowotworom.

  • Możesz położyć je w łupinach i obracać często, żeby się mocno nie zwęgliły, a potem obrać. Kukurydza będzie soczysta. Obrana także nieźle znosi grillowanie, choć trzeba uważać, aby jej nie przypalić. Gotową posyp tartym parmezanem lub masłem z chili, miętą i limonką.

Dynia

Substancje w niej zawarte przeciwdziałają procesom starzenia się organizmu, zapobiegają rakowi i regenerują mięśnie po ciężkim treningu.

  • Pokrój w kostkę lub paski. Dynia na grillu nabierze słodyczy. Zastosuj technikę prażenia lub grillowania na desce drewnianej (obie opisane poniżej).

Szparagi

Kup zielone. Objętość kubka zapewnia aż 70% dziennego zapotrzebowania na witaminę K (mocne kości) i około 20% kwasu foliowego poprawiającego cyrkulację krwi.

  • Skrop oliwą. Połóż na ruszcie lub tacce aluminiowej i po 2 minutach obróć. Możesz przekroić je wzdłuż, żeby szybciej doszły – wtedy wystarczy minuta z każdej strony.

Bakłażan

Lubi grillowanie! Pełen antyoksydantów: ma np. nasunin, który chroni przed stanam zapalnymi mięśni i komórek mózgowych.

  • Pokrój w centymetrowe plastry, skrop oliwą czosnkową i grilluj bezpośrednio na ruszcie.

Cebula

Świetne źródło kwercetyny, czyli fitoskładnika wzmacniającego system odpornościowy biegaczy często łapiących infekcje.

  • Pokrój w plastry, skrop oliwą i ostrożnie połóż na ruszt. Grilluj po około 1-2 min z każdej strony.

Papryka

Niesamowicie bogata w witaminę C i substancje przeciwzapalne. Podczas grillowania nabiera dymnego smaku.

  • Pokrój w kawałki i grilluj na ruszcie. Jeśli chcesz, żeby łatwo zeszła skóra, zapakuj ją ciepłą do worka foliowego na kilka minut. Kiedy ostygnie, skórę ściągniesz łatwo jak suchą koszulkę.

Sałata rzymska

Chrupiąca i pełna witamin A, C i K. Im ciemniejsza, tym lepsza.

  • Pokrój główkę w ćwiartki. Posmaruj oliwą i grilluj, aż lekko zbrązowieje. Świetnie komponuje się z sosem winegret.

Cukinia

Pełna potasu i witaminy C, do tego wspomaga odbudową flory bakteryjnej, np. po kuracji antybiotykami. Odkwasza organizm.

  • Ma dużo wody, lubi ogień i łatwo ją przyrządzić na ruszcie. Pokrój wzdłuż w centymetrowe plastry, skrop oliwą czosnkową. Piecz, aż lekko zbrązowieje w miejscu kontaktu z rusztem.

Łowcy ognia

Jak przyrządzić perfekcyjnego i zdrowego grilla dla biegaczy.

Otwarty ogień. Staraj się skrapiać warzywa oliwą, nawet te soczyste – jak cukinia czy bakłażan. Zapobiega to przywieraniu i zwęglaniu. Naturalne cukry w warzywach szybko się skarmelizują, warzywa będą chrupkie i zachowają swoje witaminy, jeśli tylko ich nie spalisz.

Prażenie. Ułóż przesmarowane oliwą warzywa z boku (nie bezpośrednio nad żarem) i zamknij pokrywę grilla lub nakryj je metalową pokrywką. Będą dochodzić dłużej, ale się nie zwęglą. W ten sposób praż marchew, buraki i podgotowane ziemniaki w łupinach.

Gotowanie. Zaopatrz się w żeliwną patelnię grillową lub woka. Jeśli masz solidnego grilla, stawiasz naczynie na ruszcie w najgorętszym miejscu. Zamarynowane w oleju warzywa obsmażasz, często przewracając, aż zmiękną. Będą miały lekko grillowy posmak.

Deska grillowa. Wykonuje się ją z drewna cedrowego lub klonowego. Grilluje się na niej delikatne warzywa, jak pomidory czy dynię. Deskę moczysz godzinę w wodzie, np. z przyprawami. Układasz na niej warzywa i na ruszt. Deski grillowe znajdziesz na: www.dynamic24.pl

RW 07/2015

Tagi: wegański grill | grill dla wegan | warzywa na grillu | jakie warzywa na grilla

Oceń artykuł:

5.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij