Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
  • Runner's World

  • Dieta

  • Izotoniki, hipotoniki, hipertoniki. Czym różnią się napoje sportowe?

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Izotoniki, hipotoniki, hipertoniki. Czym różnią się napoje sportowe?

Biegacz nie kaktus - pić musi. Tylko co dokładnie? Wybór napoju odpowiadającego konkretnym potrzebom to niełatwa sztuka - szczególnie, że od kolorowych butelek aż uginają się sklepowe półki. RW w krótkiej ściądze przedstawia, czym są izotoniki, hipotoniki i hipertoniki.

Napoje hipotoniczne

Pod tą fachową nazwą kryje się zwykła woda, woda mineralna, wody smakowe, ale także rozcieńczony napój izotoniczny. Bardzo szybko nawadniają organizm biegacza, ale nie dostarczają zbyt wielu elektrolitów (minerałów) i energii z cukrów, które organizm zużywa w znacznych ilościach przy intensywnym i długim biegu latem.

Napoje hipotoniczne można stosować, trenując w granicach 60 minut. W tym czasie nie ma potrzeby dodatkowego zasilania organizmu, który będzie korzystał z zapasów elektrolitów i cukrów zgromadzonych w organizmie. Po biegu musisz uzupełnić zużyte i wypłukane rezerwy, pijąc izotonik lub hipertonik.

Napoje izotoniczne

„Substancje zawarte w napojach izotonicznych swobodnie i szybko przenikają przez błony komórkowe, dlatego też w bieganiu wykorzystywane są najczęściej do jednoczesnego nawadniania i dostarczania składników energetycznych do organizmu” – mówi Jakub Czaja.

Izotoniki są zatem najbardziej uniwersalne, ponieważ mieszanka wody, składników energetycznych i mineralnych szybko przenika do krwiobiegu, dodając Ci energii i wody.

Napoje hipertoniczne

Służą przede wszystkim dostarczeniu energii czy elektrolitów, a w mniejszym stopniu szybkiemu nawadnianiu organizmu. Przypomnijmy: napoje hipotoniczne są zalecane zwłaszcza podczas wysiłku o umiarkowanym czasie trwania, podczas gdy napoje hipertoniczne najczęściej wykorzystuje się do regeneracji po wysiłku. Wyróżnia je większe stężenie substancji odżywczych i mineralnych niż hipotoników i izotoników. Praktycznie wszystkie soki owocowe czy napoje typu cola to właśnie napoje hipertoniczne.

RW 07/2013

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Też robię sama izotoniki i wody smakowe na bazie cisowianki, owoców i ziół. Nie dość, że są zdrowsze to jeszcze lepiej smakują. Wypić taki domowy izotonik po treningu to świetna sprawa, a wcale nie trzeba dużo czasu, żeby go przygotować
    ~malwa, 2017-07-29 09:59:46
  • avatar
    zgłoś
    Hej, zawsze można zrobić swój izotonik (bo mnie odstraszają te barwniki sklepowych izotonikow - sama chemiaaaa) - wody trochę (ja nawet w butelce od razu robię id'eau bo taka bidonowa jest), soli kuchennej i soku z cytruska - i mamy zdrowy izotonik bez żadnych "ulepszaczy" - kolorystyka nie potrzebna,, pozdrawiam :) :D
    ~elka, 2017-07-21 16:02:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij