Runner's World poleca:

Nie gromadź zapasów na zimę: Jak utrzymać letnią sylwetkę

Poleć ten artykuł:

Sezon biegowy w pełni. Jesień to szczyt formy dla wielu biegaczy- amatorów, ale też okres wzmożonego zapotrzebowania na kalorie, których domaga się organizm. Dużo paliwa dostarczasz, ale też dużo spalasz. Znaj jednak umiar: uważaj, by nie pochłaniać przy każdej okazji góry jedzenia.

Stop tyciu jesienią!

Robi się coraz chłodniej, prawda? Coraz częściej myślimy już o długich, zimowych wieczorach, spędzonych przy kawie i… No właśnie, myślisz o czymś słodkim, prawda? Komisja do spraw utrzymania wagi ostrzega przed zbędnymi kaloriami! Oto, co musisz zrobić, by upilnować wagi zrzuconej podczas lata i nie obrosnąć w tłuszczyk.

Podpowiadamy, jak zachować równowagę i nie nabrać kilogramów, kiedy organizm dopomina się o zwiększone dawki jedzenia (ktoś go przecież do tego przyzwyczaił).

Czujesz głód

Paradoksalnie, kiedy przestajesz biegać, albo przynajmniej ograniczasz trening, Twój organizm czuje większy głód niż w czasie sezonu. Spowodowane jest to zmianami w metabolizmie (np. produkcją hormonów i enzymów). Zostało to udowodnione w toku laboratoryjnych badań na zwierzętach.

Unikanie jedzenia za wszelką cenę sprawi, że poczujesz szaleńczy głód i w końcu się złamiesz – zaczniesz jeść, a potem tyć. Trzymaj apetyt pod kontrolą, unikając długich przerw w jedzeniu. W okresach mniejszego obłożenia treningiem zawsze przed jedzeniem wykonaj proste ćwiczenia fizyczne albo potruchtaj – to zmniejszy apetyt na jakąś godzinę.

Nabierasz tłuszczu

Jedzenie ponad potrzeby powoduje, że organizm przetwarza dodatkowe, niepotrzebne kalorie i odkłada je w ciele w postaci tkanki tłuszczowej. Badania wykonane na jednej z amerykańskich pływaczek pokazały, że mimo znacznego ograniczenia spożywanych kalorii w czasie dwumiesięcznej przerwy w treningu sportsmenka i tak jadła za dużo, co skończyło się odłożeniem w jej ciele aż 10 kg tłuszczu.

Kilka stopni mniej i już organizm dopomina się o dodatkowe kalorie. Staraj się utrzymać lekkie, ale bogate w sezonowe warzywa i białko menu, dzięki któremu udało Ci się zrzucić kilogramy w wakacje.

A cholesterol szaleje...

U mężczyzn, którzy zrobili sobie dwumiesięczną przerwę w wyczynowym bieganiu, wykryto gwałtowny wzrost trójglicerydów, a także tzw. złego cholesterolu, czyli zatykającego żyły LDL. To pokazuje, że okres niekontrolowanego roztrenowania może mieć zgubny wpływ także na serce.

Dodatkowe kilogramy wydają się małym pikusiem, kiedy w grę wchodzą choroby serca. Jeśli chcesz uniknąć problemów z układem krążenia, unikaj dań z dużą ilością tłuszczów nasyconych i trans, czyli przede wszystkim margaryny, śmietany, maślanych, zawiesistych potraw czy dużych ilości czerwonego mięsa.

Coś za coś

Tnij kalorie i tłuszcz bez poczucia straty.

Kategoria

Zamiast tego...

...spróbuj tego

Zyskasz

Drinki

Tradycyjny drink ze słodkim syropem

Alkohol zmieszany z niesłodzoną, smakową wodą

50-100 kcal na jednego drinka

Posiłki

Naleśniki z serowym farszem plus klopsiki

Surowe warzywa, humus i mała garść orzechów

300 kcal na jeden posiłek

Obiad

Ładowanie na talerz wszystkiego, co podejdzie pod rękę

Możesz spróbować wszystkiego, ale na 1/3 talerza

mniej o 500 kcal na jeden obiad

Deser

2 kawałki ciasta: z kremem i masą krówkową

Dwa albo trzy kęsy ciasta drożdżowego lub sorbet

100-200 kcal na jeden deser

 

RW 09/2012

Tagi: utrzymanie wagi | odchudzanie | dieta biegacza

Oceń artykuł:

3.7

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij