Runner's World poleca:

Pomidory: moc zdrowia dla biegacza

Poleć ten artykuł:

Na tych smacznych owocach (tak, owocach!) oparty jest niejeden przepis – wszak sałatka bez pomidora to nie sałatka! Ale czy za smakiem idą też wartości odżywcze? Tak i to wielkie. Dowiedz się, dlaczego kiedyś nazywano pomidory czerwonym złotem.

Pomidory, tomatoes

Potężny ładunek wartości odżywczych

Pomidory są bogate w witaminę C i dostarczają fitoskładników, które zdążyły już zostać ogłoszone witaminami XXI wieku. Charakteryzują się łamiącymi język nazwami (likopen, eskuleozyd A, tomatydyna, chalkonaringenina) i tym, że mają właściwości przeciwzapalne. Działają również jak antyoksydanty, przez co pomidory chronią przed chorobami serca i nowotworami.

Czerwony jak… pomidor?

Zawarty w pomidorach likopen może pełnić rolę budulca kości. Naukowcy z University of Toronto przebadali kobiety, które przeszły menopauzę i znajdowały się na diecie pozbawionej właśnie likopenu. W ciągu czterech tygodni zauważono u nich znaczący spadek składników mineralnych. Badacze podejrzewają, że niskie poziomy krążącego w żyłach likopenu mogą być przyczyna obniżonej ochrony przed utlenianiem komórek kostnych.

Ochroniarz serca

Wg ostatnich badań, spożywanie dwóch włoskich pomidorów (najpopularniejszą odmianą jest San Marzano) codziennie przez cztery tygodnie znacząco podniosło poziom cholesterolu HDL u badanych, który to przeciwdziała negatywnym skutkom krążenia cholesterolu LDL w krwioobiegu.

Bat na raka

Spożywanie pomidorów może pomóc obniżyć ryzyko wystąpienia raka prostaty. Wszystko to dzięki antyoksydantom: alfa-tomatynie i likopenowi, które atakują komórki rakowe. Kobiety natomiast, dzięki pomidorom w swojej diecie są mniej narażone na ryzyko wystąpienia u nich raka piersi, co potwierdzają najnowsze badania. Pomidory gotowane zawierają więcej antyoksydantów niż surowe, a dodając nieco tłuszczu (jak np. oliwa z oliwek), ułatwisz wchłanianie.

Pomidorowe know-how

Czyli wszystko, o czym musisz pamiętać przy wyborze, obrabianiu i konsumpcji pomidorów.

Próbuj kolorowych. Skórki pomidorów występują w wielu odcieniach i zawierają cały szereg polifenoli, karotenoidów i kombinacji innych zdrowotnych związków

Delikatnie! Prawdziwym, naturalnym pomidorom daleko w twardości do tych znanych nam z supermarketów. Owoc jest miękki i należy obchodzić się z nim bardzo delikatnie, gdyż pomidor to przecież w 93% woda!

Na nic nie czekaj. Pomidory smakują najlepiej na świeżo – tuż po zebraniu z krzaka. Możesz również spróbować troszkę je podgotować, koniecznie dodając nieco oliwy z oliwek lub oleju z awokado – dla poprawy smaku i wchłaniania antyoksydantów

Nie daj im zmarznąć! Cokolwiek z nimi chcesz zrobić, nigdy, przenigdy nie zostawiaj pomidorów w lodówce. Niska temperatura osłabia ich smak i sprawia, że twardnieją

Nie tylko "malinówki"

W Polsce za najsmaczniejsze pomidory uchodzą "malinówki", ale na świecie jest mnóstwo innych odmian, których również warto spróbować:

Marvel Stripe – ubarwione najczęściej w żółte, pomarańczowe i czerwone paski

Brandywine – czerwonoróżowe owoce z soczystym i mięsistym wnętrzem

Purple Cherokee – soczyste, delikatne owoce o zniewalającym słodkim smaku

Yellow Brandywine – najpełniejszy smak z wszystkich żółtych odmian

Great White – w kolorze kremowożółtym, o wyraźnym, słodkim smaku przypominającym owoce egzotyczne

Green Zebra – ciemnozielona odmiana o słodko-pikantnym smaku.

RW

Tagi: dieta | dieta biegacza | zdrowie | pomidory | owoce | warzywa | antyoksydanty | polifenole | fitoskładniki | kości | serce | rak | nowotwór

Oceń artykuł:

5.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij