Runner's World poleca:

Potas kontra skurcze mięśni

Poleć ten artykuł:

Czujesz po treningu śmiertelne zmęczenie, łapią Cię skurcze mięśni i masz podły nastrój? Być może brakuje Ci potasu - pierwiastka, który razem z sodem dba o równowagę elektrolityczną w organizmie. Zobacz, dlaczego jest tak ważny i jak go uzupełnić.

Potas to mikroelement, który, współpracując z sodem, wyrównuje balans płynów i elektrolitów w Twoim organizmie. A skoro stały poziom nawodnienia ciała reguluje bicie serca, zapobiegając przy tym skurczom mięśni, potas okazuje się niezbędnym pierwiastkiem w każdym sporcie.

Można powiedzieć, że potas jest bramkarzem, broniącym wejść do komórek. Większość sodu zalega na zewnątrz komórek, podczas gdy potas przeważnie znajduje się w ich środku. Ale ponieważ koncentracja tych elementów diametralnie się różni, potas ciągle usiłuje wydostać się poza komórki, a sód - wniknąć do środka.

Ta "huśtawka" mikroelementów oszczędza do 40% energii potrzebnej do regeneracji ciała dorosłego człowieka. Niedawno badacze odkryli, że komórki biegaczy tuż po maratonie zawierają mniej potasu niż znajduje się poza nimi, co jest przyczyną zmęczenia, skurczów mięśni i złego samopoczucia. Lecz dzięki bananowi w duecie z wodą dysproporcje minerałów wyrównują się w ciągu godziny i wszystko wraca do normy.

Potas obniża ciśnienie

Mimo że głównym zadaniem potasu jest utrzymywanie wody w organizmie oraz balans elektrolitów, zapobiega on także chorobom serca. Odpowiada on m.in. za zmniejszanie ciśnienia układu sercowo-naczyniowego. Badania amerykańskiego National Heart, Lung and Blood Institute wykazały, że u osób, które spożywały ok. 5 mg potasu dziennie - jednocześnie przestrzegając diety bogatej w owoce, warzywa, pełnoziarniste pieczywo, niskotłuszczowy nabiał oraz ryby, drób i orzechy - po 2 tygodniach zmniejszyło się ciśnienie tętnicze.

Potas ma jednak właściwości moczopędne. Zadaniem tego pierwiastka jest regulowanie, a w razie potrzeby usuwanie nadmiaru płynów z organizmu.

Owoce i warzywa tylko świeże!

Skoro potas pełni tak ważną rolę w nawadnianiu ludzkiego ciała, niektórzy mogą się zastanawiać, ile trzeba zjeść bananów i wypić wody, żeby dostatecznie się nawodnić. Spokojnie - nie musisz upodabniać się do małpy, jedząc banany zawsze i wszędzie. Potas znajduje się w tak wielu produktach, że celowe suplementowanie się nim nie ma większego sensu.

Dzienna norma tego minerału w organizmie to 3500 mg; w przypadku biegaczy długodystansowców ta ilość może się zwiększyć do 4700 mg (nie zatrujesz się, przyjąwszy nawet 3 razy większą dawkę). Aby utrzymywać odpowiedni poziom potasu, wystarczy stosować zrównoważoną dietę bogatą w świeże, nieprzerobione produkty - ten minerał znajduje się we wszystkich żywych komórkach zwierząt i roślin. Dopóki jedzenie nie jest przetworzone, komórki pozostają w nienaruszonym stanie i są świetnym źródłem potasu.

Z tabeli na końcu artykułu dowiesz się, po które naturalne produkty spożywcze warto sięgać, aby uzupełnić ilość tego pierwiastka w organizmie.

Tagi: dieta | minerały | potas | skurcze mięśni | nadciśnienie

Oceń artykuł:

3.7

Skomentuj (2)

Bukrower, 15 września 2016, 16:08

Co się tyczy skurczów mięśni, to przyczyna ich powstawania nadal nie została poznana. Przemęczenie, zaburzenia gospodarki elektrolitowej, odwodnienie to wszystko tylko teorie, niektóre podparte wręcz nierzetelnymi badaniami (jak te z początku XX w. przeprowadzone na mężczyznach pracujących przy załadunku statków, których często łapały skurcze).
Temat skurczów, jako szczególnie istotny dla sportowców, jest często poruszany przez autorów naszych książek. Polecamy zajrzeć choćby do Joe Friela czy Nancy Clark, którzy sporo piszą na ten temat w  "Dieta dla aktywnych" czy w "Jedz i Trenuj" http://sklep.bukrower.pl/

martamalwi, 18 kwietnia 2015, 17:20

Tutaj są wypisane wszystkie potencjalne przyczyny skurczów mięśni: http://medyczny-blog.blogspot.com/2015/04/mimowolne-drzenie-i-skurcze-miesni.html . Powinno się przydać.
przejdź do forum

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij