Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Runners-world.PL

PODZIEL SIĘ

6


OCEŃ
3.6

Alkohol a zdrowie. Plusy i minusy różnych trunków

Żeby było jasne: nie zachęcamy do biegania na podwójnym gazie. Ale mały toast za życiówkę to co innego, bo odrobina alkoholu, zdaniem naukowców, może mieć dobroczynny wpływ na Twoje ciało i umysł. Zobacz, czym najlepiej uczcić fantastyczne biegowe wyniki.

alkohole, drinki, trunki Przewodnik po alkoholach/fot. shutterstock.com

Ciemne piwo (500 ml)

  • Zawartość alkoholu: 5%
  • Czysty alkohol: ok. 25 ml
  • Kalorie: 210 kcal
  • Białko: 1,7 g
  • Węglowodany: 15 g

BONUS: Gorzkawy trunek wzmocni Twoje kości. Dzięki wysokiej zawartości krzemu i boru, ciemne piwa są jednym z naturalnych sposobów na walkę z osteoporozą. Witamina B6 wspomoże Twój układ nerwowy i będzie sojusznikiem w walce ze stresem. Badacze z National Public Health Institute w Helsinkach odkryli, że porcja ok. pół litra dziennie może pomóc zmniejszyć ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych nawet o 40%.

UWAGA: Ciemne piwo zawiera dużą dawkę puryny. Pite w nadmiarze podnosi poziom stężenia kwasu moczowego w Twoich stawach i może prowadzić do artretyzmu.

alkohole, drinki, trunki Przewodnik po alkoholach/fot. shutterstock.com

Białe wino (175 ml)

  • Zawartość alkoholu: 11%
  • Czysty alkohol: 20 ml
  • Kalorie: 140 kcal
  • Białko: 0,2 g
  • Węglowodany: 1 g

BONUS: Łyk białego wina łagodzi ból stawów. Zawiera ono tyrozol i kwas kawowy, które – według badań uczonych z uniwersytetu w Pizie – likwidują stany zapalne. Pite w umiarkowanych ilościach (nie więcej niż trzy małe kieliszki dziennie) może skutecznie pomóc zachować Ci zdrowie płuc – twierdzą badacze z University of Buffalo. Dzieje się tak ze względu na zawartość w białym winie antyoksydantów, które przeciwdziałają tworzeniu się szkodliwych cząsteczek w płucach.

UWAGA: Picie białego wina w nadmiarze powoduje wydzielanie przez Twój żołądek dodatkowego kwasu, który podrażnia błonę śluzową i może prowadzić do zapalenia przewodu pokarmowego, co z kolei może być powodem nudności. Dwutlenek siarki (używany do konserwowania) posądza się o wywoływanie astmy.

alkohole, drinki, trunki Przewodnik po alkoholach/fot. shutterstock.com

Gin z tonikiem (25 ml ginu i 125 ml toniku)

  • Zawartość alkoholu: ok. 6,5%
  • Czysty alkohol: 10 ml
  • Kalorie: 110 kcal
  • Białko: 0 g
  • Węglowodany: 11,75 g

BONUS: Jagody jałowca, które odpowiadają za charakterystyczny smak ginu, były tradycyjnie używane jako ziołowy lek na dolegliwości nerek i wątroby. Jagody pomogą Ci także utrzymać odpowiednią wagę poprzez oczyszczanie organizmu. Jałowiec ma właściwości przeciwzapalne, które pomogą złagodzić objawy reumatyzmu, artretyzmu i podagry. Składnik ten zadziała także jako krótkotrwałe rozwiązanie na Twoje problemy ze wzdęciami. Polecany zwłaszcza kobietom podczas objawów przedmiesiączkowych.

UWAGA: Gin sprawi, że pobiegniesz szybciej do toalety niż po innym drinku. Dzieje się tak, ponieważ jagody jałowca są silnie moczopędne. To zaś jeszcze bardziej zwiększy poziom odwodnienia spowodowanego spożywaniem alkoholu.

alkohole, drinki, trunki Przewodnik po alkoholach/fot. shutterstock.com

Wódka z Colą Zero (25 ml wódki i 125 ml coli)

  • Zawartość alkoholu: ok. 6,5%
  • Czysty alkohol: 10 ml
  • Kalorie: 58 kcal
  • Białko: 0 g
  • Węglowodany: 0 g

BONUS: Jako destylowany i oczyszczany alkohol wódka jest „najlepszym” alkoholem dla Twojego żołądka. Ryzyko kaca w przypadku wódki jest mniejsze, ponieważ nie zawiera ona barwników, aldehydu octowego i taniny, które nadają np. whisky charakterystyczny smak, ale w dużej mierze są odpowiedzialne za syndrom dnia następnego.

UWAGA: W badaniu opublikowanym na łamach „American Journal of Clinical Nutrition” u ochotników, którzy nawet wiele godzin wcześniej pozwolili sobie na dwa drinki z wódką, wykazano, że o 73 % obniża się u nich spalanie tłuszczu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
alkohole, drinki, trunki Przewodnik po alkoholach/fot. shutterstock.com

Wina musujące (125 ml)

  • Zawartość alkoholu: 12%
  • Czysty alkohol: 15 ml
  • Kalorie: 95 kcal
  • Białko: 0,4 g
  • Węglowodany: 1,8 g

BONUS: Badania przeprowadzone przez brytyjski Reading University przekonują, że szampan pozytywnie wpływa na funkcjonowanie śródbłonka (wyściółka naczyń krwionośnych), zapobiegając chorobom serca. Badacze stwierdzili, że umiarkowane spożycie może poprawić wydajność układu krwionośnego. Te same badania na Reading University wykazały, że różne odmiany winogron używane do produkcji win mogą wspomóc pamięć dzięki kwasowi fenolowemu. Trzy lampki tygodniowo po 40-tce pozwolą Ci trzymać się z dala od problemów z demencją i chorobą Alzheimera.

UWAGA: Dwutlenek węgla w połączeniu z alkoholem może osłabiać dolny zwieracz żołądka, a tym samym przyczyniać się do refluksu objawiającego się zgagą.

alkohole, drinki, trunki Przewodnik po alkoholach/fot. shutterstock.com

Piwo jasne (500 ml)

  • Zawartość alkoholu: 5-6%
  • Czysty alkohol: 30ml
  • Kalorie: 245 kcal
  • Białko: 2,5 g
  • Węglowodany: 19 g

BONUS: Kufel jasnego piwa dostarczy Ci jedną dziesiątą zalecanego dziennego spożycia niacyny, która da Ci energetycznego kopa. Poprzez złocisty trunek zapewnisz swojemu organizmowi także selen, który wesprze układ odpornościowy, oraz zastrzyk kluczowych minerałów, takich jak magnez, potas i wapń. Naukowcy z TNO Nutrition and Food Research Institute w Holandii odkryli, że poziom białek C-reaktywnych – odpowiedzialnych za choroby serca – spadł u badanych o 35% po 3 tygodniach umiarkowanego picia piwa (w porównaniu do pijących piwo bezalkoholowe). Udowodnili oni także, że poziom „dobrego” cholesterolu wzrósł u badanych osób o 11 % w takim samym okresie czasu.

UWAGA: Piwo wzmaga apetyt, co może powodować ponadprogramowe wizyty w kuchni przy lodówce.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
alkohole, drinki, trunki Przewodnik po alkoholach/fot. shutterstock.com

Czerwone wino (175 ml)

  • Zawartość alkoholu: 11%
  • Czysty alkohol: 20 ml
  • Kalorie: 119 kcal
  • Białko: 0,2 g
  • Węglowodany: 0,3 g

BONUS: W porównaniu do białego wina, czerwony, wytrawny brat ma więcej potasu, żelaza i fenoli (antyoksydantów, które naprawiają uszkodzenia spowodowane intensywnym treningiem). W opinii British Nutrition Foundation pite z rozwagą czerwone wino jest najlepszym alkoholem, biorąc pod uwagę plusy i minusy wpływu na Twoje zdrowie. Miłośnicy czerwonego mogą zredukować u siebie szanse wystąpienia chorób serca nawet o 50%. Tak pozytywny wpływ na serce wino zawdzięcza zawartym w nim flawonoidom, które chronią przed skrzepami i uszkodzeniami tętnicy.

UWAGA: Kac po czerwonym winie będzie gorszy niż po białym, ponieważ – jak inne zabarwione na ciemno napoje alkoholowe – zawiera kontenery (uboczne produkty procesu fermentacji alkoholu). To właśnie one powodują ból głowy oraz nudności.

alkohole, drinki, trunki Przewodnik po alkoholach/fot. shutterstock.com

Cydr (500 ml)

  • Zawartość alkoholu: 5%
  • Czysty alkohol: 25 ml
  • Kalorie: 180 kcal
  • Białko: 0 g
  • Węglowodany: 27,5 g

BONUS: Butelka orzeźwiającego, wytrawnego cydru będzie równoznaczna z dostarczeniem jednej piątej dziennego zapotrzebowania na żelazo – istotnego składnika poprawiającego dotlenianie mięśni. Ten owocowy napój alkoholowy zawiera także sporą dawkę potasu – ważnego elektrolitu, który odpowiada za zdrowie układu nerwowego. Cydr zwalcza anemię. Udowodniono również, że napój ten chroni przed nadciśnieniem i chorobami serca. Badacze z Institute of Food Research w Norwich odkryli, że zawiera on tyle samo antyoksydantów, co zielona herbata.

UWAGA: Słodki cydr to bomba kaloryczna – jedna butelka to równowartość niemal 250 kcal. Wybierając ten napój, sięgaj po wersję wytrawną – nie zawiera ona cukru z soku i ma około 25% kalorii mniej.

Przeczytaj więcej:

» Piwo a sport: Zakazany owoc czy dobry izotonik?

» Niebezpieczne związki z procentami: bieganie i alkohol

RW 08/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij