Runner's World poleca:

Wszystko, co musisz wiedzieć o wodzie

Poleć ten artykuł:

Jeśli biegasz, musisz dbać o odpowiedni poziom wody w organizmie. Ten naturalny napój pomoże Ci zachować zdrowie, zwiększyć moc i w pełni wykorzystać swój biegowy potencjał. To najlepszy dozwolony środek dopingowy.

Przeciętny Polak wypija 1/3 szklanki wody dziennie, trenujący niewiele więcej. Jeśli chcesz dbać o wysoką formę, powinieneś pokochać smak wody. Nie da się tego zrobić inaczej, jak sącząc powoli 2,5 litra wody w ciągu dnia. To prostsze niż myślisz.

Woda to podstawa

Utrzymanie prawidłowego bilansu wodnego organizmu jest bardzo istotne nie tylko dla biegaczy. Latem, kiedy łatwo o odwodnienie, trudno w pełni wykorzystywać swoje biologiczne możliwości, zwiększa się też ryzyko kontuzji. Odwodnione stawy, mięśnie oraz ścięgna źle znoszą trudy biegania. Nie pomoże im woda wypita po wysiłku czy hektolitry napojów izotonicznych. Skuteczniej obronisz się przed przegrzaniem, jeśli (trochę jak wielbłąd) zgromadzisz w organizmie odpowiedni zapas wody.

Musi on stanowić przeciętnie 60-70% masy ciała. Podczas biegania, ale również kiedy siedzisz i pracujesz, Twój organizm bez przerwy traci wodę przez płuca i drogi oddechowe, skórę, nerki oraz przewód pokarmowy. Zyskuje ją w przyjmowanych płynach, pokarmach i w wyniku reakcji metabolicznych w różnych tkankach. Woda jest składnikiem pokarmowym, który musi być dostarczony wraz z pożywieniem, dlatego że organizm produkuje zbyt małe jej ilości w stosunku do potrzeb i nie potrafi jej gromadzić.

Badania prowadzone w Instytucie Żywności i Żywienia wskazują, że zamiast wody częściej pijemy napoje mleczne, herbatę, kawę. Ta ostatnia ma niestety działanie odwadniające i wypłukuje wodę z organizmu. Podobnie jak piwo, cenione przez biegaczy. Twoje codzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi 1000 ml na każde wydatkowane 1000 kcal, a wydatek energetyczny podczas treningu może sięgać ponad 3000 kcal. Jaki stąd wniosek? Powinieneś wypić 3 litry wody - oprócz kawy, herbaty czy soków.

Body guard

Twoje ciało składa się w 3/4 z wody, w której znajdują się wszystkie inne składniki odżywcze. Odwodnienie podczas wysiłku może powodować zaburzenia pracy układu krwionośnego, metabolizmu komórek oraz termoregulacji. Jeśli ważysz 75 kg, utrata 1,5 litra wody (2%) w krótkim czasie powoduje, że błyskawicznie tracisz zdolność do wysiłku oraz motywację, zwiększa się też ryzyko udaru cieplnego. Co jeszcze dobrego masz z wody?

Tagi: dieta | woda | nawadnianie | odwodnienie | napoje | zdrowie | płyny

Oceń artykuł:

4.2

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij