Runner's World poleca:

Zdrowa pizza. Jak zrobić dobrą pizzę w domu?

Poleć ten artykuł:

Pizzę całkiem niesłusznie wrzucono do jednego worka z fast foodami i dla wielu biegaczy uchodzi ciągle za symbol wcielonego zła dietetycznego. Wystarczy, że poukładasz na niej tylko naturalne i dobrej jakości składniki, a nikt Ci nie wypomni, że to niezdrowe danie.

Pizza po tuningu

Faktycznie, pizza serwowana w wielu podrzędnych pizzeriach z tanim serem o zapachu starych skarpet nie należy do najbardziej finezyjnych dań i – pomijając wątpliwy aromat – po prostu ocieka tłuszczem. Ale wystarczy stuningować ją w domu, by z dietetycznego piekła przeszła do kulinarnego nieba.

Wybierz spód pizzy

Zrobienie własnoręcznie spodu do pizzy wymaga nieco wprawy, ale spokojnie możesz kupić mrożony – najlepiej z mąki razowej. Awaryjnie możesz użyć chleba typu pita jako spód. Skrop go olejem lnianym. Nie można na nim smażyć, ale trochę temperatury mu nie zaszkodzi.

Nałóż sos

Sos marinara jest bogaty w likopen, czyli antyoksydant dzielnie walczący z komórkami rakowymi. Możesz użyć gotowego sosu ze słoika lub najlepiej skorzystać z przepisu na domowy sos (na końcu artykułu). Spróbuj poeksperymentować i zamiast marinary nałożyć np. pesto, bo ma w sobie bazylię, parmezan, orzeszki piniowe i oliwę.

Dodaj ser

Klasyczna mozzarella na pizzę nie należy do bardzo tłustych serów, ale jej ilość na kilku kawałkach pizzy załatwi 20% dziennej dawki wapnia. Łyżka tartego parmezanu doda pizzy smaku, a ma tylko 21 kcal. Włosi nie wyrwą sobie włosów z głowy, jeśli zamiast mozzarelli dodasz słony ser feta lub inny aromatyczny ser.

Dodaj proteiny

Wybierz chude mięso zamiast salami czy innych tłustych kiełbas. Rozłóż na pizzy kawałki grillowanego kurczaka, krewetki, dobrej jakości mieloną wołowinę czy kawałki polędwicy wieprzowej. Średnio każde z tych mięs zapewni Ci około 40% dziennego zapotrzebowania na białko w kilku kawałkach pizzy.

Posyp warzywami

Z warzywami nie musisz się ograniczać na pizzy – oczywiście dodaj ich tyle, żeby włoskie danie nie przypominało sałatki. Nie gotuj jednak warzyw wcześniej. Dodaj surowego brokuła, paprykę, mrożony, ale odsączony z wody szpinak liściasty czy kukurydzę z puszki. Wystarczy, jak podgrzejesz je podczas pieczenia.

Oprósz dodatkami

Po samym wierzchu możesz posypać pizzę orzeszkami piniowymi lub włoskimi i małymi cząstkami czosnku. Zioła – jak świeży tymianek, bazylia czy oregano – dodaj jednak na ostatnie 3 minuty pieczenia, bo się spalą. Po wyciągnieciu z pieca całość skrop oliwą. Możesz też dodać listki rukoli.

Przepis na sos marinara

Składniki:

  • 6 świeżych pomidorów (lub 2 puszki)
  • ½ małej, białej cebuli
  • ¼ kubka świeżej bazylii lub łyżeczka suszonej, pół łyżeczki oregano
  • 1 posiekany ząbek czosnku
  • sól, pieprz i cukier do smaku

Przygotowanie:

Włóż składniki do malaksera i zmiel na gładką masę. Przelej do rondla i duś przez 15 minut. Na każdą dużą pizzę przeznacz około pół kubka sosu (nie więcej, żeby nie rozmoczyć spodu).

Przeczytaj więcej o pizzy dla biegacza:

» Przepis na domową pizzę: Ciasto, dodatki i triki kucharzy

» Przepis dla biegacza: Pizza ze szparagami i pesto

» Przepis dla biegacza: Pizza kukurydziana z kozim serem

RW 11/2015

Tagi: zdrowa pizza | domowa pizza | przepis na pizzę | jak zrobić pizzę

Oceń artykuł:

2.8

Skomentuj (1)

franntt338, 31 października 2016, 09:43

To racja, ale pizza jest strasznie nie zdrowa.
_________________
przejdź do forum

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij