Runner's World poleca:

Zdrowe jedzenie z puszki. Jakie konserwy wybierać?

Poleć ten artykuł:

Przechowywanie żywności w konserwach jest wygodne. Okazuje się też, że zamknięcie jedzenia w stalowej klatce nie oznacza dla niego wyroku dożywotniego więzienia. Są produkty, którym dobrze robi zapuszkowanie. Sprawdź, po jakie jedzenie z puszek warto sięgać.

Czy konserwy są niezdrowe?

Puszek nie wymyślił słynny rosyjski naukowiec Puszkin, tylko Francuz Nicolas Appert, który swoją pierwszą fabrykę uruchomił w 1802 roku. Dziś jedzenie w puszkach uchodzi za symbol kulinarnej nieporadności, lenistwa, wyjałowienia smaku i substancji odżywczych. Tylko czy słusznie?

Raczej nie, bo technologia przechowywania żywności poszła tak do przodu, że udaje się zachować nie tylko smak, ale i wartości biologiczne. W niektórych przypadkach te same puszkowane produkty są nawet zdrowsze niż świeże. Jedno tylko nie zmieniło się przez lata: puszki są tanie i wygodne w użyciu. Podpowiadamy, które z nich warto mieć w spiżarni.

Pomidory i likopen

Pomidory są jednym z najlepszych przykładów na to, że puszkowane znaczy lepsze. Szczególnie w Polsce, gdzie trudno nawet w sezonie kupić wygrzane na słońcu i pachnące pomidory. Te z puszki mają o wiele więcej naturalnego aromatu i smaku, do tego są bez skóry i mają dużo więcej likopenu niż świeże. Likopen to antyoksydant zwalczający wolne rodniki powstałe w wyniku dużego wysiłku fizycznego, przyczyniające się do powstawania komórek rakowych.

Owoce i antyoksydanty

Staraj się kupować owoce zanurzone w soku, a nie w syropie. Część witaminy C ginie w procesie sterylizacji, ale dzięki ciemnościom w puszce udaje się jej trochę zachować. Zmiksuj razem z jogurtem gruszki lub brzoskwinie z puszki.

Co ciekawe, dynia konserwowa (dostępna raczej w słoiku niż w puszce) ma 10 razy więcej witaminy A. Już pół kubka dostarcza 300% dziennego zapotrzebowania na tę cenną substancję. Niestety, nie wszystkie substancje dobrze znoszą puszkowanie. Na przykład lepiej jeść świeże ananasy, gdyż pomocny przy odchudzaniu enzym bromelia ulega rozkładowi po zapakowaniu do puszki.

Warzywa i szybki błonnik

Groszek konserwowy, zielony groszek, cieciorka, fasola i inne strączkowe mają wysoką zawartość białka, błonnika i żelaza. Są praktycznie gotowe do spożycia po otwarciu puszki i odsączeniu z niej płynu. Można je dodać do sałatek i innych dań regeneracyjnych po biegu.

Zblenduj fasolę, dodaj odrobinę oliwy, sezamu, soli i pieprzu, a otrzymasz pyszną pastę na kanapki. Zawarty w roślinach strączkowych błonnik sprawia, że lepiej jeść wszystkie te warzywa po treningu niż przed, żeby nie wywoływać sensacji żołądkowych.

Tuńczyk i białko

Tuńczyka w puszce trudno pobić w kategorii „szybkie i dobre białko po treningu”. Bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, przyspiesza także regenerację i likwiduje stany zapalne mięśni. Jest też bogaty w cynk i selen – mikroelementy ważne dla systemu odpornościowego. Niestety, w mięsie tuńczyka kumuluje się rtęć. Staraj się nie jeść więcej niż około 200 g w tygodniu. Puszkę kawałków tuńczyka w sosie własnym (warto dać 2 zł więcej za tę postać) wrzuć do sosu pomidorowego podczas przyrządzania spaghetti po treningu.

Zupy z dodatkami

Zupa z puszki to ostateczność na obiad lub kolację, kiedy naprawdę po lodówce i spiżarce hula wiatr. Zerknij jednak na skład przed zakupem. Staraj się wybierać te z zawartością tłuszczu 5 g na porcję lub mniej i z minimum 8 g białka. Żeby podnieść ich wartość odżywczą, dodaj fasolę z puszki lub kawałki tofu.

Zapuszkowane na lata

  • Wydają się twarde, ale wymagają łagodnego traktowania.
  • Staraj się trzymać puszki w chłodnym i suchym miejscu. Unikaj stawiania ich np. w szafce przy piekarniku.
  • Wyczyść wieczko puszki przed otwarciem. Umyj je pod bieżącą wodą. Dzięki temu do Twojego dania nie wpadnie brud i kurz.
  • Nie kupuj uszkodzonych puszek. Wgniecenia mogą oznaczać, że traktowano je brutalnie w transporcie i mogły się minimalnie rozszczelnić.
  • Staraj się unikać puszek i opakowań zawierających bisfenol A (BPA). Niektóre badania sugerują, że przyczynia się on do powstawania komórek rakowych.

RW 12/2015

Tagi: jakie konserwy wybierać | zdrowe konserwy | jedzienie z puszki

Oceń artykuł:

2.7

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij