Runner's World poleca:

Biegam Bo Lubię: tak polubisz bieganie!

Poleć ten artykuł:

Na myśl o bieganiu przechodzą Cię ciarki? A może pierwszy krok masz już za sobą i nie wiesz, co dalej? Mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zakładaj dres i sportowe buty i dołącz do akcji "BiegamBoLubię". Na stadionach 16 miast Polski znajdziesz podobnych sobie zapaleńców.

Polubić Bieganie

Sobota, godzina 9.30, gdański stadion im. Jędrzeja Śniadeckiego. Mimo wczesnej pory i niesprzyjającej pogody, kilkadziesiąt osób z zaangażowaniem wykonuje ćwiczenia rozciągające, maszeruje, biega, a nawet skacze przez płotki. Wszystko pod okiem ubranych w charakterystyczne, czerwone kurtki trenerów.

Scenariusz wygląda podobnie na 15 innych obiektach w całej Polsce. Trening przed zawodami? Nie. To poranne zamieszanie jest wynikiem akcji "BiegamBoLubię", organizowanej przez radiową Trójkę. Pilotażowy program prowadzony był w okresie jesienno-zimowym na stadionach w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Bielsku-Białej (o początkach tej inicjatywy przeczytasz w artykule "BiegamBoLubię: audcyja na fali"), ale celem pomysłodawców od początku było zorganizowanie treningowych spotkań w jak największej liczbie miast.

Dla kogo?

Sami organizatorzy wskazują przede wszystkim na edukacyjny charakter całego przedsięwzięcia. "Chcemy pokazać, że bieganie jest najprostszą, a zarazem bardzo przyjemną formą aktywności fizycznej. Akcję adresujemy do osób, którym kojarzy się ono z zaliczaniem dystansów na ocenę w szkole i jeszcze nie wiedzą, że może być w tym coś fajnego, oraz do takich, które chcą zacząć treningi, ale nie wiedzą, jak to zrobić" – wyjaśnia Paweł Januszewski, mistrz Europy na 400 metrów przez płotki i prezes FUNdacji BIEGanie, która jest organizatorem "BiegamBoLubię".

Sobotnie treningi nie są jednak przeznaczone wyłącznie dla amatorów. W każdym mieście zajęcia prowadzi dwójka trenerów. Są to zarówno znani ze sportowych aren zawodowcy, jak i doświadczeni amatorzy. Swoje umiejętności przekazują tak, aby każdy, bez względu na poziom zaawansowania, wyniósł z zajęć coś dla siebie.

Jak?

Początkujący mogą oswoić się z ciągłym biegiem przez dłuższy czas. Po kilku treningach najbardziej wytrwali będą w stanie pokonać bez problemów kilkukilometrowy dystans. Nudzić nie będą się także bardziej doświadczeni biegacze. Trenerzy pomogą im poprawić technikę i skorygować ewentualne błędy. "Dzięki temu, że zajęcia odbywają się na stadionie, trener widzi wszystkich uczestników. Każdy może też zapytać, co robi źle. Instruktorzy dostosują program do indywidualnych predyspozycji uczestników. Zaletą jest również możliwość biegania po nawierzchni tartanowej i po trawie, co urozmaica trening" – mówi Paweł Januszewski.

Każde spotkanie trwa godzinę, a stałymi elementami programu, oprócz wykonywanej w grupach części głównej, są rozgrzewka , ćwiczenia rozciągające i wzmacniające. I co najważniejsze, zajęcia odbywają się bez względu na pogodę.

Po co?

Najlepszą reklamą grupowych treningów są przede wszystkim opinie zadowolonych uczestników. Beacie bieganie na stadionie w Krakowie pomogło poprawić wytrzymałość.

"Oprócz bólu mięśni, które podczas samotnych biegów mnie nie bolały, dowiedziałam się przede wszystkim, jak prawidłowo trenować i się rozciągać. Wcześniej byłam w stanie biec bez przerwy 200 metrów, dziś bez trudu pokonuję dystans sześciokrotnie dłuższy. Jak na pierwszy tydzień ćwiczeń, postęp jest ogromny" – mówi.

Kasia z Warszawy docenia z kolei walory towarzyskie biegania w grupie: "To świetna okazja do spotkania innych pasjonatów tego sportu. Czasem przy rozgrzewce nie możemy się nagadać, dużo się śmiejemy. Ja nawiązałam już nowe przyjaźnie".

Dla Ani motywacją do wspólnych treningów jest za to atmosfera panująca na gdańskim stadionie: "Klimat jest przyjazny. Wszyscy, łącznie z trenerami, są uśmiechnięci i pełni optymizmu. Aż chce się wygrać walkę z poduszką w sobotni poranek i ruszyć na stadion".

Dowodem na sukces akcji jest także rosnąca frekwencja. Z każdym kolejnym tygodniem przybywa uczestników. Z grup kilku- lub kilkunastoosobowych zaczynają się tworzyć kilkudziesięcioosobowe. Obecnie rekord frekwencji należy do Warszawy (57 osób), ale inne miasta szybko gonią stolicę. A efekty? Wszyscy uczestnicy będą mogli sprawdzić się już 30 kwietnia, biorąc udział w teście Coopera. Pomysłodawcy planują także zorganizowanie stadionowych zawodów na przełomie września i października.

Mamy nadzieję, że choć trochę udało nam się zachęcić Cię do założenia dresu w sobotni poranek i przyjścia na stadion. Jeśli jednak wciąż się wahasz, posłuchaj koniecznie audycji BiegamBoLubię" w radiowej Trójce w czwartek o godz. 17.20, w której Paweł Januszewski i Krzysztof Łoniewski na bieżąco zdają relacje ze stadionowej akcji. I pamiętaj: na przygodę z bieganiem nigdy nie jest za późno. Przeszkodą nie jest wiek, waga czy kondycja – daj sobie udowodnić, że bieganie może stać się także Twoim sposobem na życie.

O 9:30 w sobotę można już biegać w 16 miejscach, m.in.:

1. Białystok: ZOS "Zwierzyniec", ul. 11 Listopada 28

2. Bielsko-Biała: Stadion Miejski, ul. Jaworzyńska 120

3. Bydgoszcz: Stadion im. Zdzisława Krzyszkowiaka, ul. Gdańska 163

4. Gdańsk: AWFiS im. Jędrzeja Śniadeckiego, ul. Kazimierza Górskiego 1

5. Katowice: Stadion AWF w Katowicach, ul. Tadeusza Kościuszki 84

6. Kraków: Stadion MOS Śródmieście , Plac na Groblach 23

7. Lublin: Stadion MKS Start w Lublinie, al. Józefa Piłsudskiego 22

8. Łódź: Stadion AZS Łódź, ul. Lumumby 22/26

9. Olecko: Stadion MOSiR, ul. Parkowa 1

10. Olsztyn: Stadion sportowy w Kortowie, ul. Prawocheńskiego 7

11. Poznań: Stadion Olimpii, ul. Warmińska 1

12. Rzeszów: Stadion Resovii, ul. Wyspiańskiego 22

13. Słupsk: Stadion 650-lecia, ul. Madalińskiego

14. Szczecin: Miejski Stadion Lekkoatletyczny, ul. Litewska 20

15. Warszawa: Stadion lekkoatletyczny "Skra", ul. Wawelska 5

16. Wrocław: Stadion AWF Wrocław, al. Ignacego Jana Paderewskiego 35

RW 05/2011

Tagi: ludzie | stadion | trening początkujący | trener | biegam bo lubię

Oceń artykuł:

--

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij