Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Bieganie trailowe. Jaki sprzęt zabrać na trening w terenie?

Jeśli tylko zejdziesz z asfaltu i betonowej kostki, możesz już uważać się za trailowca. Na offroadowe wybiegania warto jednak wyposażyć się w odpowiedni sprzęt. Oto najlepsze trailowe akcesoria, które przydadzą się na krótsze i dłuższe wyprawy w teren.

Sprzęt na trail fot. Blazej Lyjak / shutterstock.com

Chcesz spróbować biegania w terenie? Zajrzyj do naszego poradnika: Poradnik dla początkujących: Bieganie w terenie. A potem skompletuj sprzęt, który przyda się na wyprawy trailowe.

Sprzęt trailowy - Na trudne trasy i warunki

Kurtka: Lekka, niekrępująca ruchów, z regulowanym kapturem. Kurtki z membraną Gore-Tex Activ sprawdzą się przy bieganiu wysokogórskim w trudnych warunkach i niskich temperaturach, kiedy potrzebna będzie maksymalna ochrona przed wiatrem i deszczem. Mimo że Gore-Tex Activ najlepiej ze wszystkich membran Gore odprowadza wilgoć, i tak przy bardzo intensywnym wysiłku nie nadąża z jego odprowadzaniem. Przy intensywnych i częstych treningach w niekoniecznie ekstremalnym terenie sprawdzą się ultracienkie kurtki, np. Asics Fuji Packable Jacket, Craft Craft Performance XC Light Jacket czy Salomon S-LAB Light Jacket.

Koszulka: Trailowe muszą być zrobione z szybkoschnących materiałów. Dobrze, jeśli będą miały nieco wyższą stójkę chroniącą szyję. Krótki zamek ułatwi zakładanie i wentylację w gorące dni. Niektóre modele, jak adidas adiStar Half Zip Tee, mają dodatkową osłonę na ramionach, amortyzującą ucisk pasków plecaka, i sprytne kieszonki. Polecane modele: Asics Fujitrail Short Sleeve Half Zip Top, Salomon Fast Wing Tee, Compressport Trail Running T-Shirt.

Spodenki: Ciekawym rozwiązaniem są spodenki kompresyjne z fałdą materiału dającą dodatkową izolację cieplną. Mają w pasie ukryte kieszonki na żele. Polecane modele: The North Face Voracious Dual Shorts 9, Asics Fujitrail Knee Tights.

Czołówka: Do treningu wieczorem w niezbyt trudnym terenie sprawdzą się niewielkie i lekkie czołówki, jak Black Diamond ION II (co ciekawe, ma dotykowy włącznik). Na nocny start i w góry wybierz model z bardziej pojemną baterią, jak Petzl Nao czy Mammut T-Trail Headlamp.

Plecak: Dobrze dopasowany, bez luzów, nie może odrywać się od pleców. Nie za duży: maksymalnie 5-12 l. Najlepiej w formie kamizelki. Zawodnicy wolą butelki na piersi (szybciej można je napełnić), do treningu wygodny jest bukłak z rurką. Polecane modele: The North Face FLrace Vest, Camelbak Matathoner Vest.

Zegarek: Dobrze, jeśli jest odporny na uderzenia, ma GPS i nawigację, która pozwoli poruszać się i odnaleźć w nieznanym terenie. Modele z nawigacją to na przykład Suunto Ambit 2 R, czy Garmin 620.

Skarpety kompresyjne: Niwelują wstrząsy, stabilizują mięsień dwugłowy łydki. Sprawdzą się na długim treningu, także w górach. Nie ściągaj ich po biegu przez ok. 2 godziny – wtedy świetnie działa efekt regeneracji. Szukaj tych z domieszką wełny merino – lepiej izolują od zimna i dłużej nie nasiąkają przykrymi zapachami. Model bez merino: Compressport Full Socks V2.

Buty: Na najtrudniejszych trasach trailowych potrzebujesz butów takich jak Salomon SpeedCross 3, które zapewnią trzymanie na stromych podbiegach, trawie, kamieniach i lodzie. Minus: nie są uniwersalne. Podeszwa z kolczastymi wypustkami nie sprawdzi się w bieganiu po asfalcie. Uniwersalne modele trailowe: Asics GEL-FujiTrabuco 3, Salomon XT Hornet, The North Face Ultra Trail, New Balance MT980RB, Brooks Cascadia 9.

Ścieżki trailowe w mieście

Komin: Są kominy i jest Buff. Jeden z najbardziej uniwersalnych i kreatywnych dodatków sprzętowych na trening trail. Osłoni szyję i twarz przed wiatrem, można z niego zrobić czapkę lub opaskę. Model z dodatkiem wełny merynosów nosi się o wiele przyjemniej.

Kurtka: Warto ją mieć ze sobą, kiedy nagle zerwie się wiatr lub zaskoczy deszcz, ale sprawdzą się sprytne i ultralekkie modele, które można zmieścić dosłownie w dłoni lub nawet biec z nimi na nadgarstku (jak model Asics). Proponujemy: adidas Supernova Storm, Nike Printed Trail Jacket, Brooks LSD Lite Jacked III.

Zegarek z GPS: Nawigacja zbyteczna, ale GPS przyda się do wyznaczania tempa i informowania o pokonanym dystansie. Postaw na prostą obsługę. Polar RX3, TomTom Runner, Timex Run Trainer 2.0.

Pas z bidonem: Nie ma potrzeby noszenia plecaka, który choćby nie wiadomo jak dobrą miał wentylację – zawsze powoduje pocenie się pleców. Sprawdzi się elastyczny pas z bidonami i niewielką kieszonką na żel, klucze i drobiazgi. Polecamy modele: Camelbak ARC 2 i Nike Storm Hydration.

Koszulka: Wystarczy techniczna koszulka, która szybko schnie – nie musi być specjalna do biegania górskiego. Dobrze, jeśli ma dodatek elastany – wtedy lepiej dopasowuje się do ciała i odprowadza wilgoć (np. model Nike Cruiser Trail Tee).

Legginsy: O długości 3/4, dają swobodę ruchów i osłonę dużych partii mięśni przed chłodem (no i optycznie wydłużają sylwetkę). Powinny mieć silikonowe wstawki na nogawkach, które zapobiegają podwijaniu. Pod kolanami elastyczny materiał z siatki dla swobody ruchów i szybkiego odprowadzenia wilgoci. Adidas ¾ Response, Asics Tiger 3/4 Running Tights, New Balance WRP2352WTM, Nike Trail Kiger Capri.

Buty: Muszą mieć nieco sztywniejszą podeszwę i agresywny bieżnik, ale bez przesady. Nie szukaj modeli typowo górskich z wodoodporną membraną, np. Gore-Tex – są o wiele droższe i bardzo grzeje się w nich stopa. Polecane modele: Nike Zoom Terra Kiger 2, Asics Gel Fijisensor 3, adidas Kanadia Trail 6, Brooks PureGrit 3, The North Face Women’s GTD Trail.

RW 09/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij