Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jak się ubrać do biegania – wybieramy strój na trening

Latem na biegowy trening ubierz się lekko, zimą i późną jesienią warstwowo, a wiosną tak, żeby łatwo ściągnąć lub założyć ciuch na trasie podczas niepewnej pogody. Co się sprawdza w czasie biegania: od koszulki, bluzy, kurtki, po spodenki i legginsy. Podpowiadamy jak dobrać ciuchy na trening.

Jak się ubrać do biegania, strój na trening, strój do biegania, zasady ubierania Postaw na luz, stwórz własny styl, ale wybierz ciuchy do biegania z technicznych materiałów odprowadzających pot / fot. Tomasz Woźny

Biegowe koszulki techniczne

Poliester i polipropylen

Zadaniem koszulek zrobionych z różnych wariacji przędzy poliestrowej lub polipropylenowej jest szybkie przekazywanie potu ze skóry na zewnątrz. Dobrej jakości koszulki techniczne zapewniają lepszą wentylację. Zwróć uwagę, że istnieje jednak różnica między koszulkami na chłodne dni i ciepłe. W chłodne dni, kiedy koszulka ma odprowadzać pot do kolejnych warstw odzieży, powinna mocno przylegać do ciała – tylko wtedy materiały, z których jest wykonana, spełnią swoją rolę. Są one milsze w dotyku i niekiedy przypominają trochę w dotyku bawełnę. Za to w lecie koszulki powinny być nieco luźniejsze, by dodatkowo ułatwić wentylację i chłodzenie.

Na temperatury powyżej około 15 stopni szukaj koszulek tzw. chłodzących. Są one wykonane z cienkiego, syntetycznego materiału, który ekspresowo wysycha. Niektórzy producenci celowo zmieniają strukturę samej tkaniny przez dodanie ledwo widocznych gołym okiem wgłębień, by dać jeszcze większą możliwość odciągania potu ze skóry i parowania. Nie przejmuj się, że modele chłodzące są śliskie w dotyku i przyklejają się do spoconego ciała. W ten właśnie sposób chłodzą je i dodatkowo chronią przed promieniami UV.

Wełna merynosów

Jeśli nie lubisz syntetycznych materiałów spraw sobie koszulkę z cienkiej wełny merynosów i niewielkim dodatkiem sztucznych włókien. Taka koszulka w dotyku przypomina miękką bawełnę, trochę szybciej od niej wysycha, choć nie tak szybko jak te sztuczne. Ich wielką zaletą jest to, że nie nasiąkają tak szybko przykrym zapachem rozkładającego się potu. Sprawdzą się np. kiedy czeka Cię cały dzień aktywności, pocenia i wysychania. Niestety są dużo droższe od syntetycznych. Produkują je np. firmy Icebreaker, Smartwool.

Włókna kokosowe

Wykonane z nich koszulki przypominają do złudzenia te poliestrowe. Są jednak wykonane z naturalnych włókien pochodzących z przerobu orzechów palmy kokosowej. Szukaj zatem w składzie „włókien cocona”. W ich strukturze w procesie obróbki pojawia się aktywowany węgiel. Ta w 100% naturalna substancja daje m.in. mniejszą wagę i nasiąkliwość nieprzyjemnymi zapachami. Trwałością i parametrami „kokos” nie ustępuje poliestrowi, a jego gigantycznym plusem jest ekspresowe schnięcie. Zwykle w koszulkach technicznych np. firm Salomon, ASICS, adidas stosuje się mieszanki poliestru i tzw. „włókien cocona”.

Spodenki i legginsy na trening

Wiosną i latem możesz ubrać szorty lub obcisłe, krótkie legginsy. Ważne, by nie obcierały wewnętrznej strony ud. W chłodniejsze dni lepsze od zwykłych dresów są przylegające legginsy (z płaskimi szwami lub bez nich), które świetnie sprawdzają się zarówno do biegania jak i jazdy na rowerze. Podobnie jak w przypadku koszulek wybieraj modele z materiałów syntetycznych – szybciej odprowadzą pot i wyschną.

Elastyczne spodnie do biegania są lekkie, dopasowują się do ciała i nie ograniczają ruchów. Spodenki, legginsy i spódniczki biegowe występują w różnych długościach, ale tak naprawdę wybór fasonu zależy wyłącznie od Twoich indywidualnych upodobań. Dół garderoby, chroniący intymne części ciała, nie może tylko powodować otarć przy powtarzaniu tysiące razy tego samego ruchu. I tyle.

W spodenkach lub legginsach przyda się też mała kieszonka na żel energetyczny lub klucze. Jeśli spodenki mają tzw. wewnętrzne majtki, nie musisz już nosić tych cywilnych. Pod legginsy warto założyć syntetyczną bieliznę termoaktywną – czyli „techniczne majtki”, które odprowadzą wilgoć i nie wychłodzi intymnych części ciała jak bawełna. Krępujesz biegać się w samych legginsach? Spokojnie w chłodniejsze dni możesz założyć na nie krótkie spodenki – takie połączenie stało się popularne i modne.

Kurtki do biegania

Nie ma dobrego treningu bez potu. Dlatego w wietrzny i deszczowy dzień musisz chronić swój rozgrzany grzbiet, żeby forma szła w górę, a choroby omijały Cię szerokim łukiem. Nie musisz kupować bardzo drogiej kurtki z Gore-Texu do treningu biegowego. Modele z membranami sprawdzają się podczas długiego trekkingu w górach czy umiarkowanie intensywnej jazdy na nartach i snowboardzie, kiedy organizm wydziela nieznacznie więcej potu i ciepła. Wtedy membrana nadąży odprowadzić wilgoć na zewnątrz.

Podczas biegu czy ćwiczeń na zewnątrz w parku, kiedy spocisz się jak koń na derbach, nawet najbardziej kosmiczny materiał nie przetransportuje takiej fali potu do atmosfery: od wewnątrz i tak będzie mokra. Dlatego biegowe kurtki treningowe mają zwykle mechaniczne wywietrzniki, rozszczelnienia na plecach i siatki pod pachami. Zadaniem materiału jest ochrona od wiatru, chłodu i lekkiego deszczu przez dwie, trzy godziny w czasie treningu. Cienkie kurtki biegowe zwiniesz w kulkę wielkości pięści. Możesz ją zabrać np. do kieszonki w pasie z bidonem.

Bluzy i koszulki z długim rękawem 

Cienka koszulka termoaktywna z długim rękawem świetne sprawdzi się jako pierwsza lub druga warstwa w chłodne dni. Możesz założyć na gołe ciało, a na to kurtkę. Fajnym patentem są otwory na kciuki, chroniące nieco dłoń przed chłodem. Odpuść do biegania grube bluzy bawełniane (i jakiekolwiek z tego materiału). Lekkie bluzy z materiałów syntetycznych w połączeniu z koszulką termoaktywną szybko odprowadzą pot i dogrzeją w chłodny, choć bezwietrzny dzień (w przypadku wiatru załóż kurtkę).

Ciekawym rozwiązaniem są koszulki ze wstawkami z materiałów nieprzepuszczających wiatr np. Windstopper. Słabo u nich jeśli chodzi o szybkie przepuszczanie wilgoci w miejscu przylegania membrany, ale ich wielkim plusem jest ochrona np. klatki i rąk przed wychłodzeniem. Zwykle z tyłu zrobione są bardziej przepuszczalnej tkaniny odprowadzającej nadmiar ciepła.

Liderem w dostarczaniu ciepłego, cienkiego i dobrze odprowadzającego pot materiału jest firma Polartec. Wiele znanych koncernów sportowych szyje bluzy z odmian tej tkaniny. Uważaj jednak na podróby. Nie każda miękka i puszysta tkanina to Polartec. Z wyglądu oczywiście go przypomina, ale tanie materiału typu fleece po prostu gorzej odprowadzają pot i szybciej się niszczą.

Kiedy nie masz pewności, co na siebie włożyć, najlepiej wybierz ubranie, które samo dopasuje się do temperatury na dworze. Np. bluza z długim rękawem Nike AeroReact rozpoznaje stan i temperaturę ciała biegacza, przez co dopasowuje gęstość splotu swoich włókien. Ta inteligenta termoregulacja działa oczywiście mechanicznie i dyskretnie. Bluza-koszulka jest przede wszystkim miła w noszeniu podczas biegu.

RW

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij