Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Skóra z lekkim poślizgiem. Jak unikać otarć?

Po paru kilometrach ultralekkie szorty potrafią się zamienić w metalową tarkę, płaski szew w ostrze noża, a mięciutka koszulka w rzeźnika – speca od sutków. Skutki tarcia spoconej skóry o skórę lub ubranie mogą być bolesne jak poważna kontuzja i krwawe jak cięta rana. Postaw na prewencję, by prysznic po biegu nie palił jak ogień.

Jak unikać otarć? fot. Matt Rainey

Rany odniesione w boju pozostawiają dumę, ale i blizny. Pięta achillesowa biegaczy często okazuje się jednak być daleko od nóg. Ocieraj się o rekord, nie o szwy.

Chroń przed

Nie owijaj w bawełnę swojego ciała. Bawełna chłonie pot i pozostaje mokra. Syntetyczne koszulki schną dużo szybciej.

Odcinaj metki i wybieraj bezszwowe elementy stroju. Wszystko, co odstaje, może podrażniać skórę w biegu.

Dobieraj rozmiar. Nie kupuj na oko, mierz strój startowy. Zbyt ciasny pas pod biustem będzie się wżynał i odparzy skórę, zbyt luźny krój będzie ją ocierał.

Noś obcisłe. Koszulka kompresyjna ochroni sutki i pachy, a legginsy uda i pachwiny.

Zakrywaj sutki. Niby drobiazg, a zmienia komfort biegu. Zaklej je plastrem, który nie odklei się pod wpływem potu i ruchu.

Rób poślizg. Na miejsca narażone na otarcia nakładaj lubrykant. Może to być klasyczna wazelina lub smar w sztyfcie (ale wyprodukowany z naturalnych składników) albo lubrykant w spreju. Jeżeli planujesz długą wycieczkę biegową, weź ze sobą kieszonkową pomadkę ochronną w sztyfcie, która pozwoli Ci ponownie natłuścić skórę w ciągu dnia.

Nawilżaj się. Pij wodę, żeby w Twoim pocie nie było za dużej koncentracji soli, która na skórze zaczyna trzeć jak papier ścierny. Używaj też 2 razy dziennie balsamu do ciała, bo dobrze nawilżona skóra jest mniej wrażliwa na otarcia.

Działaj po

Oczyść skórę. Jak najszybciej weź letni prysznic. Użyj naturalnego mydła antybakteryjnego, żeby w podrażnionych miejscach nie rozwinęło się np. zapalenie mieszków włosowych. Nie trzyj ręcznikiem skóry. Nałóż balsam łagodzący, np. aloesowy.

A jaki jest Twój sposób?

Czytelnicy RW zdradzili na Facebooku swoje sprawdzone sposoby na otarcia

Michał Strzelecki. Na 10 km w większości przypadków wystarczy obcisła koszulka typu first layer. Na dłuższe dystanse najlepsze są plastry. Ja naklejam mały kawałek (1 x 1 cm) zwykłego tkaninowego przylepca ze szpuli na same sutki, koniecznie na suchą skórę. Świetnie się trzymają i nie fundują depilacji przy ściganiu.

Marta Pająk. Pod stanik, pulsometr – olej kokosowy do smarowania.

Marta Ś – Jot. Mnie często obciera dolna guma od biustonosza, ale ponieważ o tym już wiem, to newralgiczne miejsca smaruję sudocremem i mam spokój.

Łukasz Sołtysiak. Bezszwowe, krótkie legginsy/ spodenki z lycry są lekiem na obtarte uda.

Iwona Stec. Wydaje mi się, że po części zależy to od dopasowania stroju i materiału do pogody. Mam już czwarty nowy biustonosz do biegania i dopiero on mnie w ogóle nie obciera, ale blizny już mam po wcześniejszych. Zdarza się, że materiały i gumy są za grube i po pewnym czasie użytkowania stają się sztywne i powodują otarcia.

Romek Atomek. Kawałek plastra jedwabnego i wszystko OK. Jacek Pilak Przypominam złotą zasadę udanego startu: nie jeść, nie pić i nie zakładać na siebie niczego, czego nie mamy przetestowanego.

RW 09/2016 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij