Runner's World poleca:

Waga ma znaczenie

Poleć ten artykuł:

To, ile ważysz, może pomóc Ci w doborze idealnych butów, które będą tłumić uderzenia i pozwalać stopie poruszać się naturalnie. Chcąc pomóc Ci znaleźć najlepsze obuwie, RW przeprowadził szereg testów, które rozwieją Twoje wątpliwości.

Buty biegowe zaprojektowano, aby ochraniały nasze ciało przed siłą, z jaką uderzasz stopą podczas każdorazowego jej lądowania na podłożu. Siła ta jest oczywiście proporcjonalna do wagi biegacza, tak więc przykładowo 80-kilogramowa osoba na każdym kroku wytworzy jej o blisko 50% więcej niż ktoś, kto waży 50 kg.

Nie każdy but znosi takie same obciążenia w ten sam sposób. Lżejsze, bardziej miękkie buty, neutralnie amortyzujące stopę oraz buty startowe zbijają się pod piętami cięższych biegaczy. I odwrotnie- lżejsi biegacze nie lądują z wystarczającą siłą, by ucisnąć gęstą podeszwę butów stabilizujących czy przedstawicieli kategorii motion-control.

Testy amortyzacyjne wykonane w laboratorium Runner's World dają dobre wyobrażenie o tym, jak miękkie bądź zbite powinny być Twoje buty w zależności od Twojej wagi. Dużą amortyzację daje podeszwa środkowa, którą łatwiej ubić i która pozostaje miękka pod naciskiem stopy. Buty z niską oceną na skali amortyzacji generalnie wyposażone są w bardziej zbitą podeszwę. Jednak mogą one zapewniać takie samo osłabienie siły uderzenia o podłoże jak te cięższe.

Tabela poniżej określa stopień amortyzacji pięty i śródstopia, jakim powinny charakteryzować się Twoje buty w zależności od Twojej wagi.

 Stopień amortyzacji śródstopia  i pięty w zależności od masy ciała.

 

Pamiętaj przy tym, że oprócz wagi ciała również kształt i aktualna elastyczność Twoich stóp odgrywają ważną rolę w określeniu, jakiego rodzaju butów potrzebujesz. Na obu końcach spektrum rozmaitych kształtów łuków stóp znajdują się: niskie i elastyczne oraz wysokie i sztywne. Ta skala określa, jak bardzo Twoja stopa skręca się do wewnątrz i pronuje podczas lądowania.

Pronacja (obrót stopy do wewnątrz w stosunku do kierunku biegu) to jeden z naturalnych sposobów, w jaki ciało pochłania siłę uderzenia o podłoże, ale gdy jest zbyt mała lub zbyt duża może doprowadzić do bólów, a nawet kontuzji.

Przeprowadzenie mokrego testu pomoże Ci zdiagnozować Twój typ stopy i określić, które buty zapewnią Ci najlepsze z możliwych wsparcie. Dzięki naszemu testowi możesz zawęzić pole poszukiwań butów odpowiednich do Twojej wagi i do indywidualnych wymagań amortyzacyjnych.

 Test Mokrej Stopy (TMS)

Zanurz spód stopy w wodzie, stań na kartce mokrego papieru i porównaj jej odcinek z typami stopy.

 Niskie podbicie
  Normalne podbicie
 

 Wysokie podbicie

 

Często spotykane u osób nadpronujących. Powinny one nosić buty stabilizujące lub kontrolujące ruch stopy (kategoria Motion control).
 Tacy biegacze mogą nosić buty ze wszystkich kategorii, zależnie od swojej wagi. Te osoby potrzebują większej ochrony stopy przed uderzeniem. Najlepsze będą buty z dobrą amortyzacją i mniejszym wsparciem.

RW 04/2009

Tagi: masa ciała | buty biegowe | pronacja | supinacja | TMS | test mokrej stopy |

Oceń artykuł:

2.8

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij