Runner's World poleca:

Roztrenowanie. Jak zregenerować siły po sezonie? [TEST]

Poleć ten artykuł:

Kiedy wyglądasz już jak ten króliczek z reklamy, któremu włożyli gorsze baterie, czas na regenerację. Po doładowaniu wystrzelisz przed siebie: z nową motywacją, nowymi celami i odpowiednim zapasem energii, by je wszystkie osiągnąć. Sprawdź, jaki odpoczynek będzie dla Ciebie najlepszy?

Roztrenowanie – 4 sposoby na odpoczynek po sezonie

Wyczynowi biegacze po zakończeniu sezonu startowego robią sobie wakacje, które nazywają „roztrenowaniem”. Krótko mówiąc, oznacza to, że odpuszczają reżim treningowy. „Sezon zawodowych biegaczy trwa nawet 5 miesięcy. Roztrenowanie jest niezbędne do szybkiej i skutecznej regeneracji przed kolejnym okresem przygotowawczym – zdradza trener Paweł Jesień, szkoleniowiec kadry narodowej. – W zależności od intensywności sezonu odpoczynek trwa 2-6 tygodni”.

Nie tylko zawodowcy potrzebują poluzowania lejców. Ty też! Chociaż u ambitnych amatorów często pojawia się poczucie winy, że nie trenują równie mocno, jak się do tego przyzwyczaili, i boją się spadku formy. To prawda – nie da się uniknąć obniżenia wydolności w czasie takiej przerwy. Ale przecież Twoja dyspozycja to sinusoida wznosząca – musi polecieć w dół, aby potem wyskoczyć na wyższy poziom.

Dzięki wyłączeniu się z mocnego treningu dokonujesz kontrolowanego obniżenia wydolności, a potem szczyt pojawi się w odpowiednim momencie. Poza tym nikt nie jest niezniszczalny. Jeżeli nie wypoczniesz po trudnym sezonie, organizm sam upomni się o wolne np. kontuzją. Sygnały, że trzeba wrzucić na luz, może też wysyłać głowa, kiedy odczuwasz znużenie, brak Ci motywacji, a nawet wkurzasz się bez powodu. Do tego trening musi mieć wyznaczone granice czasowe.

To trochę jak w szkole: uczysz się kilka miesięcy, czekając na ferie, a potem na wakacje. Kończysz wtedy jeden rozdział, robisz podsumowanie, dostajesz nową kartkę i możesz zacząć ją zapełniać. Po wypoczynku do roboty zabierzesz się z większym zapałem. Alberto Salazar, trener m.in. Mo Faraha, twierdzi, że porządna regeneracja buduje Twoją pewność siebie jako biegacza. Odpoczynek nie znaczy, że masz zapuścić korzenie na kanapie.

Jak zmienisz się w leniwca, powrót do normalnych treningów może okazać się katorgą. Ogranicz swoją aktywność, skup się na regeneracji i spróbuj innych sportów. Bardziej się baw niż trenuj. Odpuść sobie roztrenowanie, jeśli przydarzyły Ci się dłuższe przerwy wynikające z choroby lub kontuzji. Nie musisz trzymać się rytmu wyczynowców, którzy odpoczywają jesienią.

Możesz zrobić kilka krótszych przerw w ciągu całego roku, np. po każdym starcie w zawodach. „Obserwuj swój organizm i reaguj na sygnały, jakie wysyła. Jeżeli czujesz, że słabniesz, brakuje Ci motywacji, zrób sobie kilka dni wolnego” – sugeruje Paweł Jesień.

Roztrenowanie biegacza. Odpoczynek na miarę:

Nie ma jednej recepty na roztrenowanie. Rozwiąż test i skorzystaj z porad na Twój wypoczynek adekwatny do włożonego wysiłku. Potem sprawdź, ile dni wolnych Ci przysługuje.

ROZPOCZNIJ TEST

Oceń artykuł:

3.9

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij