Runner's World poleca:

Biegacz na rowerze

Poleć ten artykuł:

Biegacze czasami omijają rower szerokim łukiem. Niesłusznie, bo to świetne uzupełnienie treningu oraz niezły sposób na regenerację i wzmocnienie mięśni. Zobacz, ile szybkości i mocy zyskasz, wskakując od czasu do czasu na rowerowe siodełko.

Jazda na rowerze, podobnie jak bieganie, ma dobroczynny wpływ na pracę serca, poprawia metabolizm i wzmacnia mięśnie, a przy tym nie powoduje tylu urazów w organizmie. Każdy, kto biega rekreacyjne około 60-80 km na tydzień, zamiast zwiększać dystans pokonany na dwóch nogach, powinien włączyć do swojego treningu jazdę na rowerze. Dzięki temu poprawi swoją wytrzymałość bez narażania się na przeciążenie stawów i inne kontuzje .

Dwa bratanki

Jazda na rowerze to świetny trening uzupełniający dla biegaczy, ponieważ angażuje praktycznie większość mięśni w dolnej części ciała. Badania potwierdziły, że między kolarstwem a bieganiem jest wiele podobieństw. Kiedy popatrzysz na najlepszych kolarzy, którzy, aby podjechać pod górę, wstają z siodełek, zauważysz, że wyglądają, jakby biegli.

W 2003 roku przez pięć tygodni badano grupę współzawodniczących biegaczek i okazało się, że kiedy połowę treningu na dwóch nogach zastąpiły treningiem na dwóch kółkach, to osiągały tylko minimalnie gorsze rezultaty. Co ciekawe, nie zaobserwowano zmian podczas badania maksymalnego pułapu tlenowego. Oprócz tego, że jazda na rowerze może uzupełnić trening biegowy, może też czasami go zastąpić.

Jeśli czujesz znużenie monotonią treningu biegowego, to spokojnie możesz dwa razy w tygodniu przesiąść się na rower. Po jakimś czasie zobaczysz, że będziesz w stanie biec szybciej i dalej, ponieważ Twoje mięśnie będą zregenerowane.

Technika i sprzęt do treningu

Jeśli nie jeździsz na rowerze regularnie, staraj się używać niskich biegów, wykonując około 80-90 obrotów korbą. Trening na wysokich obrotach powoduje, że także Twój system nerwowy dostaje dodatkowy bodziec i kiedy zaczniesz biegać, to Twoje kroki będą bardziej płynne. Jeśli włączysz duże przełożenia na treningu, z pewnością nie osiągniesz tego efektu.

Dla wielu osób największy dylemat to wybór pomiędzy rowerem górskim a szosowym. Jazda na "szosówce" przypomina bieganie po ulicy czy na ścieżce w parku. Jazda na "góralu" to większe wyzwanie. Jest podobna do biegania w trudnym terenie, gdzie trzeba pokonywać różnice wzniesień. Nawet jeśli nie jeździsz po górach, a tylko skaczesz po krawężnikach w mieście, jazda na "góralu" powoduje, że mniej się garbisz i angażujesz więcej mięśni niż podczas jazdy na szosie.

Bez względu na to, jaki rower wybierzesz, poproś sprzedawcę, żeby pomógł dopasować rower do Twojego wzrostu i wagi. Kluczową sprawą jest wielkość ramy. Osoby o wzroście około 160 cm powinny szukać rowerów o ramie 15, 17 cali. Jeśli masz około 170-180 cm wzrostu, wybierz rower z ramą 19-calową. Osoby powyżej 190 cm mogą jeździć na rowerze z 21-calową ramą. 

Tagi: trening aerobowy | bieganie | rower | jazda na rowerze | lepszy trening | technika | góral | szosówka

Oceń artykuł:

2.4

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij