Runner's World poleca:

Bieganie na bieżni. Pytania i odpowiedzi o trening na taśmie

Poleć ten artykuł:

Pierwszy bieg na bieżni mechanicznej, lub kiedy wracasz na nią po dłuższej przerwie, może rodzić wiele pytań. W naszej skróconej instrukcji obsługi odpowiadamy na te najczęściej powtarzające się. Dzięki temu trening na taśmie nie będzie już miał przed Tobą tajemnic.

bieganie na bieżni, bieżnia mechaniczna, sposoby na nudę na bieżni

Zastanawiasz się, dlaczego trening na bieżni wydaje się nudny? Przeczytaj co na ten temat mają do powiedzenia psycholodzy ewolucyjni: Bieganie na bieżni mechanicznej. Jak się nie nudzić?

Pytanie: Jak precyzyjne są te wskaźniki spalonych kalorii?

Krótko mówiąc: tak na oko.

Dlaczego? Bieżnie najczęściej trochę nas oszukują, szacując liczbę spalonych w trakcie wysiłku kalorii. Są to wskaźniki orientacyjne, a nie wartość netto utracona w trakcie ćwiczeń. Dokładna ilość wypoconej energii zależy od wielu czynników, między innymi Twojej masy ciała, przemiany materii i warunków panujących w pomieszczeniu, w którym biegasz.

Pytanie: Czy na bieżni biegnie się łatwiej niż w terenie z tą samą prędkością?

Krótko mówiąc: tak.

Dlaczego? Przede wszystkim w pomieszczeniu nie musisz pokonywać dodatkowych oporów powietrza, przeszkód i nierówności. Przesuwający Ci się pod stopami pas daje też lekkie wsparcie w przemieszczaniu nóg. Żeby zniwelować różnice między terenem i siłownią, najczęściej ustawia się na bieżni nachylenie pasa około 1-2% lub nieco przyśpiesza w porównaniu do treningu na zewnątrz.

Pytanie: Można przygotować się na bieżni do startu w zawodach?

Krótko mówiąc: trochę tak.

Dlaczego? Możesz budować formę na maszynie, ale nie obejdzie się bez przygotowania nóg do asfaltu. Raz czy dwa razy w tygodniu trenuj na bieżni podbiegi, zwiększając nachylenie pasa. Bieżnia zapewnia dość miękkie lądowanie, więc jeśli nie biegasz zamiennie w pomieszczeniu i na asfalcie, musisz wziąć to pod uwagę przed startem.

  • Dwa razy w tygodniu zrób trening wzmacniający (wypady, przysiady, deska, pompki i ćwiczenia pośladków).
  • Przez 4 tygodnie przed startem co najmniej raz w tygodniu wyjdź w teren na lekki bieg.
  • Jeśli prawie w ogóle nie biegasz poza siłownią, w trakcie zawodów przejdź na 1 min do marszu co 2 km, żeby zmniejszyć oddziaływanie zderzenia z asfaltem na Twój organizm.
  • Podczas startu koncentruj się na odczuwanym wysiłku, a nie sugeruj tempem czy czasem. Stąpasz w końcu po niepewnym dla Ciebie gruncie.

Pytanie: Czy na bieżnię trzeba mieć jakieś specjalne buty?

Krótko mówiąc: nie.

Dlaczego? Większość biegaczy używa tych samych butów do biegania na zewnątrz, co wewnątrz na siłowni. Zwolennicy bieżni czasem wybierają lżejsze obuwie z mniejszą ilością amortyzujących poduszek. Wynika to z tego, że pas na urządzeniu jest już wystarczająco miękki. Ważne tylko, żeby pozostać przy typie butów odpowiadającym rodzajowi Twojej stopy. Zatem jeżeli jesteś silnym pronatorem, lepiej nie idź na siłownię w zwykłych trampkach, bo Twoje nogi przyzwyczaiły się już do wsparcia ze strony buta.

Pytanie: Czy bieżnia jest bardziej przyjazna dla organizmu niż asfalt?

Krótko mówiąc: i tak, i nie.

Dlaczego? Generalnie bieżnia wywołuje łagodniejsze wstrząsy, absorbując sporą część energii z uderzenia stopy. Z drugiej jednak strony to rozleniwia struktury, które naturalnie są odpowiedzialne za tę funkcję, gdy biegasz w terenie. Nadużywanie bieżni może więc osłabić Twój aparat ruchu i uczynić bardziej podatnym na kontuzje, niż gdyby „zahartował się” w naturze.

Pytanie: Dlaczego bieżnie pokazują prędkość, skoro biegacze wolą znać tempo?

Krótko mówiąc: bo są przeznaczone nie tylko dla biegaczy.

Dlaczego? Większość urządzeń daje możliwość odczytania liczby km/h albo min/km. Użytkownikami siłowni są nie tylko wytrawni biegacze, ale i ludzie okazjonalnie korzystający z zajęć fitness; im prędkość powie więcej niż tempo, z którym się wcześniej nie spotykali.

Pytanie: Biegać szybko bez nachylenia, czy wolno z podbiegiem?

Krótko mówiąc: nie czy, tylko i.

Dlaczego? Dzięki urozmaiceniu zbudujesz siłę i moc, ale także wytrzymałość i szybkość. Regulowanie ustawień bieżni pozwala też symulować bardziej naturalne warunki biegu, jak np. zmienność podłoża.

Pytanie: Czym się różni bieżnia za tysiąc zł od tej za 7 tysięcy?

Krótko mówiąc: jakością.

Dlaczego? Solidniejsze ramy i silniki pozwalają na dłuższe użytkowanie. Dopłacasz też za dodatkowe gadżety, jak np. ekran i oprogramowanie.

Kwestię biegania na bieżni, wraz z uwzględnieniem jej wad i zalet szeroko opisaliśmy także w artykule: Trening na taśmie, czyli wady i zalety bieżni mechanicznej.

RW 01-02/2014  

Tagi: trening na bieżni mechanicznej | bieganie na bieżni mechanicznej | jak biegać na bieżni

Oceń artykuł:

4.5

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij