Runner's World poleca:

Bieganie w grupie: szybciej do formy

Poleć ten artykuł:

Gdzie dwóch biega, tam zwykle wszyscy korzystają. Trenując z innymi poprawisz Twoją wytrzymałość, a w efekcie osiągniesz lepsze rezultaty. Taki trening może Ci jednak również... zaszkodzić. Zobacz, jakie są plusy i minusy biegania w grupie.

Bieganie w grupie

Przy nadodrzańskich wałach we Wrocławiu od 5 lat, w niedzielę i wtorek, od marca do września, spotyka się grupa biegaczy. Trenują w programie "I Ty możesz zostać maratończykiem". Grupa funkcjonuje w zorganizowany sposób i jej wartość została potwierdzona wynikami członków wszystkich edycji, którym udało się ukończyć pierwszy w życiu maraton.

"Bieganie z grupą ułatwia trening, towarzystwo dodaje energii. Ponadto możemy podzielić się swoimi słabościami i wątpliwościami" - mówi Roman Dąbrowski, który w 2011 roku dołączył do grupy i ukończył maraton we Wrocławiu.

Waldemar Borkowski z teamu "Zabiegani Częstochowa", który pokonuje połowę swoich tygodniowych kilometrów z członkami grupy, opisuje walory trenowania w grupie w ten sam sposób.

"Bez grupy moje wyniki nie byłyby na tak wysokim poziomie. Ciężko jest trenować z taką intensywnością samemu" - mówi Waldek (czas 3:10 w maratonie).

Walory wspólnego treningu nie są niespodzianką dla psychologów sportowych, którzy potwierdzają, że wsparcie grupy pełni ważną rolę. Zwiększa się wytrzymałość treningowa, lepsze są rezultaty. Większość korzyści jest wynikiem już samego bycia członkiem grupy.

Dzięki aktywnemu podejściu możesz te korzyści maksymalizować. Przeczytaj, jak możesz to zrobić:

Dobry wybór

Grupy, które spotykają się w celu wspólnego biegania, zazwyczaj nie posiadają żadnych regulaminów ani "funkcjonariuszy" - w centrum uwagi jest tylko i wyłącznie trening, zasady spotykania się są więc bardzo luźne. Jeżeli Ty lub ktokolwiek inny zapragnie zwiększyć dystans biegu lub zrobić trochę dodatkowych ćwiczeń, nie ma najmniejszego problemu.

Luźne podejście odpowiada zazwyczaj wszystkim - przynosi nie tylko pozytywne doświadczenia z treningu, ale również lepsze wyniki, zwłaszcza wtedy, gdy trafisz do grupy, która będzie Ci pasować pod względem treningowym i osobistym.

Szukasz rozbudowanego treningu, czy tylko towarzystwa do długich biegów? Zorientuj się i znajdź w swoim pobliżu grupę, która będzie najbardziej odpowiadała Twoim oczekiwaniom.

Goń lepszych

Łukasz Zarzycki z teamu Pro-Run opowiada o sezonie, gdy postanowił przygotowywać się do biegów długich. Trenując z grupą biegaczy bardziej doświadczonych, czuł na początku, że nigdy nie uda mu się ich dogonić. Jego rekord osobisty na dystansie 10 kilometrów był znacznie gorszy od kolegów.

Trening z lepszymi od siebie zadziałał i zaowocował tym, że zmobilizował się do wysiłku, który przy samotnych treningach był nieosiągalny. Na zawodach bez problemu mógł nawiązać walkę z konkurentami. Kiedy nadeszły zawody, wiedział, że jest dobrze przygotowany.

Znajdź sobie grupę, w której będą biegacze lepsi od Ciebie i z ich pomocą odkryj swoje możliwości. Dzięki nim będzie Cię stać na mocny trening, a przygotowanie się do zawodów i pobicia życiówki przyjdzie Ci łatwiej.

Wypocznij ze słabszymi

Istnieje cienka granica między podnoszeniem wydajności przez trenowanie z lepszymi, a zepsuciem formy dzięki zbyt częstemu bieganiu z nimi. Trening w grupie powinien tylko uzupełniać Twój trening, dlatego ostrożnie wybieraj, z kim biegasz i kiedy.

Czas na trening solo

Raz na jakiś czas trenuj w pojedynkę i biegnij własnym tempem, zwłaszcza jeżeli nie potrafisz nie ścigać się cały czas, a trening ze słabszymi nie przynosi satysfakcji.

Biegi następujące po ciężkich treningach rób solo (każdy inaczej reaguje na zmęczenie). Kiedy czujesz się znudzony lub zniechęcony, trenuj sam przez tydzień, pomijając biegi grupowe.

Radź i korzystaj z rad innych

Wymiana informacji o treningu, unikaniu kontuzji czy wrażeniach z zawodów jest elementem, który nadaje wartość bieganiu w grupie. Niektóre z teamów podkreślają, że funkcjonują na zasadzie otwartego forum dyskusyjnego i wszyscy jego uczestnicy na tym korzystają.

RW 10/2011

Tagi: trening | bieganie | bieganie w grupie | kluby biegacza | bieganie grupowe | trening grupowy | grupa biegowa

Oceń artykuł:

4.8

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij