Runner's World poleca:

Co daje bieganie? 45 powodów, dla których warto biegać

Poleć ten artykuł:

Dlaczego warto biegać? Poznaj powody, dla których miliony ludzi tracą głowę dla biegania lub przypomnij sobie, dlaczego Ciebie wciągnęło. Miej ten artykuł zawsze pod ręką - na wypadek, gdyby był Ci potrzebny argument za tym, że jednak warto wyjść z domu na trening.

45 powodów żeby biegać

Naprawdę, nie masz się czego wstydzić - lenistwo, słabszy dzień, czy nawet zwątpienie potrafią w końcu dopaść każdego. Sztuką jest wyjść z tego kryzysu silniejszym, przełamać chwilową niemoc i z podniesionym czołem założyć swoje ulubione buty do biegania .

Jeśli borykasz się właśnie ze zwątpieniem w sens treningu, oto 45 argumentów, które pomogą Ci go odnaleźć.

1. Żegnaj, brzuchu

Badacze z Dublin University odkryli, że dorosły o masie 63 kg spala 391 kcal podczas 30 minut biegania. Dla porównania: jeżdżąc na rowerze, spala 277 kcal, a grając w tenisa – 272 kcal. Jaśniej? Biegając, zrzucasz nadwagę aż do 40% szybciej.

2. Mocne kości

Według brytyjskiego National Osteoporosis Society wystarczy zaledwie 15 minut spokojnego biegania 3 razy w tygodniu, żeby ryzyko zachorowania na osteoporozę w przyszłości zmniejszyło się nawet o 40%.

3. Realizacja celów

Biegacze stawiają sobie cele związane z czasem lub dystansem, skupiają się na zdrowiu czy wadze, a jeszcze inni biegają po prostu, żeby się odprężyć. Bieganie pomoże Ci osiągnąć każdy cel, jaki sobie postawisz.

4. Sprawniejszy mózg

Badacze z Illinois University odkryli, że zaledwie 5-procentowy wzrost sprawności układu krążeniowo-oddechowego spowodowany bieganiem przekłada się na 15-procentowy wzrost sprawności intelektualnej.

5. Sport na miarę

Bieganie to sport idealny na polską pogodę. Deszcz, zimno, wiatr – to nie są wymówki, którymi da się usprawiedliwić niechęć do wyjścia na dwór. Po prostu ubierz się odpowiednio i uznaj to za kolejne wyzwanie.

6. Radość życia

Lekki i umiarkowany wysiłek uwalnia naturalne hormony szczęścia, endorfiny, które pomagają zwalczać stres i powodują uczucie szczęścia.

7. Poranne emocje

Biegając wcześnie rano, możesz doświadczyć niesamowitych wrażeń. Reszta ludzkości śpi, a Ty jako pierwszy robisz ślad na dziewiczym śniegu, opustoszałe ulice należą tylko do Ciebie, widzisz oszałamiający wschód słońca i z nikim nie musisz się tym dzielić. Fajnie, prawda?

8. Dłuższy i lepszy sen

Badacze ze Stanford University School of Medicine zalecili bieganie przez 20-30 minut co drugi dzień ludziom cierpiącym na kłopoty ze snem. Z jakim skutkiem? Czas zasypiania skrócił się o połowę, a czas snu wydłużył się o prawie godzinę.

9. Akcje charytatywne

Miliony biegaczy na całym świecie angażują się w akcje zbiórek pieniędzy na rzecz potrzebujących. The Flora London Marathon jest największym dorocznym przedsięwzięciem tego typu na świecie, które do tej pory może pochwalić się ponad 400 milionami funtów zebranymi na szczytne cele. Jeśli tego rodzaju poświęcenie nie da Ci żadnej satysfakcji, to co Ci ją da?

10. Gładka skóra

Regularne bieganie redukuje oznaki starzenia się. Krążąca szybciej krew skuteczniej dostarcza komórkom skóry tlen i substancje odżywcze, a jednocześnie usuwa szkodliwe toksyny. Ćwiczenia stwarzają w organizmie idealne warunki do optymalizacji produkcji kolagenu, który pomaga wygładzać zmarszczki na skórze.

11. Lepsze trawienie

Według ekspertów z Bristol University bieganie pozytywnie wpływa na układ trawienny. Pomaga skrócić czas, który zajmuje jedzeniu przedostanie się przez jelito grube, co zmniejsza ilość wody absorbowanej przez organizm z pożywienia. Dzięki temu biegacze rzadko mają zaparcia.

12. Końskie zdrowie

Ćwiczenia o umiarkowanym natężeniu uaktywniają komórki układu odpornościowego, więc są one cały czas gotowe do walki z infekcją. Badanie przeprowadzone na University of North Carolina wykazało, że ludzie, którzy 5 razy w tygodniu biegali przez 15 minut, brali o połowę mniej zwolnień lekarskich niż ci, którzy w ogóle nie ćwiczyli.

13. Dłuższe życie

Badacze z King’s College London porównali ponad 2400 bliźniąt jednojajowych i zauważyli, że te z nich, które wykonywały wysiłek równoważny zaledwie trzem 30-minutowym przebieżkom w tygodniu, były aż o 9 lat „biologicznie młodsze” (nawet po pominięciu innych czynników, które mogą mieć na to wpływ, np. zbyt wysokiego BMI i palenia).

14. Brak kosztów

Jeśli chcesz, możesz oczywiście wydawać krocie na techniczną odzież i podróże na maraton na drugi koniec świata. Jeśli jednak wybierzesz inne podejście, bieganie praktycznie jest za friko. Wszystko, czego potrzebujesz, to buty, spodenki i koszulka. Niekoniecznie z najnowszej kolekcji.

15. Samodoskonalenie

Ściganie się sprawia, że stajesz się lepszy również w innych sportach. Element rywalizacji z innymi zwiększa Twoją motywację do doskonalenia się – obojętnie, czy chcesz być szybki jak mistrz Formuły 1 Lewis Hamilton, czy wytrzymały jak walczący w ringu przez 12 rund bokserski czempion „Sugar” Ray Leonard.

16. Lepsze planowanie

Obojętnie, czy jesteś niedzielnym biegaczem, czy prawdziwym maniakiem, żebyś znaleźć czas na trening, często musisz dokładnie przemyśleć plan dnia. Wyjście na trening pomaga Ci zorganizować wszystko, co w danym dniu masz do zrobienia – zarówno przed, jak i po bieganiu.

17. Medale

Są przeznaczone nie tylko dla olimpijczyków. Weź udział w biegu, skończ go, a zdobędziesz swój własny medal jako dowód i pamiątkę tego, co udało Ci się własnymi siłami osiągnąć.

18. Piękny umysł

Pisarze, muzycy, artyści i przedstawiciele innych zawodów, w których wymagana jest kreatywność, wykorzystują bieganie jako sposób na radzenie sobie z blokadami psychicznymi i szybkim podejmowaniem decyzji. Dostarcz szarym komórkom zwiększonej dawki tlenu, kiedy najbardziej go potrzebują, a pobudzisz neurony do efektywniejszej pracy. Na dodatek, biegnąc, oderwiesz się na chwilę od problemu i będziesz mógł potem ze świeżą głową spojrzeć na niego z nowej perspektywy.

19. Sprawność w łóżku

Badanie przeprowadzone przez Cornell University w USA wykazało, że seksualna wydolność biegających panów jest porównywalna z formą mężczyzn o 5 lat młodszych, a u kobiet bieganie przesuwa nadejście menopauzy o podobny okres. Na Harvard University odkryto, że mężczyźni po pięćdziesiątce, którzy biegają co najmniej 3 godziny tygodniowo, mają o 30% mniejsze szanse na doświadczenie problemów z potencją niż ci, którzy trenują mniej lub wcale.

20. Pozytywny nałóg

Owszem, bieganie może stać się nałogiem. W takim wypadku może zastąpić inne nałogi, jak picie alkoholu i palenie. Warto zrobić mahniom?

21. Obiektywna ocena

W bieganiu nie ma miejsca na oszustwa – ani w kwestii dystansu, ani czasu. Zawsze dostaniesz to, na co zapracowałeś.

Tagi: dlaczego warto biegać | właściwości biegania | motywacja do biegania

Oceń artykuł:

3.7

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij