Runner's World poleca:

Dlaczego warto biegać? 35 powodów, by trenować

Poleć ten artykuł:

By poprawić kondycję, zgubić zbędne kilogramy, rzucić palenie, poznać nowych ludzi, pokonać swoje słabości... To tylko niektóre z 35 powodów, dla których warto zacząć trenować już dziś. Poznaj wszystkie, a przekonasz się, jak fantastyczną sprawą jest bieganie!

35 świetnych powodów do biegania

1. Czujesz, że możesz wszystko

Bieganie to pewna broń dla tych, którzy chcą nabrać pewności siebie. W końcu fakt, iż udało Ci się z kanapowca leniwca zamienić w długodystansowego biegacza lub biegaczkę, jasno dowodzi, że przy odpowiedniej dozie koncentracji oraz silnej woli można osiągnąć każdy cel. I skoro Ci się udało, to znaczy, że jesteś w stanie zrobić wszystko. Dzięki bieganiu poprawiasz też kondycję i tracisz tych kilka niechcianych kilogramów. Twoje ciało wygląda dużo lepiej, a poczucie własnej wartości szybuje w górę.

"Nie bez przyczyny maratończycy mówią o »ścianie«, którą napotykają powyżej trzydziestego kilometra. Wielu z nich wspomina wtedy o rezerwach psychicznych, do których sięgają. Nie bez powodu też mówi się o potędze podświadomości. Znane są badania, które potwierdzają, że ludzie podejmujący aktywność fizyczną wykorzystują 95% swoich możliwości fizycznych i niecałe 10% rezerw psychicznych" – mówi Katarzyna Kajdan-Kosiorek, psycholog sportowy z Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.

"Pamiętam jak dziś swój pierwszy trening – mówi Maciej Solarek, 41-letni marketingowiec. – Ubrałem się w nowiutkie buty do biegania , wyszedłem i spojrzałem w niebo... Padał deszcz. Powiedziałem wtedy, że albo zacznę biec, albo wrócę na górę i nic z tego nie będzie. Po trzech minutach nie miałem już zupełnie siły. Byłem w szoku! Przecież zawsze byłem szczupły, mogłem jeść co chciałem i nie miałem kłopotów z wagą. Ale zawziąłem się. Starałem się trenować trzy razy w tygodniu. Na zakończenie sezonu ukończyłem Kościan Półmaraton z czasem 1:55:20. Nie mogłem uwierzyć, że dokonałem tego, co jeszcze kilka miesięcy wcześniej wydawało mi się absolutnie niemożliwe do zrobienia. W tym sezonie przebiegłem już blisko 200 km. Ten rok biegania pokazał mi jedno: można zrobić rzeczy, które w pierwszej chwili wyglądają na niewyobrażalne i nieosiągalne".

2. To sport praktyczny

Możesz biegać wszędzie, gdzie Ci się podoba: wokół domu, w parku, w lesie, na plaży, na bieżni w siłowni, po schodach w bloku, a nawet na parkingu przy hotelu, jeśli jesteś w podróży.

3. I tani

Dziś jest cała masa gadżetów dla tych, którzy chcą poprawić swoją formę, ale nie musisz wydawać fortuny, by biegać. Wystarczy dobra para butów, które kupisz spokojnie już za ok. 200-300 zł. Całą resztę, czyli skarpetki, spodenki lub dres i koszulkę z pewnością znajdziesz gdzieś na dnie szafy.

4. I demokratyczny

Nigdy nie jest za późno, aby zacząć - niektórzy buty do biegania zakładają po raz pierwszy grubo po osiemdziesiątce! Nie ma też znaczenia płeć, religia i poglądy. Biegają kobiety i mężczyźni, muzułmanie i katolicy, politycy wszystkich opcji politycznych i bezpartyjni.

5. Poznajesz nowych ludzi

Powstaje coraz więcej grup biegowych, które spotykają się nie tylko na zawodach, ale – głównie – na treningach. Ludzi o różnym stopniu zaawansowania jednoczy wspólna pasja: bieganie. Owocuje to wspólnymi imprezami i wyjazdami, na których można pogadać niekoniecznie tylko o bieganiu. Czasem takie nowe biegowe przyjaźnie kończą się nawet na ślubnym kobiercu...

6. Masz mocniejsze kości

Ćwiczenia fizyczne, szczególnie takie jak bieganie, mogą pomóc utrzymać, a nawet poprawić gęstość kości i w ten sposób zapobiec osteoporozie. Z tego względu polecane jest szczególnie kobietom po menopauzie, które na zrzeszotnienie kości są szczególnie narażone. 

7. Poprawisz siłę i koordynację

Jeśli te dwa elementy działają u Ciebie bez zarzutu, zmniejsza się prawdopodobieństwo, że się wywrócisz lub coś sobie skręcisz. "Mięśnie ud i łydek podczas biegu mocno pracują, co zwiększa ich siłę, a nierzadko także ich masę. Gdy jeszcze do tego dołożymy podbiegi czy też zmiany tempa, dokładamy dodatkowe bodźce do rozwoju pracujących mięśni" – mówi dr Krzysztof Mizera, fizjolog sportowy, specjalista Centrum Badań Wydolnościowych, Planowania Diety i Treningu "Olimpiakos" i Carolina Medical Center.

8. To czas tylko dla Ciebie

Wychodząc na bieganie, możesz zapomnieć o wszystkich problemach w pracy i w domu. Często zdarza się nawet tak, że w czasie rytmicznego biegu najlepsze rozwiązania tych problemów same przychodzą do głowy.

9. Przedłuża życie

Naukowcy z University Stanford School of Medicine w USA przez 21 lat obserwowali 538 biegaczy i biegaczek oraz 423 osoby cieszące się dobrym zdrowiem, ale prowadzące siedzący tryb życia. W chwili zakończenia badań 85% biegaczy i biegaczek nadal żyło, podczas gdy wśród pozostałych osób odsetek ten wynosił 66.

Naukowcy uznali, że brak aktywności fizycznej, lub nawet słaba kondycja, to czynniki ryzyka przedwczesnej śmierci, o szkodliwości porównywalnej do palenia papierosów czy nadciśnienia tętniczego. "Ponadto treningi dotleniają organizm, w tym większość narządów i komórek, co ma wpływa na poprawę zdrowia ogólnego" – mówi dr Mizera.

10. Zapobiega nadciśnieniu i pomaga je leczyć

Bieganie poprawia funkcjonowanie układu współczulnego i przywspółczulnego (części autonomicznego układu nerwowego) i pomaga utrzymać ciśnienie tętnicze na stałym poziomie. Zapobiega także odkładaniu się cholesterolu i obniża jego poziom. Śródbłonek, czyli tkanka wyściełająca naczynia krwionośne, wytwarza dwa rodzaje cząsteczek: jedne "złe", a drugie ochronne. Te pierwsze są odpowiedzialne za wysoki poziom tzw. złego cholesterolu i występują w większej ilości u osób prowadzących siedzący tryb życia. Te ochronne natomiast obniżają jego poziom, a pobudza je właśnie aktywność fizyczna.

Tagi: po co biegać | bieganie powody | dlaczego bieganie | co daje bieganie

Oceń artykuł:

3.1

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij