[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Jak biegać na bieżni mechanicznej? Porady dla początkujących

Okres jesienno-zimowy to najlepszy czas w roku, by obrać zdecydowany kurs na bieżnię. Przejdź przyspieszone szkolenie obsługi i trenowania na bieżni, by nie zaliczyć żadnej wpadki. Sezon na bieganie wcale nie kończy się w październiku!

Podstawy treningu na bieżni mechanicznej Jak zacząć biegać na bieżni mechanicznej? Oto podstawy treningu na taśmie (rys. Zohar Lazar).

To normalne, że czujesz się nieswojo, kiedy świat pod Tobą ucieka, a Ty, choć się ruszasz, stoisz w miejscu. Wchodząc na rolkę, pamiętaj o tym, żeby zawiesić oczy na jednym punkcie – dzięki temu nie zacznie Ci się kręcić w głowie. Staraj się biec pośrodku pasa, czyli ani nie za blisko konsoli, ani nie na jego krawędzi. Ubierz lżejsze buty – bieżnia mechaniczna absorbuje wstrząsy, więc nie musisz mieć takiej amortyzacji, jak podczas treningu na asfalcie. Gdy już przywykniesz, spróbuj poniższych treningów.

Bieżnia mechaniczna - czyli jaka?

Nazywana jest też bieżnią magnetyczną. W odróżnieniu od elektrycznej, jej pas nie jest napędzany silnikiem. Wprowadza się go w ruch samodzielnie, siłą mięśni – najpierw maszerując, a potem biegnąc.

REKLAMA

Rozpracuj konsolę

Zapoznaj się z pulpitem bieżni. Oprócz mierzenia dystansu, czasu i spalonych kalorii, posiada programy treningowe, które mogą Ci się przydać. Znajdziesz wśród nich sesje na regenerację, poprawę szybkości czy spalenie kilogramów. Jeżeli masz monitor pracy serca, skorzystaj z funkcji HRC, czyli dopasowania treningu do pulsu.

Więcej o bieganiu na bieżni przeczytasz tutaj: Bieganie na bieżni. Pytania i odpowiedzi o trening na taśmie

Nie patrz na zegarek!

Podstawowa zasada: nie patrz na zegarek, bo każda minuta będzie trwała godzinę. Podobnie może się dłużyć śledzenie dystansu. Jeśli lubisz sobie uciąć pogawędkę z innymi biegaczami, przychodź na siłownię, kiedy jest najwięcej osób. Znajdziesz kogoś do rozmowy, a czas upłynie Ci szybciej.

Wykorzystaj bieżnię by trenować szybkość

Bieżnia daje doskonałe możliwości ćwiczenia szybkości. W normalnych warunkach łatwiej Ci zwolnić – tutaj pas cały czas utrzymuje pożądaną prędkość. Spróbuj np. „drabinki”. Najpierw rozgrzej się przez 5-10 minut, a potem przyspiesz na 2 min do tempa, w jakim pokonujesz 5 km. Odpoczywaj, truchtając przez 2 min. Następnie przyspiesz do tej samej szybkości na 3 min, po czym 3 min odpoczywaj. Powtarzaj, aż dojdziesz do 6 lub 7 min.

Zajmij się czymś na bieżni

Niektóre bieżnie wyposażone są w małe telewizory. Są też takie, które mają DVD. Możesz wtedy połączyć bieganie z oglądaniem ulubionego serialu lub programu w telewizji.

Czytaj też: Bieganie na bieżni: trening na maszynie bez nudy

Czy na bieżni biega się łatwiej niż na zewnątrz?

Tak. Zwłaszcza w przypadku bieżni elektrycznej napędzana silnikiem rolka wyręcza Twoje mięśnie. Dodatkowo nie musisz stawiać czoła oporowi powietrza, nierównościom terenu itd. Dlatego, żeby to zrównoważyć, dobrze jest zwiększyć nachylenie o 2-3 stopnie – wtedy osiągniesz podobny poziom wysiłku.

RW 12/2014

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij