Runner's World poleca:

Jak i gdzie biegać po plaży w Polsce?

Poleć ten artykuł:

Masz przynajmniej 3 powody, by urlop spędzić nad morzem: złapiesz ładną opaleniznę, zafundujesz sobie inhalację jodem i możesz poprawić kondycję. Warto jednak, abyś uniknął paru pułapek, jakie kryje piasek, bo zamiast formy przywieziesz do domu kontuzję.

Lubimy spędzać wakacje nad morzem. A nad Bałtykiem są idealne warunki do tego, by pokonać truchtem parę kilometrów. W spiekocie Grecji czy Włoch, nie mówiąc już o Egipcie, trudno łapać formę - tam na większości plaż bieg jest wręcz niemożliwy. Są wąskie, kamieniste, poprzegradzane betonowymi zaporami. Co innego nasze piękne morze. Ale nawet nad Bałtykiem warto przestrzegać paru zasad, dzięki którym urlop będzie udany.

Równia pochyła

Pochyła plaża sprawia, że jedna stopa jest stawiana pod innym kątem niż druga. "Odczuwają to zarówno ścięgna Achillesa, stawy kolanowe, jak i biodra oraz kręgosłup"- przestrzega Maciej Nowak, specjalista medycyny sportowej, który - jako bywalec obozów sportowych - z praktyki zna kontuzje plażowe. Jest lekarzem kadry narodowej piłkarzy ręcznych i wielu czołowych lekkoatletów.

Bolesną kontuzją, która nam grozi, jest tzw. kolano biegacza (zespół pasma biodrowo-piszczelowego). Rozpoznasz tę kontuzję po obrzęku i tępym bólu po zewnętrznej stronie kolana. Ból zaczyna się po przebiegnięciu 2-3 km i ustaje dopiero gdy przestaniesz biec. Gdy biegasz po pochyłym terenie (brzeg morza), kolano wygina się nienaturalnie do wewnątrz, naciągając pasmo biodrowo-piszczelowe.

"Podobnej kontuzji możemy nabawić się, biegając w zużytych butach lub przy zbyt intensywnym treningu" - dodaje Maciej Nowak. Musisz więc wybierać w miarę płaskie odcinki i tak biegać, by zapewnić naprzemienne obciążenie. Najlepiej po odpływie. Gdy brzeg morza jest krzywy, maksymalnie skróć odcinki i na zakończenie pobiegaj po płaskim (nawet po asfalcie), by wrócić do normy.

"Gdy będziesz czuł ból po treningach na plaży, lepiej sobie odpuścić bieganie po piasku - radzi dr Nowak. - Pospaceruj, pogimnastykuj się". Zacznij od biegania po zróżnicowanym terenie: jednego dnia w lesie, następnego (krótszy odcinek) po plaży.

Najlepsze trasy

Mekką biegaczy są Międzyzdroje. Gdy nie ma silnej fali, można tu znaleźć dobre warunki na 10-15-kilometrowy trening (zarówno na wschód, jak i na zachód od mola). Najlepszym podłożem jest piasek podmyty przez fale. Trzeba cały czas utrzymywać koncentrację, by nie dopadła nas fala. To dodatkowy trening na skoczność i refleks. W Międzyzdrojach idealne warunki do biegania są także w lesie (początek - na drodze do rezerwatu żubrów). Można tu wykręcić nawet trzydziestkę (na wschód w kierunku Wisełki).

Bardzo dobre warunki do biegania po plaży są także w Świnoujściu (od granicy niemieckiej) i w Jarosławcu (na zachód od wału przeciwsztormowego). Tutaj odbywa się słynny Bieg po Plaży na 15 km (w tym 7,5 km po piasku). Trudno znaleźć odpowiednie odcinki na krótkiej i podmytej plaży koło Rewala (najlepiej biegać w kierunku wschodnim) i Trzęsacza.

Urlopowicze i mieszkańcy Trójmiasta mają do dyspozycji niemal płaskie plaże. Znakomite tereny do biegania to kompleks leśny w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Możesz potrenować też na Wyspie Sobieszewskiej, Mierzei Wiślanej. Pomiędzy Puckiem a Gdynią masz pustą plażę.

Dobre warunki do biegania znajdują się na Żuławach Wiślanych. Co prawda nie ma tam plaży, ale są płaskie jak lotnisko, długie trasy.

Plażowe vademecum

1. Biegaj wcześnie rano. Unikniesz upałów i tłoku nad brzegiem morza, który zmusza do lawirowania i biegania po pochyłościach. Gdy nie możesz wyrwać się rankiem, trenuj wieczorem.

2. Biegaj w lekkich butach. Ciężkie buty treningowe zapadają się w piasek. Gdy zamoczysz buty w wodzie, będziesz miał zapewnione chlupotanie i narazisz się na otarcia. Inni biegacze preferują buty trailowe, zwłaszcza gdy plaża jest kamienista i podmywana przez fale. Dostępne są modele z nieprzemakalną membraną oraz z systemem wentylacji.

3. Zawsze wkładaj czapeczkę. Nawet rankiem słońce może mocno dać Ci się we znaki.

4. Nie licz kilometrów. Nie sil się na robienie kilometrów. Biegaj na czas (np. 30 minut). Możesz potem wyliczyć kilometry. Załóż, że biegniesz kilometr nawet o 30 sekund wolniej niż na lądzie.

5. Zwiększ siłę. Jeśli należysz do grona zaawansowanych biegaczy, ćwicz siłę biegową. Zrób przebieżki 10 x 100 m po plaży (nie nad brzegiem morza) - boso lub w butach. Poćwiczysz siłę biegową i popracujesz nad muskulaturą nóg, pasa biodrowego i ramion.

RW 02/2007

Tagi: trening | morze | plaża | kontuzje | kolano biegacza | achilles | urlop | kondycja | porady | Międzyzdroje | Trójmiasto | piasek | woda

Oceń artykuł:

5.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij