Runner's World poleca:

Jak zacząć biegać? Porady i trening dla początkujących

Poleć ten artykuł:

Dobrze pamiętamy, że z Twoich ust (a może to było w Twoich myślach?) padła obietnica: „Niedługo zacznę biegać”? „Niedługo” niestety nie jest dniem tygodnia ani nawet nazwą miesiąca, więc pozwól, że my zaproponujemy Ci najdogodniejszy termin. Będzie to... teraz!

Optymizm jest lekarstwem na kontuzje

Tak, właśnie dziś jest na najlepszy moment, żeby zacząć biegać. Pora przestać snuć plany – nadszedł czas, by działać. Zawsze lepiej usłyszeć „dobra robota” niż „dobrze powiedziane”. Teraz nie masz czasu? Godzina treningu zajmuje zaledwie 4% Twojego dnia, a my mamy dla Ciebie na dobry początek program, który zajmuje tylko połowę tego czasu.

Mamy też dla Ciebie gwarancję, że kiedy go skończysz, zapragniesz zapełnić bieganiem więcej niż 4% swojej doby. Oddaj się w ręce naszych ekspertów, a przekonasz się, co znaczy przyjemność z wysiłku, lepsza kondycja i dokonywanie rzeczy niemożliwych. To co, ruszasz za chwilę? Lepszego momentu niż TEN nie znajdziesz.

Poznaj naszych ekspertów:

  • Bart Yasso – redaktor Runner's World, który ukończył ponad 1000 zawodów na 7 kontynentach i wyszkolił biegaczy na wszystkich poziomach zaawansowania (biegowego i wiekowego).
  • Amby Burfoot – redaktor Runner's World, który o bieganiu pisze już od połowy lat 70. Zwycięzca maratonu w Bostonie z 1968 roku, amerykańska legenda biegania. Do tej pory pokonał biegiem około 170 tysięcy kilometrów i wciąż nie ma dość. Skutecznie przekonuje też do tego początkujących.

Po co biegać, czyli kilka słów o korzyściach z biegania

Na początku pewnie, żeby trochę schudnąć. Na dłuższą metę, żeby zyskać sprawność, dłuższe i szczęśliwsze życie – serio!

Giń, tłuszczu!

Podczas biegania kalorie płoną jak zapałki. Bonus: ten efekt wcale nie kończy się wraz z zatrzymaniem stopera na treningu. Badania pokazują, że regularne treningi tak podkręcają spalanie, że nie wyhamowuje ono nawet kiedy już od dłuższego czasu odpoczywasz po bieganiu na kanapie. I wcale nie musisz być sprinterem ani zaawansowanym zawodnikiem, żeby z tego podkręcania metabolizmu korzystać. Wystarczy jeśli będziesz biegać tylko nieco szybciej niż zupełnie swobodnie truchtając.

Przegoń raka

Bieganie nie jest lekiem na całe zło, ale bywa skutecznym środkiem zapobiegawczym. Przegląd 170 prac naukowych opublikowany w „Journal of Nutrition” wykazał, że regularne bieganie wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem rozwoju wielu nowotworów, między innymi jelita (o 40-70%), piersi (o 30-40 %) i płuc (o 30-40 %).

Żyj dłużej

Nawet jeśli nie przekraczasz norm zalecanej aktywności (to jest 30 minut ruchu dziennie, 5 razy w tygodniu), z każdym treningiem wydłużasz swoje życie. Naukowcy przyjrzeli się różnym typom ludzi, którzy zaczęli prowadzić aktywny tryb życia, i okazało się, że wszyscy żyli dłużej niż nieaktywne osoby z tych samych grup. Regularny ruch pomógł nawet palaczom i osobom cierpiącym na chorby serca.

Tryskaj energią i optymizmem

Według naukowców wystarczy 30 minut biegania dziennie 5 razy w tygodniu przez zaledwie 3 tygodnie, żeby poprawić jakość swojego snu, podnieść swój nastrój i koncentrację w ciągu dnia. Oczywiście im dłużej prowadzisz aktywne biegowe życie, tym większe są korzyści. Inne badania dowiodły też, że pokonywanie kilometrów na własnych nogach pomaga w lepszym radzeniu sobie z codziennymi troskami i stresem, nawet jeśli trening już dawno minął.

Zachowaj młodość

Przeraża Cię wizja zniedołężniałego staruszka? Aktywny tryb życia pozwoli Ci dłużej utrzymać młodość. Potwierdzają to m.in. wyniki badań opublikowane w „Psychonomic Bulletin & Review”, które potwierdzają, że regularne ćwiczenia niezaprzeczalnie pomagają pokonać otępienie związane z nieubłaganie upływającym czasem.

Miej mocne kolana i kości

Pewnie doszły już do Ciebie pogłoski, że bieganie może i jest fajne, ale niszczy stawy. Dziś już chyba tylko portale plotkarskie mogą rozgłaszać takie informacje. W rzeczywistości jest wręcz odwrotnie. Badania pokazały, że u zdrowych ludzi bieganie wzmacnia kolana. Co więcej, regularne treningi zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby zwyrodnieniowej stawów o około 7%. Pokonywanie dystansu na własnych nogach zwiększa też gęstość kości, pomagając powstrzymać ubytki związane ze starzeniem.

Tagi: jak zacząć biegać | porady dla początkujących biegaczy | plan treningowy bieganie | początki biegania

Oceń artykuł:

4.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij