Runner's World poleca:

Kalendarz biegacza: plan treningowy na nowy rok

Poleć ten artykuł:

Zaplanuj swój najlepszy sezon! Oto nasz plan dla Ciebie - w ciągu 12 miesięcy wystartuj w zawodach na każdym dystansie i w każdym terenie. Dlaczego? Zyskasz nowe cele i motywację, będziesz miał więcej frajdy z biegania i zbudujesz świetną formę.

Kiedy myślisz o nadchodzącym roku w kategoriach biegania, to jakie masz plany? Lokalny bieg na 5 km wczesną wiosną, "połówkę" późną i maraton jesienią? Jeżeli to wszystko, to dużo tracisz.

Większość biegaczy zdaje sobie sprawę z tego, że dobrze jest pomieszać trochę dystanse, jednak o wiele łatwiej jest popaść w rutynę startowania wciąż na tych samych zawodach, na tych samych dystansach.

Aż 39% respondentów pytanych przez Runner's World potwierdziło, że biegają co roku te same zawody. Jednak taka "systematyczność" może ograniczyć nie tylko Twoje postępy biegowe, ale też pozbawić radości z biegania w ogóle.

"Trzeba próbować ciągle nowych dystansów i zawodów, żeby poczuć świeżość" - twierdzi Piotr Szukała z Drużyny Szpiku, który lubi nowe wyzwania. Na przykład: w sobotę maraton, w niedzielę "połówkę", a w poniedziałek spinning.

Różnorodność stawia przed nami więcej celów i pomaga redukować kontuzje . Niektórzy biegowi "klasycy" obawiają się, że startowanie w biegach przełajowych nie przygotuje ich mięśni do biegów ulicznych, albo że bieganie na bieżni krótkich dystansów odsuwa ich od sukcesu w maratonie.

Wielu trenerów jednak uważa, że przełamanie rutyny jest najlepszą metodą na poprawę wyników.

"Próbowanie różnorakich dystansów na zawodach pozwala biegaczom doświadczyć różnych stopni zaawansowania treningowego i treningowej intensywności. Dodatkowo spotykasz innych biegaczy, musisz starać się biegać szybciej lub dłużej niż myślałeś, że będziesz w ogóle w stanie" - twierdzi maratończyk Andrzej Krzyścin.

Trenowanie do różnych dystansów sprawdza się zarówno wśród biegaczy z elity, jak i wśród amatorów, którzy bawią się w bieganie od lat. Trzykrotna olimpijka, Jen Rhines, biega w sezonie na dystansach od 800 metrów maraton, i to wielokrotnie. Jak twierdzi, trening do każdego z tych dystansów pomaga jej zbudować zarówno siłę, jak i wytrzymałość.

Jak zatem biegać? Proponujemy przez następnych 12 miesięcy starty w zawodach na różnych dystansach i w każdym terenie - przełaje, na stadionie, na bieżni mechanicznej i na ulicy.

Trenowanie do każdych zawodów przygotuje na kolejne wyzwanie i tak urozmaici trening, że nawet nie pomyślisz o nudzie, a wyniki przyjdą niejako mimochodem. Tak skonstruowany plan biegowy sprawi, że będziecie szybsi, silniejsi, szczęśliwsi, zdrowsi i prawdopodobnie zrobicie jeszcze kilka życiówek.

Takie eksperymentowanie może prowadzić do zadziwiających odkryć. Może się okazać, że na niektórych dystansach jesteśmy lepsi, niż sądziliśmy. Do biegu, gotowi, start w nowy rok!

Trail - styczeń/luty

Dlaczego teraz? Każde zawody z dala od asfaltu - jak przełaje, biegi górskie czy biegi na orientację - to idealny początek sezonu. Na miękkim, nierównym podłożu różne partie mięśni muszą pracować trochę mocniej z każdym krokiem, co buduje siłę i wytrzymałość.

Ponadto zejście z asfaltu zmniejsza też obciążenie stawów i ryzyko pojawienia się kontuzji. Wielu znanych biegaczy - od byłego rekordzisty świata w maratonie Paula Tergata, po elitę polskich maratończyków - biega przełaje jako wprowadzenie do letniego sezonu na bieżni.

"Podbiegi oraz samo bieganie w terenie zapewnia mi znakomitą sprawność i robi bardziej wydajnym w biegach ulicznych" - twierdzi Mariusz Giżyński, 12. zawodnik mistrzostw Europy w maratonie w 2010 r.

Tagi: trening | bieganie | plan treningowy | plan startowy | początkujący | zawody | motywacja | start w zawodach

Oceń artykuł:

4.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij