Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Kobiety kontra mężczyźni

Skąd się biorę różnice w bieganiu kobiet i facetów? Dlaczego serca kobiece i męskie biją inaczej, jaki wpływ na formę mają hormony i czy wspólne treningi to dobry pomysł - na te i inne pytania specjalnie dla RW odpowiadają eksperci.
Pojemność serca, ilość tkanki mięśniowej, wydajność płuc, różnice hormonalne - to tylko niektóre czynniki, które sprawiają, że bieganie kobiet jest trochę inne od biegania mężczyzn. (rys. Magdalena Dąbek)

Wahania formy podczas cyklu

Kobiece ciało wykazuje jeszcze jedną specyficzną cechę, z której faceci nie zawsze zdają sobie sprawę, chociaż też muszą się z tym zmierzyć - wahania poziomu hormonów podczas cyklu miesiączkowego. Te związki chemiczne wpływają na nasze samopoczucie, odpowiadają za poziom stresu, ilość potrzebnego snu, a także regulują na przykład uczucie głodu. Nic dziwnego, że mogą dodawać nam energii, ale też rozleniwiać. 

Mimo że nie wszystkie kobiety są tak samo wyczulone na zmiany poziomu hormonów, to jednak wszystkie biegaczki skorzystają na proponowanym tu czterotygodniowym planie treningowym.

1. tydzień

Na początku okresu poziom hormonów jest niski. Co druga kobieta czuje się wtedy kiepsko i ma biegowego "doła". Mimo wszystko nie musisz teraz całkiem rezygnować z treningów. Luźne biegi są w tym czasie jak najbardziej wskazane. Zresztą 20% kobiet czuje podczas menstruacji i krótko po niej wzrost formy.

2. tydzień

Przed owulacją rośnie poziom estrogenu i wiele z nas odczuwa przez to przypływ formy. Dzięki anabolicznemu działaniu hormonów mięśnie reagują szczególnie dobrze na treningi, dlatego jest to idealny czas na intensywne biegi i ćwiczenia wzmacniające.

3. tydzień

Po owulacji poziom estrogenu spada, natomiast zwiększa się ilość progesteronu. Trening wytrzymałościowy może być wtedy nieco utrudniony ze względu na wzrost poziomu wody w organizmie i lekko podwyższoną temperaturę ciała (o ok. 0,5° C). Dodatkowo tkanka łączna i więzadła są wtedy luźniejsze, przez co wzrasta ryzyko kontuzji.

4. tydzień

Poziom hormonów spada. Jesteś przez to narażona na tzw. zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS), objawiający się pogorszeniem nastroju, a także bólami brzucha i piersi. To wszystko zmniejsza ochotę na bieganie. Sport to jednak najlepsze lekarstwo na dolegliwości menstruacyjne. Udowodniono, że kobiety aktywne rzadziej cierpią z powodu PMS niż pozostałe panie. Zdecyduj się teraz na trening, a poczujesz przypływ energii.

We dwoje jednak lepiej

Skromniejsza muskulatura, więcej tkanki tłuszczowej, niższa wytrzymałość i mniej siły z powodu pojemności serca i płuc oraz warunkowane przez hormony spadki formy - to dlatego biegaczki osiągają zawsze trochę gorsze czasy. Mimo to nie potrzebujemy specjalnie dopasowanych pod względem płci planów treningowych, nie zawsze musimy też rezygnować z biegania razem z mężczyznami. Treningi we dwoje zależą przede wszystkim od celu, do jakiego dążymy.

"Jeżeli mamy w planach osiąganie sportowych sukcesów, powinniśmy trenować według dopasowanego indywidualnie planu. Program ten nie może być ograniczany lub narzucany przez czyjąś wydolność fi zyczną" - mówi dr Zyśko.

Kiedy jednak kobieta i mężczyzna uprawiają bieganie rekreacyjnie, traktując je jako świetny sposób na wspólne spędzanie wolnego czasu, to nic nie stoi na przeszkodzie, by trenowali razem. "Pamiętajmy jedynie, aby dostosować tempo do osoby słabszej" - radzi lekarka. Jeśli więc nie masz ochoty na samotny bieg, namów swojego partnera na założenie butów i śmiało ruszajcie przed siebie.

Różnica wynosi 10 procent

Wywiad z dr. Marksem de Marees ze Szkoły Sportowej w Kolonii.

• Czy biegaczki są mniej wytrzymałe od biegaczy?

Naturalnie w życiu codziennym jest wiele kobiet, które są w porównaniu do mężczyzn bardziej wytrzymałe i mają lepszą od nich wydolność. Jeśli jednak weźmie się pod uwagę lekką atletykę, różnica wynosi 10 procent na niekorzyść pań.

1 ... 2 3 4
STRONA 3 z 4

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij