Runner's World poleca:

Kolarz kontra biegacz pod górę. Trening biegowy i kolarski

Poleć ten artykuł:

Kto wygra w rywalizacji biegacza i rowerzysty? Biegacz wcale nie stoi na straconej pozycji. Wszystko zależy od wybranej trasy. Sprawdź, jakich wyników spodziewać się na dwóch kółkach i dwóch nogach. Dołączone treningi pomogą Ci poprawić się w obu konkurencjach.

Bieganie czy rower?

Postanowiliśmy sprawdzić, czy paradoks bliźniąt – czyli inna prędkość, z jaką płynie czas w zależności od tego, czy osobnik jest na Ziemi, czy w kosmosie – ma miejsce również przy pokonywaniu podjazdów biegiem i na rowerze.

Oczywiście zrobiliśmy to w tajemnicy przed NASA, bo wyniki, jakie uzyskaliśmy, Stany Zjednoczone mogłyby wykorzystać w czasie igrzysk w Rio przeciwko nam. Bo okazało się, że przy odpowiednim wyborze trasy biegacze są szybsi od rowerzystów. Tobie je jednak zdradzamy. Zbuduj swoją siłę i wytrzymałość na dwóch nogach lub dwóch kółkach i szykuj olimpijską formę.  

Testowanie

Profil trasy

Nie oszukujmy się: na zjazdach mamy niewielkie szanse z kolarzami. Dlatego nasze testy przeprowadziliśmy w stylu alpejskim, gdzie bieg jest tylko pod górę. Wybraliśmy trzy trasy o różnym stopniu nachylenia i różnym stopniu trudności w okolicach góry Ślęży pod Wrocławiem. Aby utrzymać jednolity charakter trasy na całej jej długości, testowy odcinek najtrudniejszy technicznie (z kamieniami, korzeniami, a nawet schodami) jest najkrótszy.

Próby

Odcinki testowe, biegiem i na rowerze, pokonywał Jakub Mroziewski, biegacz i kolarz jednocześnie. Z uwagi na fakt, że nie mieliśmy szans na całkowitą regenerację Kuby po pokonaniu każdego odcinka testowego, zdecydowaliśmy się na krótkie długości testowe, 400 i 100 m, by wpływ zmęczenia na wyniki zmniejszyć do minimum.

Na asfalcie

Dystans:

400 m

Nawierzchnia:

równy, gładki asfalt, jeden łagodny zakręt.

Nachylenie:

4,25%

Czas biegacza:

02:00 minuty

Czas kolarza:

01:34 minuty

Teoretyczna różnica na 1 km:

01:05 minuty

Wnioski:

Łagodny podbieg na równej nawierzchni preferuje kolarza, nawet jeśli trasa jest tylko pod górę. Mały opór toczenia i mały kąt nachylenia sprawiają, że biegacz nie ma z kolarzem szans.

 

Szuter

Dystans:

400 m

Nawierzchnia:

szeroka, w miarę płaska droga szutrowa, bez kamieni i korzeni. Lekkie zakręty.

Nachylenie:

14%

Czas biegacza:

02:25 minuty

Czas kolarza:

02:58 minuty

Teoretyczna różnica na 1 km:

1:22 minuty

Wnioski:

Im większe nachylenie, tym bardziej biegacz zyskuje nad kolarzem, nawet na łatwej technicznie drodze. Ale trzeba pamiętać, że w Polsce mało jest biegów tylko pod górę.

 

Siła biegowa

Rower

Rower górski to idealne narzędzie do kształtowania siły biegowej. Jazda w trudnym, krosowym terenie (las, piaszczyste podłoże) bardzo wyraźnie zwiększy siłę mięśni Twoich nóg, jest to także samo w sobie świetne urozmaicenie treningu biegowego.

Podbiegi zastąp wówczas treningiem podjazdów. Po wcześniejszej rozgrzewce – rozjeździe około 15 km – możesz wykonać różne formy treningu:

  • 10-12 podjazdów 400-500 metrów, wykonywanych tylko „na zaliczenie”;
  • 8-10 podjazdów 500-600 metrów, z których każdy robisz na „twardym” przełożeniu;
  • 10-12 podjazdów 400-500 metrów, z których co drugi wykonywany jest na stojąco (czyli jeden siedzisz, następny wstajesz z siodełka). Między odcinkami zjeżdżasz na początek podjazdu. Na koniec każdego treningu zrób około 10 km rozjazdu lub 2-3 km rozbiegania. Z każdym tygodniem możesz zwiększać liczbę pokonywanych podjazdów o 1-2, aż dojdziesz do 20 powtórzeń.

Tagi: kolastwo czy bieganie | rower czy bieganie | trening bieganie | trening rower

Oceń artykuł:

4.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij