Runner's World poleca:

Motywacja do biegania: Jak prowadzić dzienniczek treningowy?

Poleć ten artykuł:

Co ręka zapisze, głowa zapamięta, noga odda – można sparafrazować stare przysłowie. Zapiski w dzienniczku przypomną Ci Twoją dobrą robotę na ścieżce biegowej i nakręcą do jeszcze lepszej. Zobacz, jak zacząć prowadzić swój dzienniczek treningowy.

Jak przygotować swój dzienniczek treningowy?

1. Licz tygodnie

„Nie liczę godzin i lat” – śpiewał Andrzej Rybiński. Widocznie nie był biegaczem. Ty zapisuj, ile dni, tygodni i miesięcy już trenujesz. Podbudujesz tym swoją pewność siebie. Trening przynosi efekty, ale nie są one często od razu tak namacalne, jak budowa domu. W dzienniczku będziesz mieć to czarno na białym. W chwilach zwątpienia zerkniesz i zobaczysz, ile udało się już zrobić.

Dodatkowo zapewniasz sobie uczucie ciągłości, zyskujesz motywację do ruszenia się, by nie pozostawiać białych plam w dzienniku. Postaw na tygodniową rozpiskę, wokół niej koncentruje się przecież Twoje życie zawodowe czy większość planów treningowych. Zapisuj, ile już trenujesz i ile Ci zostało do Twojego najbliższego celu.

2. Ustal schemat

Wpis nie powinien zająć Ci więcej niż kilka minut i trzeba go robić regularnie. Spróbuj po każdym treningu lub w ciągu najbliższych dni. Niestety, pamięć jest zawodna.

Zapisz: czas trwania, miejsce, przebiegnięty dystans. W uwagach zwróć uwagę na: tętno , tempo, dietę, ilość snu, sprzęt. Nie zapomnij o odczuciach, czyli ogólnym samopoczuciu i psychicznym nastawieniu.

Wystawiaj sobie oceny jak w szkole, gdzie 5 – wszystko poszło jak po maśle, 1 – wyszło bardzo kiepsko. Potem możesz obliczyć średnią dla całego tygodnia lub miesiąca i porównywać je między sobą.

Nie bądź jednak zbyt surowym nauczycielem. Doceniaj małe zwycięstwa. Jeżeli ustalisz swój schemat i najważniejsze dla siebie informacje, wpis będziesz robić na autopilocie.

3. Kopnij się sam

Zapisuj motywujące cytaty, wklejaj ulubione memy. Zapisuj, jaka muzyka daje Ci najlepszego kopa. Do jakiego youtubera zajrzeć, kiedy motywacja szwankuje. Jaki film włączyć, gdy leń puka do drzwi. Sięgniesz po to wsparcie, gdy nie będzie Ci się chciało, a wszystko będzie kusiło, by dzisiaj odpuścić. Sam wiesz najlepiej, co potrafi wypchnąć Cię za próg drzwi.

4. Zrecenzuj buty

Buty tracą swoje właściwości amortyzacyjne po 500-800 km. Zapisz datę zakupu, a będziesz wiedzieć, kiedy czas na wymianę. Zaznacz, w jakich biega Ci się najlepiej, jakie cechy szczególnie w nich cenisz. Wrócisz do tych informacji przed zakupem nowej pary.

5. Trzymaj się planu

Przepisz lub wklej sobie plan treningowy. Będziesz wiedzieć, jakie ćwiczenia Cię czekają i odhaczysz te zrealizowane. Zwiększasz przez to szanse, że w całości go zrealizujesz.

6. Rób odbiór prac treningowych

Po każdym tygodniu treningowym zanotuj dodatkowe, ważne dla Ciebie informacje. Chcesz zrzucić wagę? Waż się co tydzień i zapisuj, jak się ona zmienia. Chcesz poprawić kondycję? Mierz rano tętno spoczynkowe i obliczaj tygodniową średnią. Zapisuj wyniki testów sprawnościowych i szybkościowych.

Podobnie rób z: odczuwaniem dystansu, prędkości startowej, ile grzeszków dietetycznych się przydarzyło, kiedy i gdzie biegało Ci się najlepiej, jakie poprawki trzeba nanieś do głównego celu. Uwagi dotyczące zdrowia: czy nic nie pobolewa? To też miejsce na Twoje patenty: odkryte ćwiczenia, sposób czy przepisy. Zapisz, by nie zapomnieć.

7. Licz, ile masz w nogach

Sumuj kilometraż. Zobaczysz, jak daleko udało się dotrzeć i jak wpływa na Ciebie taki przebieg.

RW 12/2015

Tagi: dzienniczek treningowy | dzienniczek biegacza | motywacja do biegania

Oceń artykuł:

4.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij