Runner's World poleca:

Pełne skupienie czy pełny relaks?

Poleć ten artykuł:

W czasie biegu swobodnie bujasz w obłokach? A może koncentrujesz się tylko na bieganiu? Sprawdź, która strategia sprawdzi się lepiej w Twoim przypadku, w zależności od tego, jakie cele biegowe sobie stawiasz.

Gdy Emily Levan biegnie, jej ciało jest w jednym miejscu, a umysł w zupełnie innym. "W czasie biegów treningowych moje myśli rozbiegają się we wszystkie strony - mówi 34-letnia pielęgniarka. - Nie skupiam się na swoich ruchach, oddechu. Po prostu wpadam w naturalny rytm".

Ale gdy Levan biegła w Boston Marathon w 2005 roku, wybrała zupełnie inne podejście. "Musiałam utrzymać skupienie przez cały czas trwania wyścigu - wspomina. - Myślałam o każdym swoim kroku, tempie, o swoim zmęczeniu". Koncentracja i wysiłek opłaciły się - Levan była pierwszą kobietą, która przekroczyła linię mety.

Twój mózg to potężne narzędzie, które pomoże Ci w osiąganiu celów biegowych - zarówno gdy biegasz, by zrelaksować się po ciężkim dniu, jak i wtedy, gdy próbujesz pobić kolejny rekord. Kontroluj więc swoje myśli i biegnij jak najdalej!

Myślenie ma przyszłość

Sportowcy stosują dwa rodzaje strategii mentalnych: asocjację (skupienie) i dysocjację (swoboda myśli). Obie te techniki mogą przyjmować dwie formy - wewnętrzną i zewnętrzną.

Asocjacja wewnętrzna to skupienie myśli na własnym ciele, bólu mięśni, oddechu. Asocjacja zewnętrzna następuje, gdy biegacz myśli o rzeczach otaczających go, ale również istotnych dla biegu - oznacznikach odległości, miernikach tempa itd.

Dysocjacja wewnętrzna to bieganie w myśl słów piosenek, muzyki, gierek myślowych. Dysocjacja zewnętrzna wykorzystuje otoczenie - drzewa, krajobraz, innych biegaczy - jako odskocznię dla umysłu.

Biegacze nastawieni na konkurowanie przeważnie stawiają na asocjację, natomiast ci mniej łasi na rekordy zazwyczaj wybierają dysocjację. Która strategia jest dla Ciebie? Jeśli biegasz, by nabrać energii, spokoju albo kreatywności, postaw na dysocjację. Ale nawet jeśli zależy Ci na wynikach, możesz sobie pozwolić na swobodę myśli w czasie treningów. Myśląc o pozabiegowych tematach, zmniejszasz monotonię treningu, a wtedy staje się on przyjemniejszy.

Przestań jednak śnić na jawie w czasie wyścigu. Gdy koncentrujesz się na sprawach związanych z wyścigiem, utrzymujesz lepsze tempo, masz płynne ruchy i wyższą formę. Asocjacja sprawdza się w czasie krótkich wyścigów. Badacze z University of Minnesota ustalili, że biegacze, którzy w czasie biegu na 8 km stosowali asocjacje, mieli czasy lepsze nawet o minutę od badanych, którzy w trakcie biegu pozwolili swoim myślom błądzić, gdzie popadnie.

Tagi: bieganie | cele | psychika | mózg | koncentracja | relaks | asocjacja | dysocjacja

Oceń artykuł:

5.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij