Runner's World poleca:

Motywacja do biegania. Typowe wymówki, żeby nie biegać

Poleć ten artykuł:

Paluszek i główka? To wymówki skuteczne co najwyżej w szkole. Brak czasu? Przed bieganiem takim "immunitetem" też się nie ochronisz. Sprawdź, jak poradzić sobie z najpopularniejszymi wymówkami i zyskać motywację do pracy na najlepszą formą w Twoim życiu.

Wymówka: Po biegu bolą nogi

Odpowiedź RW: Nie odpuszczaj treningów

Z wymówki nici – bolesne schodzenie ze schodów dzień po biegu to nie kontuzja, tylko DOMS. Znaczenie tego skrótu wyjaśnia artykuł "Metody redukcji oraz prewencji opóźnionej bolesności mięśniowej", zamieszczony w 2003 r. w "Przeglądzie Lekarskim".

Jak wynika z dotychczasowych badań zebranych w publikacji naukowców z Katedry Kinezjologii Wydziału Fizjoterapii AWF we Wrocławiu, przez kilka dni po intensywnym wysiłku odczuwamy właśnie opóźnioną bolesność mięśniową (DOMS – ang. delayed onset muscle soreness) – szczególnie gdy mięśnie pracowały ekscentrycznie (np. na zbiegach). Ból może być wynikiem mikrouszkodzeń włókien mięśniowych. Na szczęście możesz im zapobiec i uniknąć bólu, wystarczy tylko biegać regularnie. Lepiej więc nie odwlekaj kolejnego treningu, bo powroty do butów biegowych po długich z nimi rozstaniach bywają naprawdę bolesne.

Wymówka: Na dworze jest zimno

Odpowiedź RW: Rozgrzej się przed wyjściem

Metodę na ten wykręt znają troskliwe matki: ubierz się na cebulkę i załóż czapkę. Przed wyjściem potruchtaj w miejscu, zrób parę przysiadów, wypadów z przeskokiem i pajacyków. By uniknąć bólu gardła, najlepiej wciągać powietrze nosem (gdzie się oczyszcza i ogrzewa), ale kto próbował, ten wie, że biegu to raczej nie ułatwia. Dlatego wychodząc na biały puch, nie przesadź z intensywnością: łapczywe połykanie zimnego powietrza wysusza błony śluzowe i ułatwia pojawienie się infekcji. Ciepłolubnym polecamy bieżnię mechaniczną.

Wymówka: Zepsuł się mój zegarek

Odpowiedź RW: Wcale go nie potrzebujesz

To prawda, że najnowsze technologie pomagają osiągać lepsze rezultaty, ale bieganie jest tak naturalną czynnością, że nie można jej zupełnie uzależnić od technicznych nowinek. Gadżety mogą dodatkowo motywować, ale ich brak na pewno nie powinien zniechęcać do wyjścia na trening. Spróbuj uwolnić się od odruchowego spoglądania na nadgarstek i biegnij tak, jak czujesz, że powinieneś biec. Ludzki organizm jest fantastyczną maszyną i to on, a nie Twój wirtualny kompan, najlepiej podpowie Ci, jakie tempo i dystans są OK.

Wymówka: Szybko się nudzę

Odpowiedź RW: Zmień otoczenie

Kiedy już zostaniesz lokalnym mistrzem swojej trasy, pora na zmianę. Badania przeprowadzone w USA na Texas A&M University na 92 lekkoatletach wykazały, że zmiana otoczenia w tygodniowym cyklu treningowym wpływa na poprawę siły i osiągnięć. Nie wahaj się więc ruszyć przed siebie bez GPS. A jeśli nigdy nie inspirował Cię Magellan, eksplorowanie nowych obszarów ogranicz do różnych modyfikacji starej, sprawdzonej trasy.

Tagi: bieganie motywacja | motywacja do treningu | motywacja do biegania | wymówki bieganie

Oceń artykuł:

5.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij