Runner's World poleca:

Porady treningowe od starych mistrzów biegania

Poleć ten artykuł:

Sukces to dziecko talentu, szczęścia i pracy oraz odpowiedniej strategii, którą zwycięzcy nie zawsze chcą się dzielić, by nie pomagać konkurencji. Ale dla Czytelników Runner's Word robią wyjątek. Zobacz, jakie sposoby na formę życia mają najlepsi biegacze.

Puchar mistrzów

Rafał Wójcik - Pokonaj 30 km

Rafał Wójcik może powiedzieć, że ma pecha. W 2008 roku założył sobie, że wystartuje w Pekinie. Wystarczyło złamać w Dębnie, podczas mistrzostw Polski w maratonie, czas 2:15.00. Wójcik zajął trzecie miejsce z wynikiem 2:13.02, ale jeszcze szybciej pobiegł Henryk Szost - 2:11.58 i to on zdobył paszport do Pekinu.

Rafał Wójcik maratończykiem został kilka lat temu. Przedtem biegał "przeszkody". Niewiele brakowało, a pojechałby do Aten. W Sydney był w finale 3000 m z przeszkodami. Na koncie maratońskim ma tytuł mistrza Polski, a na "połówce" - wicemistrza.

"W maratonie rzadko kiedy można uniknąć kryzysu. Mnie dopada na 30-35 kilometrze. Wiem z doświadczenia, że to coś normalnego. Nie wpadam w panikę. Reguluję oddech i skupiam się na biegu. Gdy jest możliwość, to nieco zwalniam. Organizm, który pracuje na najwyższych obrotach, wykonuje 200 procent normy - w tym momencie zaczyna się buntować. Z punktu widzenia fizjologii to całkowicie zrozumiałe. W tym momencie zaczyna działać odpowiednie przygotowanie psychiczne. Stosuję autowizualizację. Co to oznacza? Wyobrażam sobie siebie na mecie i to mi pomaga".

Taktyka mistrza: Intensywne treningi zaczynam osiem tygodni przed startem, mniej więcej 3 miesiące przed zawodami. Wtedy jest pełna mobilizacja i kontrola, aby trafić z formą.

Paula Radcliffe - Trzymaj rytm

Liczę w pamięci w trakcie biegu. Pomaga mi to utrzymać właściwy, równy krok i niejako zmniejsza dystans mentalnie. Kiedy policzę do stu trzy razy, zwykle oznacza to, że przebiegłam jedną milę.

Myślę, że fizyczne i psychiczne przygotowania idą ze sobą w parze. Dla mnie akurat psychiczna część nie jest trudna. Po prostu patrzę na cały trening przygotowujący mnie do zawodów jak na coś, dzięki czemu będę w stanie osiągnąć to, co chcę. I cała ta rywalizacja to tylko coś, nad czym pracowałam przez dłuższy czas, aby osiągnąć dany cel. Koncentruję się na tym tylko, co chcę osiągnąć i na co czekam.

Taktyka mistrzyni: Wykorzystaj każdą straconą okazję, kiedy nie biegałeś, do zbudowania motywacji. Kiedy jestem naprawdę zmęczona, a muszę wyjść na drugi trening i jest to jakieś bardzo długie wybieganie, nie narzekam, bo przypomina mi się ten czas, kiedy w ogóle nie mogłam trenować.

 

 Anna Jakubczak - Nie rezygnuj z życia

Anna Jakubczak uzyskała minimum na Pekin w biegu na 1500 m podczas rozegranego 15 czerwca 54. Międzynarodowego Memoriału im. Janusza Kusocińskiego. Tym samym wywalczyła przepustkę na trzecie w swojej karierze igrzyska olimpijskie. Wróciła do zawodowego sportu po urodzeniu drugiego dziecka.

"Powrót do treningu po urodzeniu dziecka to duże wyzwanie. W ciąży biegałam aż do szóstego miesiąca, a niespełna 2 miesiące po porodzie wznowiłam treningi. Kobiety nie powinny myśleć, ze urodzenie dziecka, to już koniec z bieganiem. Wręcz odwrotnie. Ciąża w pewien sposób stymuluje organizm kobiety. Na pewno można wrócić do formy sprzed ciąży, a nawet polepszyć swoje wyniki."

Taktyka mistrzyni: Recepta na sukces jest prosta - trening i motywacja, czyli wiara w to, że dąży się do wymarzonego celu.

 

Paul Tergal - W terenie i na bieżni

Tygodniowo biegam około 200 kilometrów. Sezon zawsze zaczynam od przełajów. To znakomite przetarcie. Maratończyk musi też pracować nad prędkością i ogólną wytrzymałością. Wtedy asfaltowa trasa wydaje się o wiele łatwiejsza. Biegacze, którzy trafiają do maratonu z krótszych biegów, powinni zaadaptować się do innej strategii.

Twoje pierwsze dwa maratony są kluczowe, jeżeli chodzi o motywację. Jedyną rzeczą, jaką trzeba zrobić, to zwiększyć ilość kilometrów. To bardzo proste, ale musisz być cierpliwy: w przeciwnym razie doznasz kontuzji. Stopniowo zastępuj jeden szybki trening w tygodniu długim wybieganiem, dodając do tego szybkiego treningu każdorazowo 5 minut.

Taktyka mistrza: Spróbuj biegać drugą połowę danego odcinka szybciej. To dodatkowa korzyść w ćwiczeniu Twojej prędkości startowej. Nauczysz się też, jak nie startować za szybko.

Tagi: porady treningowe | trening biegacza | trening aerobowy | porady treningowe bieganie

Oceń artykuł:

4.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij