Runner's World poleca:

Schłodzenie po treningu w 3 krokach

Poleć ten artykuł:

Trening nie kończy się wraz z wyłączeniem stopera. Po intensywnym wysiłku warto uspokoić swoje ciało w odpowiedni sposób i wprowadzić je w fazę odpoczynku. Ten element treningowej rutyny nazywamy schłodzeniem. Oto wskazówki, jak je prawidłowo przeprowadzić.

Schłodzenie po treningu

Każdy trening powinien być budowany z trzech części: rozgrzewki (części wprowadzającej), akcentu (części zasadniczej) i schłodzenia (części końcowej). Nie zawsze są one wyraźnie oddzielone od siebie, ale im akcent jest mocniejszy, tym lepiej dla treningu. Intensywna rozgrzewka powoduje, że cały organizm jest bardzo pobudzony.

Podczas treningu większość układów Twojego organizmu pracuje pełną parą, czasami na granicy swoich możliwości. Lejący się pot ma za zadanie chronić je przed przegrzaniem. Dług tlenowy spłacamy dużą częstotliwością głębokich oddechów, tętno bliskie maksymalnego to objaw zaangażowania serca walczącego o dostarczenie mięśniom potrzebnej ilości tlenu. Bywa, że kwas mlekowy, który wydzielił się do nich podczas szybkiego biegu, powoduje skurcze.

I co wtedy? Położyć się plackiem na ziemi i czekać, aż samo przejdzie? Nie. Dzięki schłodzeniu regeneracja następuje zdecydowanie szybciej.

Schłodzenie w 3 prostych krokach:

1. Najpierw odpocznij, stojąc 2-4 minuty (możesz się pochylić, by pomóc sercu) i głęboko, coraz spokojniej oddychając.

2. Potem spokojnie maszeruj, a gdy największe zmęczenie już minie, zacznij truchtać. Zapewniam - 10 minut truchtu wystarczy, by podstawowe funkcje organizmu wróciły do stanu względnej równowagi.

3. Na koniec zrób kilka bardzo łagodnych ćwiczeń rozciągających - skłonów, wymachów czy skrętów ciała. Jeżeli trening nie był intensywny, schłodzeniem jest kilkunastominutowa porcja ćwiczeń rozciągających, wykonana po zakończeniu biegu.

Co dalej? Sprawdź w artykule Regeneracja biegacza: odpocznij skutecznie.

RW 01/2008

Tagi: porada | trening | rozgrzewka | schłodzenie | trening | odpoczynek | serce | krążenie | oddech | regeneracja | zakwasy

Oceń artykuł:

4.3

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij