escort escort bayan
Szlifowanie diamentów | Runner's World

Szlifowanie diamentów

Poleć ten artykuł:

Jednak sprawy nie są tak jasne i proste, jakby się mogło wydawać. Mamy bowiem bardzo dużo wielbicieli kanapowego oglądania telewizji, ale z drugiej strony mamy też całkiem pokaźną ilość młodych biegaczy, którzy są przetrenowywani, zestresowani stawianymi wobec nich oczekiwaniami.

Dziecko nie jest "osobą dorosłą w miniaturze" - podlega rytmom adaptacji, które są związane z jego wiekiem, należy więc dostosować trening do tych naturalnych różnic. Dobry trening może poprawić siłę, wydolność tlenową i beztlenową również u dziecka. Jednak potrzebna jest do tego wiedza, najlepiej trenerska, a nie intuicja rodzica. Nie mówiąc już o jego ambicjach.

Nowa era biegania

Każdy z nas ma wrodzone możliwości wysiłkowe. Zależą one od materiału genetycznego. "Chcesz zostać olimpijczykiem? Wybierz sobie rodziców" - twierdzi najmądrzejszy i najstarszy fizjolog Per-Olaf Stand. Geny określają wzrost, budowę ciała, rodzaj włókien mięśniowych i zdolność do wytwarzania w nich energii. W genach otrzymujemy mocną lub słabą psychikę.

Nie wszyscy sportowcy mogą zostać mistrzami olimpijskimi, ale każdy zawodnik może wykorzystać swój biologiczny potencjał poprzez odpowiedni trening fizyczny, psychologiczny, biomechaniczny i dostosowaną dla siebie dietę. Aby osiągnąć sukces, trening sportowy powinien być dobierany indywidualnie i musi on ulegać ciągłym zmianom, dieta również.

Czy to jest płaskowyż w Kenii i szkoła św. Patryka, czy dom Nike, w którym trenuje Alan Webb - trening zawsze polega na tym samym: na przełamywaniu fizjologicznych, psychicznych i biomechanicznych barier. Moc fizyczna to zdolność do wytwarzania energii w czasie, mocna psychika potrafi nią sterować, a sprawność biomechaniczna odpowiada za jej efektywne wykorzystanie.

Trzeba również pamiętać o jednym - nie można zostać mistrzem w ciągu tygodnia lub roku. Trzeba nastawić się na wiele lat ciężkiej pracy, dostosować ją do wieku oraz możliwości organizmu. Wtedy pojawi się sukces.

Bieganie i kontuzje

Nie zawsze dzieciak może biegać bez problemów. Przeciwwskazaniem na pewno jest płaskostopie, które w wyniku długotrwałych biegów może ulec pogłębieniu. Dlatego dzieci, zanim zaczną swoją przygodę z bieganiem, powinny odwiedzić lekarza ortopedę, który określi sprawność aparatu kostno-stawowego.

Inne niebezpieczeństwa? Częste bieganie na twardej bieżni lub trening na sucho, bez właściwego obuwia amortyzującego kontakt z twardym podłożem, prowadzić może do przeciążenia mięśni i stawów, objawiającego się bólami, a nawet zapaleniem okostnej. Obuwie treningowe, nie tylko zresztą małolatów, powinno być wygodne i dobrze dopasowane. Nikt nie chce przecież, by ich pociechy miały otarte stopy, a tym bardziej zapalenia tkanki okołościęgnowej Achillesa, wywołane uciskiem okolic guza piętowego.

Ciasne obuwie spowodować może również bolesne odgniecenie paznokci, szczególnie palucha stopy i palca piątego, oraz młotowość pozostałych palców. Dzieci powinny biegać w lekkich, startowych butach. Tylko że kupno takich w Polsce nie należy jeszcze, niestety, do łatwych.

W warunkach silnego zmęczenia, któremu towarzyszy często pogorszona koordynacja ruchowa, a nawet zachwianie równowagi, dochodzić może do upadków. Zresztą, takie ryzyko niosą ze sobą prawie wszystkie dziecięce zabawy. No, może z wyjątkiem gier komputerowych. Przecież przepychanie się, nadepnięcie komuś na nogę czy potknięcie o krawężnik zdarzyć się może zawsze.

Do biegu! Gotowi? Start!

Z wielu badań przeprowadzanych na całym świecie, a także w Polsce, wynika jednoznacznie, że upowszechnianie biegania rekreacyjnego wśród dzieci i młodzieży, zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami, ma kapitalne znaczenie dla poprawienia sprawności fizycznej i zapobiegania chorobom cywilizacyjnym. No, dobrze, tylko kiedy zacząć to usprawnianie: w szkole czy w przedszkolu?

Tagi: trening | bieganie | dzieci | młodzież | trening dzieci | sportowcy

Oceń artykuł:

4.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy