Polityka prywatności - poznaj szczegóły »

W prenumeracie dostaniesz teraz
11 numerów RW
z 33% rabatem!

Zamów teraz Zobacz nowy numer
  • STRONA GŁÓWNA
  • TRENING
  • DIETA
  • ZDROWIE
  • SPRZĘT
  • LUDZIE
  • BIEGI
  • SPOŁECZNOŚĆ
  • GALERIE
  • Zamów prenumeratę
  • Zobacz najnowszy numer
  • Top10: Najlepsze artykuły
  • Konkursy RW
  • Szlifowanie diamentów

    Tagi: trening | bieganie | dzieci | młodzież | trening dzieci | sportowcy

    Poleć ten artykuł

    Jednak sprawy nie są tak jasne i proste, jakby się mogło wydawać. Mamy bowiem bardzo dużo wielbicieli kanapowego oglądania telewizji, ale z drugiej strony mamy też całkiem pokaźną ilość młodych biegaczy, którzy są przetrenowywani, zestresowani stawianymi wobec nich oczekiwaniami.

    Dziecko nie jest "osobą dorosłą w miniaturze" - podlega rytmom adaptacji, które są związane z jego wiekiem, należy więc dostosować trening do tych naturalnych różnic. Dobry trening może poprawić siłę, wydolność tlenową i beztlenową również u dziecka. Jednak potrzebna jest do tego wiedza, najlepiej trenerska, a nie intuicja rodzica. Nie mówiąc już o jego ambicjach.

    Nowa era biegania

    Każdy z nas ma wrodzone możliwości wysiłkowe. Zależą one od materiału genetycznego. "Chcesz zostać olimpijczykiem? Wybierz sobie rodziców" - twierdzi najmądrzejszy i najstarszy fizjolog Per-Olaf Stand. Geny określają wzrost, budowę ciała, rodzaj włókien mięśniowych i zdolność do wytwarzania w nich energii. W genach otrzymujemy mocną lub słabą psychikę.

    Nie wszyscy sportowcy mogą zostać mistrzami olimpijskimi, ale każdy zawodnik może wykorzystać swój biologiczny potencjał poprzez odpowiedni trening fizyczny, psychologiczny, biomechaniczny i dostosowaną dla siebie dietę. Aby osiągnąć sukces, trening sportowy powinien być dobierany indywidualnie i musi on ulegać ciągłym zmianom, dieta również.

    Czy to jest płaskowyż w Kenii i szkoła św. Patryka, czy dom Nike, w którym trenuje Alan Webb - trening zawsze polega na tym samym: na przełamywaniu fizjologicznych, psychicznych i biomechanicznych barier. Moc fizyczna to zdolność do wytwarzania energii w czasie, mocna psychika potrafi nią sterować, a sprawność biomechaniczna odpowiada za jej efektywne wykorzystanie.

    Trzeba również pamiętać o jednym - nie można zostać mistrzem w ciągu tygodnia lub roku. Trzeba nastawić się na wiele lat ciężkiej pracy, dostosować ją do wieku oraz możliwości organizmu. Wtedy pojawi się sukces.

    Bieganie i kontuzje

    Nie zawsze dzieciak może biegać bez problemów. Przeciwwskazaniem na pewno jest płaskostopie, które w wyniku długotrwałych biegów może ulec pogłębieniu. Dlatego dzieci, zanim zaczną swoją przygodę z bieganiem, powinny odwiedzić lekarza ortopedę, który określi sprawność aparatu kostno-stawowego.

    Inne niebezpieczeństwa? Częste bieganie na twardej bieżni lub trening na sucho, bez właściwego obuwia amortyzującego kontakt z twardym podłożem, prowadzić może do przeciążenia mięśni i stawów, objawiającego się bólami, a nawet zapaleniem okostnej. Obuwie treningowe, nie tylko zresztą małolatów, powinno być wygodne i dobrze dopasowane. Nikt nie chce przecież, by ich pociechy miały otarte stopy, a tym bardziej zapalenia tkanki okołościęgnowej Achillesa, wywołane uciskiem okolic guza piętowego.

    Ciasne obuwie spowodować może również bolesne odgniecenie paznokci, szczególnie palucha stopy i palca piątego, oraz młotowość pozostałych palców. Dzieci powinny biegać w lekkich, startowych butach. Tylko że kupno takich w Polsce nie należy jeszcze, niestety, do łatwych.

    W warunkach silnego zmęczenia, któremu towarzyszy często pogorszona koordynacja ruchowa, a nawet zachwianie równowagi, dochodzić może do upadków. Zresztą, takie ryzyko niosą ze sobą prawie wszystkie dziecięce zabawy. No, może z wyjątkiem gier komputerowych. Przecież przepychanie się, nadepnięcie komuś na nogę czy potknięcie o krawężnik zdarzyć się może zawsze.

    Do biegu! Gotowi? Start!

    Z wielu badań przeprowadzanych na całym świecie, a także w Polsce, wynika jednoznacznie, że upowszechnianie biegania rekreacyjnego wśród dzieci i młodzieży, zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami, ma kapitalne znaczenie dla poprawienia sprawności fizycznej i zapobiegania chorobom cywilizacyjnym. No, dobrze, tylko kiedy zacząć to usprawnianie: w szkole czy w przedszkolu?

    Oceń artykuł:

    4.0

    Skomentuj (0)

    Brak komentarzy
    dodaj pierwszy komentarz

    Runner's World poleca