Runner's World poleca:

Trening biegowy zimą: 26 sposobów na mróz

Poleć ten artykuł:

Odpuszczasz zimą treningi, bo za oknem sypie śnieg, ścieżki skute lodem, a w nos szczypie mróz? Są patenty na to, by nie rezygnować z biegania nawet wtedy, gdy Eskimosi zostają w swoich igloo. Oto 26 rad, jak w zimowe miesiące wciąż czerpać z biegania mnóstwo frajdy.

Trening zimą nie ma zbyt wielu zwolenników. Szkoda, bo jest kluczem do dobrej formy i braku tłuszczu na brzuchu na wiosnę. Tym bardziej że nie zawsze musisz decydować się na tradycyjny trening biegowy. W tym artykule dajemy Ci aż 26 rozwiązań, dzięki którym zachowasz formę - bez uszczerbku na swoim zdrowiu i bez narzekania na treningową nudę.

 12 wskazówek, jak trenować na zewnątrz 

1. Biegowa rewia na lodzie

Kiedy tylko ulice pokryją się pierwszą warstwą lodu, trzeba przyzwyczaić się do biegania po śliskim podłożu. Można to w pewnym stopniu wytrenować. Poszukaj zamarzniętej powierzchni. Najpierw przejdź kilka kroków, a następnie zacznij powoli truchtać, zwiększając ostrożnie tempo - oczywiście dopiero gdy poczujesz się wystarczająco pewnie. Szybko nauczysz się także odpowiedniej pracy stóp, która polega na stawianiu krótkich kroków. Pamiętaj, że im dłuższy kontakt z podłożem, tym większe niebezpieczeństwo utraty równowagi.

2. Przypnij do butów rakiety śnieżne

Czy wiesz, czym są rakiety śnieżne? Wyglądają trochę jak rakiety do tenisa, które przypięte do spodów butów zapobiegają zakopywaniu się w głębokim śniegu. Bieganie z rakietami nie jest wielką sztuką i, w przeciwieństwie do jazdy na nartach, nie wymaga dodatkowej nauki. Zaleta: w rakietach możesz dotrzeć do miejsc, które są w zimie zarezerwowane jedynie dla narciarzy. A to gwarantuje niesamowite przeżycia.

3. Długie wędrówki

Raz na dwa tygodnie odpuść sobie jeden z zaplanowanych treningów i zamiast tego wybierz się na długą, pieszą wędrówkę. Załóż ciężkie zimowe buty, ciepłą kurtkę i brnąc po kolana w śniegu, stocz walkę z samym sobą. Aby obciążyć mięśnie, zawsze wybieraj najtrudniejszą trasę. Wolne tempo sprawi także, iż będziesz mógł podziwiać otaczające Cię tereny. Gwarantujemy, że następnego dnia normalny bieg po odśnieżonej drodze i w lekkich, sportowych butach wyda Ci się dużo łatwiejszy niż zwykle.

4. Zając i jeż

Pracujesz, a co za tym idzie, możesz pozwolić sobie na bieganie jedynie po zmroku? My też! Oto wskazówka, jak zorganizować wspaniały, wieczorny trening w grupie. Poszukajcie dobrze oświetlonej ulicy. Startujecie wszyscy razem, ale przez następne 15 minut każdy z was biegnie swoim indywidualnym tempem. Grupa co prawda się rozdziela, ale każdy biegacz zawraca po kwadransie. Szybsze osoby odbiegły dużo dalej niż wolniejsze.

I teraz dopiero zaczyna się cała zabawa: każdy uczestnik ma za zadanie dogonić osobą biegnącą przed nim. A to wymaga naprawdę dużego przyspieszenia.

5. Rusz na trasę z kijkami

Kiedy pokrywa śnieżna ma więcej niż 10 cm grubości, a do tego jest ślisko, możesz biegać z kijkami. Na początek wystarczą zwykłe kije narciarskie, jeśli jednak posiadasz w domu kijki do nordic walkingu, weź raczej te. Uwaga: nie mówimy tu o nordic walkingu, tylko o biegu z kijkami, a to nie jest wcale takie łatwe.

Zwróć uwagę, żebyś nie poruszał się tzw. inochodem. Ręce i nogi muszą pracować naprzemiennie. Kije pomogą Ci utrzymać równowagę na śliskim podłożu i wzmocnią górną część ciała. A kiedy znudzi Ci się ta forma treningu, zawsze możesz je odłożyć i biec dalej normalnie.

Tagi: trening | bieganie zimą | bieganie | mróz | śnieg | bieżnia mechaniczna | nordic walking | rozgrzewka

Oceń artykuł:

2.5

Skomentuj (3)

Dr.Kub, 1 lipca 2014, 11:37

czy na bieżniach mechanicznych zalecane jest bieganie boso? czy trzeba używać butów treningowych ?
Zależy czy zamierzasz biegać po ulicy boso czy w butach:) Zwykle na bieżni używa sie butów zwłaszcza gdy masz problem z nadmierną pronacją ale czasem warto spróbować boso ( o ile bieżnia jest czysta) to dobra odmiana dla stóp a nawet niektórzy twierdzą że poprawia się wtedy technika biegu. Jeśli masz bieżnię w domu zaplanuj sobie 1 trening w tygodniu boso, a w siłowni hmm.. Chyba lepiej w butach.

Radoslaus, 21 kwietnia 2014, 17:25

Odpuszczasz zimą treningi, bo sypie śnieg, ścieżki skute lodem, a w nos szczypie mróz? Są patenty na to, by nie rezygnować z biegania nawet wtedy, gdy Eskimosi zostają w igloo. Oto 26 rad, jak w zimowe miesiące wciąż czerpać z biegania mnóstwo frajdy.
Zobacz artykuł
To jest jakiś troll?
Prawdziwie przednio się przy tym uśmiałem.. napieprzać na dworcach tysiączki.. jprdl xD

senarsenarski, 4 kwietnia 2013, 09:18

czy na bieżniach mechanicznych zalecane jest bieganie boso? czy trzeba używać butów treningowych ?
przejdź do forum

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij