Runner's World poleca:

Trening na cały rok: program na 12 miesięcy

Poleć ten artykuł:

Plan na nowy sezon jest następujący: wziąć udział w biegach na różnych dystansach, na różnym podłożu i o różnych porach roku. Przeczytaj, co zrobić, żeby przez cały rok nie stracić motywacji, coraz lepiej biegać i jednocześnie dobrze się bawić.

Pory roku

Jak wyglądają Twoje plany sportowe na najbliższy sezon? Ograniczyć się do kilku biegów na 5 lub 10 km w pierwszej połowie roku i półmaratonu w drugim?

Jeśli takie są Twoje zamiary, to prawdopodobnie nie wykorzystujesz całego swojego potencjału. I nie tylko Ty: większość biegaczy i biegaczek, mimo iż wie, że zróżnicowany plan startów świetnie wpływa na ciało i umysł, w końcu bierze udział tylko w swoich ulubionych imprezach. W ankiecie przeprowadzonej przez Runner's World 39% osób przyznało, że co roku przebiegają te same odległości i wybierają podobne imprezy.

W tej sposób jednak ograniczasz swój rozwój i nie wykorzystujesz w pełni potu wylanego na treningach. Część pary idzie w gwizdek. Warto spróbować udziału w różnych zawodach, bo to daje energię i siłę do kolejnych treningów.

Większa różnorodność to nowe cele, ale także mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji. Być może spotkasz się z opinią niektórych kolegów czy forumowiczów, że trening w terenie nie przygotuje mięśni do zawodów na asfalcie albo że biegi sztafetowe utrudnią sukces podczas maratonu. Jednak wielu trenerów uważa, że przełamanie rutyny jest najlepszą opcją dla wszystkich biegaczy i biegaczek. Różnorodność to jedna z dwóch podstawowych zasad dobrego treningu.

Różne dystanse to kompletnie różny poziom wysiłku i zupełnie inne bodźce dla organizmu. W "piątce" masz szybki finisz, a w maratonie trafiasz na przysłowiową ścianę. Poza kwestiami technicznymi, masz również możliwość poznać miłośników innych form biegania, którzy mogą Cię zmotywować do dalszego rozwoju.

Zawody na różnych dystansach dają dobre wyniki zarówno w przypadku sportowców z najwyższej półki, jak i amatorów biegających od lat dla przyjemności. 35-letnia Amerykanka Jen Rhines, która startowała w trzech olimpiadach, bierze udział w różnych biegach, od 5 km po maratony, często o tej samej porze roku. Według tej doświadczonej biegaczki trening do każdego z tych dystansów pomaga zwiększyć wytrzymałość i szybkość podczas wszystkich biegów.

Nasza sugestia: W ciągu kolejnych 12 miesięcy weź udział w zawodach na różne odległości i trenuj na odmiennych typach podłoża: polnych lub leśnych ścieżkach, bieżniach lekkoatletycznych i asfalcie. Przygotowując się do każdego z tych wydarzeń, będziesz jednocześnie poprawiać kondycję na kolejne wyzwania i urozmaicisz swój trening, dzięki czemu będzie on też dużo przyjemniejszy.

Ta sekwencja ćwiczeń i zawodów poprawi Twoją szybkość oraz siłę, a prawdopodobnie także zdrowie i samopoczucie. Porozmawiaj ze swoim trenerem o tym, czy jesteś w stanie zmierzyć się z tym wyzwaniem lub przynajmniej z jego częścią. Być może, sprawdzając nowe możliwości treningowe, odkryjesz, że na pewnych dystansach możesz osiągnąć dużo więcej niż się spodziewasz i – kto wie – być może pobijesz kolejne swoje osobiste rekordy.

Nasz program treningowy podzieliliśmy i dostosowaliśmy według pór roku. W każdym etapie inny jest cel, który będzie Ci przyświecał, inna intensywność i częstotliwość biegania oraz inne okoliczności. Poniżej czekają na Ciebie odnośniki do każdego odcinka Twojej tegorocznej drogi.

Program treningowy: Twój plan na wiosnę

• Program treningowy: Twój plan na lato

• Program treningowy: Twój plan na jesień

• Program treningowy: Twój plan na zimę

• Program treningowy: Maraton

RW 01-02/2012

Tagi: trening | bieganie | forma | rok | kondycja | cele | ambicje | motywacja | plan treningowy | program treningowy

Oceń artykuł:

4.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij