Runner's World poleca:

Trenuj umysł - biegaj szybciej

Poleć ten artykuł:

Wytrwale trenujesz ciało, aby poprawiać wyniki, a mimo to czujesz, że nie wykorzystujesz całego swego potencjału i możesz wycisnąć z siebie dużo więcej? Trenuj też psychikę - umysł pomoże Ci biec jeszcze szybciej i dalej, kiedy nogi i płuca krzyczą już "stop!".

Jasne, że bieg powoduje szybsze bicie serca. Ale poza tym pomaga Ci również myśleć, tworzyć i rozwiązywać problemy. Związek między układem krwionośnym a nastrojem to coś więcej niż odczucie - to fakt naukowy. A w tej chwili mamy coraz więcej dowodów na to, że bieganie powoduje też, że jesteś mądrzejszy, łatwiej rozwiązujesz problemy, szukasz powiązań i szybciej myślisz.

W 2003 roku dr Phillip Tomporowski, naukowiec z University of Georgia, ocenił 43 badania dotyczące związku pomiędzy aktywnością fizyczną i zdolnościami umysłowymi. "Krótkoterminowy efekt treningu powoduje, że człowiek koncentruje się i robi mniej błędów podczas podejmowania decyzji" - wyjaśnia uczony.

Ludzie aktywni lepiej sobie radzą z rozwiązywaniem problemów. Tomporowski twierdzi, że odpowiedzialne za to są dopamina i epinefryna. Poziom neurotransmiterów, które poprawiają komunikację pomiędzy kluczowymi częściami mózgu, rośnie podczas wysiłku fizycznego. Osiąga szczytową wartość po około 20 minutach treningu i wraca do zwykłego poziomu krótko po jego zakończeniu. Poziom wydzielania się w mózgu neurotrofin rośnie w czasie ćwiczeń, zwłaszcza w rejonach odpowiedzialnych za naukę, zapamiętywanie i zaawansowane myślenie.

Jedno nie ulega wątpliwości - bieganie poprawia pracę mózgu. Ale działa to też w drugą stronę. Biegacze zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że umysł odgrywa ogromną rolę w osiąganiu jak najlepszych wyników. Dlatego niektórzy czołowi zawodnicy zatrudniają w tej chwili dwóch trenerów - jednego przygotowującego ciało, a drugiego głowę. Możesz mieć w sobie olbrzymi potencjał, ale nie wykorzystasz go bez treningu umysłu. Oto wskazówki, które pomogą Ci przygotować głowę do rywalizacji.

Przeanalizuj poprzednie starty

Opisuj swoje najlepsze i najgorsze starty. Powinieneś dokładnie wiedzieć, co robiłeś, kiedy pobiegłeś naprawdę dobrze, a co, kiedy poszło Ci kiepsko. Poszukamy prawidłowości, które pokażą, co pomaga, a co przeszkadza w osiąganiu dobrych wyników.

Zaplanuj bieg

Ustalenie minicelów, które możesz zrealizować w trakcie biegu, jak np. podzielenie go na kilka równych odcinków, pomoże w osiągnięciu celu ostatecznego, takiego jak pobicie życiówki. Przebiegnij lub przejedź trasę biegu przed wyścigiem, by znaleźć punkty orientacyjne, które można wykorzystać (np. "kiedy dobiegnę do placu zabaw, zwiększę tempo").

Tagi: trening | bieganie | psychika | umysł | wizualizacje | motywacja

Oceń artykuł:

3.5

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij