Runner's World poleca:

Trenuj w grupie

Poleć ten artykuł:

Ćwiczenia ogólnorozwojowe to nie tylko urozmaicenie treningowej rutyny. Wzmacniają całe ciało, pozwalają unikać kontuzji i poprawić technikę biegu, a prowadzone w grupie dają motywacyjnego kopa. Wysłannik RW przetestował zajęcia Reebok City Gym.

"Nie biegaj, żeby być sprawniejszym. Bądź sprawniejszy, żeby biegać" to hasło inicjatywy Reebok City Gym, które jest idealną zapowiedzią tego, z czym można się spotkać na cotygodniowych, bezpłatnych treningach organizowanych przez firmę Reebok w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Wysłannik RW sprawdził, jak wyglądają te zajęcia i czego mogą na nich nauczyć się biegacze. Oto jego relacja:

Od pewnego czasu miałem kryzys motywacyjny i musiałem zmuszać się do treningów, które wydawały mi się strasznie monotonne i nużące. Jednak torbę na spotkanie Reebok City Gym pakowałem z zapałem. Chęć sprawdzenia się na tle innych uczestników i dreszczyk towarzyszący rywalizacji sprawiły, że raźno wybrałem się na trening pod okiem instruktorek - Moniki Głuchowskiej oraz Magdy Paździor.

"Na naszych zajęciach będziemy spalać dużo kalorii, wzmacniać mięśnie, zwiększać szybkość i wytrzymałość. Zależy nam na poprawie waszej ogólnej sprawności, którą osiągniemy przez dynamiczne ćwiczenia" - te słowa Magdy w pełni odzwierciedlają to, co działo się potem.

Trening zaczął się od rozgrzewki: trzech okrążeń wokół fontanny. Wolne tempo, aby odpowiednia ilość krwi trafiła do mięśni, przygotowując je do wysiłku. Następnie kilka ćwiczeń rozciągających, chwila odpoczynku i mamy przebiec pełne okrążenie na 80% swoich możliwości. Jakie to ma być tempo, na ile mnie stać, jak moje 80% będzie wyglądać na tle innych uczestników?

Rozmyślam nad tym szykując się do startu, a zaraz potem spotyka mnie zaskoczenie. Wszyscy wyprzedzają mnie na pierwszych 10 metrach! O nie! Tak naprawdę nie wiem ile procent z siebie dałem, ale kończąc okrążenie byłem zadowolony, bo dobiegłem w ścisłej czołówce, czując przy tym adrenalinę, motywację i zero zmęczenia. To jest właśnie trening z grupą!

Bez moich biegających towarzyszy przebiegłbym to okrążenie o co najmniej kilka sekund wolniej. Paweł Kempa, redaktor miesięcznika Runner's World, uczestnik treningu: "W grupie ludzie zawsze zerkają jeden na drugiego i dzięki temu są skłonni do podjęcia większego wysiłku. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, którym zaczyna brakować motywacji".

Instruktorki pokazują jak mamy wykonywać ćwiczenia rozluźniające oraz rozciągające. Każde jest krótko omawiane i demonstrowane. W razie problemów trenerki udzielają indywidualnych konsultacji. Kolejna faza treningu polega na wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających siłę. Ćwiczyliśmy za pomocą... schodków. Pompki, brzuszki, wspięcia, podciąganie kolan i wiele innych, których wcześniej nie znałem, a które dały mi naprawdę niezły wycisk. Do tego okazały się bardzo proste i możliwe do wykonania właściwie w każdym miejscu.

Podawano nam zalecaną ilość powtórzeń w każdej serii, jednak z zastrzeżeniem, aby każdy dostosował ich ilość do swoich możliwości. Stopień wytrenowania uczestników był zróżnicowany, od bardzo zaawansowanego do powracającego do formy po zimie, bądź... kilku zimach. Zaangażowania i chęci do pracy nie można odmówić jednak nikomu.Ta energia udzielała się wszystkim i sprawiła, że potem lepiej trenowało mi się samodzielnie. 

"Organizujemy treningi ogólnorozwojowe. Spotykamy się raz w tygodniu i pokazujemy ludziom jak trenować również indywidualnie z wykorzystaniem tego, co mogą znaleźć w swoim najbliższym otoczeniu: schodów, ławek, czy barierek" - mówi trenerka Magda Paździor.

"Pani trener, bolą mnie mięśnie" - mówię z uśmiechem na ustach, co sugerowało, że naprawdę nie jest jednak aż tak źle. "Po treningu weź prysznic, puszczając na zmianę zimną i ciepłą wodę. Na następny dzień w razie zakwasów lekko się poruszaj, potruchtaj i porozciągaj mięśnie. Powinno pomóc" - poradziła mi Monika Głuchowska.

"Trening ogólnorozwojowy jest bardzo ważną częścią treningu biegowego i nie powinien być jedynie dodatkowym elementem, wykonywanym tylko wtedy, gdy nam się przypomni. Musi zyskać status tak ważny, jak samo bieganie. Zagwarantuje nam to więcej energii, mniejsze prawdopodobieństwo występowania urazów i kontuzji oraz uaktywnienie tych partii mięśni, o których nawet nie mieliśmy pojęcia, że istnieją.

Co więcej, nasz bieg stanie się wówczas bardziej ekonomiczny i ładniejszy technicznie. Trening ogólnorozwojowy nie służy do przygotowania wybranych części ciała do uprawiania biegania. Jest tak skonstruowany, by przygotować, wzmocnić i zmobilizować wszystkie grupy mięśniowe naszego organizmu" - mówi trener i ekspert Reebok Zbigniew Nadolski.

Więcej o projekcie można dowiedzieć się na stronie: www.reebokcitygym.pl

Tagi: trening | trening grupowy | Reebok | Warszawa | Wrocław | Kraków

Oceń artykuł:

--

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij