Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Upał wcale nie taki straszny: jak biegać w środku lata?

Rzeczywiście, letnie temperatury potrafią roztopić i jeżeli je zlekceważysz, mogą być też niebezpieczne. Wystarczy jednak odpowiednio przygotować się i nie trzeba odpuszczać treningu - dzięki bieganiu lepiej będziesz znosić upały i chowanie się w klimatyzowanym pomieszczeniu przestanie być konieczne.

Upał wcale nie taki straszny: jak biegać w środku lata? fot. shutterstock.com

O każdej porze roku spotkasz zapaleńców, którzy nic nie robią sobie z trudnych warunków za oknem i trzaskają treningi. Zachodzisz wtedy w głowę, jak im się chce biegać w taką pogodę, kiedy Ty za żadne skarby nie wysuniesz nosa za próg nawet po lody na ochłodę.

Wakacje to często jedyny czas, kiedy możesz pozwolić sobie na trening w środku dnia. Zostań jednak przy starej rutynie. Przyjemniej będzie z samego rana lub późnym wieczorem. Omijaj drogi asfaltowe i chodniki, które diabelnie się nagrzewają i dodatkowo będą podgrzewać Cię od spodu. Lepsza jest droga żwirowa lub ziemna.

Poszukaj cienia – do opalania bardziej sprawdza się plaża niż bieganie. W takich warunkach Twój organizm może wykazać się gorszą formą niż tą, do której Cię przyzwyczaił. To normalne. Wszystkie podzespoły będą zajęte schładzaniem, stąd mniej energii do biegu. Dlatego rób częściej przerwy na marsz lub skróć dystans. Zazwyczaj 7-10 dni biegania w wyższej temperaturze wystarczy, żeby się przystosować; wtedy możesz wrócić do tradycyjnej długości.

Wyposażenie

W bardziej wymagających warunkach poczujesz różnicę między koszulką bawełnianą a techniczną. O ile ta pierwsza sprawdzała się w chłodniejsze dni i na mniej wymagające biegi, pod wpływem potu może stać się narzędziem tortur dla Twojej skóry. Dlatego w czasie upałów bezwzględnie potrzebujesz odzieży, która będzie pochłaniała pot i odprowadzała wilgoć.

Jeżeli już pojawiły się podrażnienia, posmaruj je przed treningiem wazeliną. Lepsze okażą się jasne kolory, które skuteczniej odbijają promienie słoneczne. Są też plusy mocniejszego pocenia. Wiele osób czuje po takim biegu, że wykonało kawał dobrej roboty, o czym świadczy mokra koszulka. Słuchaj mamy i babci: weź coś na głowę. Poprawisz chłodzenie, jeśli włożysz czapkę lub bandankę do zamrażarki przed treningiem.

Bezpieczeństwo

Pić musisz przed bieganiem, w czasie i po treningu. Inaczej w najlepszym przypadku poczujesz Saharę w buzi, w najgorszym ryzykujesz odwodnienie. Podczas treningu wlewaj wodę w siebie i na siebie, żeby się schłodzić. Najczęściej biegacze zapominają o nałożeniu kremu z filtrem. Nie smarują się, bo wpływa im on później do oczu i piecze.

Pamiętaj, że większość kremów trzeba nałożyć przynajmniej pół godziny przed treningiem. Jeżeli mimo odpowiedniego przygotowania w czasie treningu poczujesz uderzenia ciepła lub zimna, masz zawroty głowy, problemy z koncentracją – przerwij trening. Poszukaj chłodnego miejsca, napij się i odsapnij. Jeśli nadal będziesz się źle czuć, wezwij pomoc.

RW 08/2016  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij