Runner's World poleca:

Jak wrócić do biegania: Sposoby na powrót do treningów

Poleć ten artykuł:

Nawet najlepszym biegaczom zdarza się przerwa w treningach. Zamiast jednak rozpamiętywać stracone tygodnie, lepiej jak najszybciej wrócić na właściwe tory. Nie obwiniaj się i nie żałuj pominiętych biegów. Zobacz, co pomoże Ci się na nowo rozpędzić.

jak wrócić do biegania, powrót do biegania, motywacja do treningu

Powody wypadnięcia z treningowej rutyny mogą być najróżniejsze. Czasem zamiast ścigać się z goniącymi terminami w pracy, lepiej się zatrzymać. Uzasadniony postój powodują też kontuzje . Znajdź w poniższym wyliczeniu to, co Ciebie powstrzymało od biegania i zobacz, jak wrócić na właściwe tory.

Zobowiązania

Do rozstania z bieganiem zmusił Cię nawał obowiązków służbowych lub natłok spraw związanych z organizacją wesela. Misja skończona, a po chwili satysfakcji zaczynasz odczuwać zmęczenie. Na szczęście udowodniono, że wysiłek uwalnia od stresu i relaksuje. Zatem do odpoczynku jeden krok.

  • Zapisz się na 5 km. Takie zawody odbywają się niemal w każdy weekend. Wystarczy znaleźć "piątkę" w swojej okolicy i po prostu się tam pojawić. Przebywanie razem z innymi biegaczami w atmosferze subtelnej rywalizacji sprawi, że na nowo przetrzesz biegowe szlaki. Odświeżenie znajomości z partnerem biegowym i kolegami ze ścieżek też ułatwi powtórne zaangażowanie się w treningi. Możesz również dać się uwieść trikom handlowców. Ten nowy model butów może nie ma technologii podrywania z kanapy, ale chęć przetestowania ich na pewno rozpali chęć do wznowienia treningów.

Rozprężenie

Nieważne, czy to była Twoja pierwsza "dyszka", czy enty maraton – zasłużyłeś na chwilę postoju. W końcu nie co dzień mija się metę zawodów. Przedłużające się celebrowanie sukcesu nie jest jednak korzystne. Każde święta muszą się kiedyś skończyć, żeby za jakiś czas można było cieszyć się z następnych okazji.

Krótki odpoczynek po starcie pozwala organizmowi zregenerować się, za długi zaczyna przynosić straty. Najważniejsze to wrócić na trasę ze świeżym zapałem, zanim dogoni Cię leń.

  • Ustal nowy cel. Wróć myślami do ostatnich zawodów i spróbuj stworzyć listę plusów i minusów tego biegu i wcześniejszych przygotowań. Jeżeli prowadzisz dzienniczek treningowy, przejrzyj swoje notatki. Spróbuj znaleźć punkty wyjścia do kolejnego podejścia. Jeżeli masz pozytywne wspomnienia, podejmij wyzwanie nowej trasy albo życiówki. Jeżeli z kolei najchętniej wymazałbyś wrażenia z tamtego startu, lepiej zacznij od solidnego wzmacniania korpusu i rozciągania albo znajdź motywację, angażując się we wspieranie znajomego nowicjusza.

Ferie

Pogoda dopisała, a stoki były przygotowane nadzwyczaj dobrze, tylko Twoje buty biegowe nie dostały szansy, żeby złapać choć promień słońca – jeżeli w ogóle znalazło się dla nich miejsce w walizce. Tydzień czy dwa bez treningów nie zrujnują Twojej kondycji, ale nawet dla własnego samopoczucia nie warto przedłużać urlopu od biegania.

Po wakacjach możesz czuć, że nie jesteś w formie, ale najprawdopodobniej bardziej niż mięśnie sflaczała Twoja motywacja do systematycznych treningów.

  • Przywróć klimat wakacji. Niech Twoje buty treningowe przydadzą się do czegoś więcej niż wywoływania wyrzutów sumienia. Załóż je, idąc z psem na spacer albo do warzywniaka. Niech to będzie pierwszy krok przywracający zwyczaj ich wkładania. Świeżo po urlopie planuj biegi, których okoliczności przywołają wakacyjny klimat. W zależności od upodobań wyrusz poza miasto albo w jego tętniące centrum. W ten sposób zmniejszysz szok spowodowany powrotem do codzienności. Szybko przypomnisz sobie, że lubisz biegać, a kolejne treningi staną się oczywistością.

Miłość

Nim się zorientowałeś, przehandlowałeś poranne, sobotnie joggingi za kawę w piżamie w towarzystwie Tej Jedynej. Miałaś po pracy biegać z koleżankami, a znowu zamiast obcisłych legginsów wciskasz się w małą czarną. Uczucia zmieniają kolejność na liście priorytetów i ciężko się przed tym na początku bronić.

Ważne, żeby w porę zdać sobie sprawę z tego, że Twój partner zakochał się w osobie, która właśnie dzięki bieganiu jest silna, konsekwentna i realizuje swoje cele. Nie zawiedź swojej drugiej połówki, a może zyskasz najwierniejszego partnera do biegania.

  • Trenujcie w duecie. Jak pokazują badania, pary ćwiczące razem dużo łatwiej utrzymują motywację w realizowaniu sportowych wyzwań. Jeżeli Twoja sympatia da się skusić na wspólne treningi, wprowadź ją lub jego w świat biegacza łagodnie. Jeżeli pasjonują Was różne dyscypliny, możecie pozostać przy wspólnych wypadach na siłownię. Tylko nie zapomnij zaprosić swojego największego kibica na zawody.

Kontuzja

Dwa tygodnie i po strachu, albo trzy miesiące w bólu – nieważne, ile trzeba czekać na powrót do treningów. Pierwszy krok będzie tak samo ważny.

  • Zacznij spokojnie. Kiedy lekarz wreszcie daje zielone światło, biegacze albo ruszają z piskiem opon, albo ze strachu zaciągają hamulec ręczny. W obu przypadkach dobrym rozwiązaniem jest powrót do biegania na krótszym dystansie, w wolniejszym tempie niż przed kontuzją lub rozpoczęcie od marszobiegu. Żeby zmniejszyć ryzyko kolejnych urazów, włącz do planu ćwiczenia ogólnorozwojowe. I pilnuj się zasady zwiększania kilometrażu o nie więcej niż 10% tygodniowo.

Siła nawyku

Niech bieganie wejdzie Ci w krew.

1. Na sygnał. Ta sama czynność wykonywana przed każdym treningiem pozwala wywołać w mózgu i mięśniach właściwe nastawienie do tego, co ma nastąpić. Nawet jeśli nie biegasz zawsze o jednej porze, miej nawyki, które jak przełącznik przestawią Cię na tryb treningowy.

2. Nagrody. Nagradzanie się po treningu ułatwi wytworzenie w sobie dobrego nawyku. Długa kąpiel, szklanka ulubionego smoothie albo uczucie dobrze wykonanej pracy – cokolwiek, byle konsekwentnie. Wtedy sygnał do treningu wywoła od razu pragnienie nagrody.

3. Rutyna. Trening czyni mistrza i przyzwyczajenia także kształtują się przez powtarzanie. Wypracowanie nawyków wymaga ćwiczeń i wysiłku. Mało kto od początku czuje, że kocha biegać. Ale kiedy bieganie stanie się Twoim zwyczajem, zostanie z Tobą już na zawsze.

RW 03/2014  

Tagi: jak wrócić do biegania | powrót do biegania | motywacja do treningu

Oceń artykuł:

4.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij