Runner's World poleca:

Wyzwanie RW: złamać czas

Poleć ten artykuł:

Każdy z 50 uczestników Wyzwania RW ma swój cel, który chce osiągnąć podczas 13. Poznań Maratonu. Jeden chce zejść poniżej trzy godzin, ktoś inny - zmieścić się w pięciu. Nasi trenerzy podpowiedzą im i Tobie, jak osiągnąć najlepszy wynik w życiu.
Zobacz całą galerię
Cel: złamać czas 3:00


Uczestnik Wyzwania RW:
Marek Mazur

Wiek: 28 lat

Zawód, praca: logistyk

Miasto: Wrocław

Życiówki: maraton - 3:06; półmaraton - 1:33

Biegowe dokonania

Pierwszy maraton, 29. Hasco Lek Wrocław Maraton we Wrocławiu, Marek pokonał w 3:41, tegoroczny trudny Półmaraton Ślężański w 1:33. Wiosną przebiegł XI Cracovia Maraton w czasie 3:06, choć po połówce (1:29) myślał, że będzie lepiej.

Dlaczego bierze udział w Wyzwaniu RW?

Chce skorzystać z porad profesjonalnego trenera, który nakreśli plan treningów dostosowany do jego trybu życia. Cieszy się, że przeżyje przygodę i pozna fajnych ludzi. Świadomość, że o wyniku dowiedzą się czytelnicy RW, działa na niego mobilizująco.

Wejście smoka

Marek uważa siebie za biegowego neofitę. Trenuje dopiero od marca 2011 roku, a już rok później ukończył swój drugi maraton w rewelacyjnym jak na początkującego czasie 3:06. Wcześniej grał w siatkówkę, chodził na siłownię i trzymał formę, ale w bieganiu ujęła go atmosfera organizowanych imprez panująca od startu do mety i wyzwalające się endorfiny.

Zafascynowany klimatem, postanowił nawet oświadczyć się swojej dziewczynie Magdzie po maratonie wrocławskim - publicznie, na scenie! "Przez całą trasę powtarzałem sobie słowa oświadczyn, ale ostastecznie z emocji i wysiłku pomieszałem wszystko" - mówi Marek.

Do tej pory trenował na wyczucie, i to codziennie, najczęściej rano. "W Poznaniu chciałbym złamać 3:00 i uzyskać czas 2:55".

Trenuj mądrzej

• Nie forsuj się: Na pewno przyda Ci się trening szybkościowy w klubie biegowym czy symulacja startu w maratonie. Ważna jest też konsekwencja w treningu, ale lepiej nie przesadzaj z kilometrażem. Zbyt duża liczba przebiegniętych kilometrów wcale nie pomoże Ci osiągnąć czasu w granicach 3 godzin. Staraj się nie biegać więcej niż 110 km tygodniowo.

Bądź wybredny: Unikaj zbyt wielu startów w maratonach w zbyt krótkim czasie (czyli np. czterech maratonów w pół roku). W ten sposób sabotujesz własne wysiłki. Najlepsi maratończycy zwykle startują w dwóch biegach rocznie i ma to swoje uzasadnienie. Na właściwe przygotowanie fizyczne do biegu potrzebujesz 16 tygodni, potem start i okres regeneracji przed kolejnym cyklem treningowym. Po przebiegnięciu maratonu powinieneś 7-10 dni leżeć do góry brzuchem i kompletnie nic nie robić.

Biegaj szybko: Podczas 16-tygodniowego treningu przed maratonem biegaj na krótszych trasach, aby zwiększyć częstotliwość stawiania kroków i wyrobić agresywną taktykę wyścigową.

Znajdź swoje tempo: Łatwe biegi rób w tempie 6 minut/km. Nie przejmuj się, jeśli będzie to dla Ciebie za łatwe - potrzebujesz regeneracji.

Rób przebieżki: Po łatwym lub regeneracyjnym biegu rób 4-6-km przebieżki 1-2 razy w tygodniu. Dzięki temu poprawisz szybkość.

Czy dasz radę to przebiec?

Twoje rokowania, żeby złamać 3:00, są dobre, jeśli dotychczasowe osiągnięcia mieszczą się podanych poniżej przedziałach:

Życiówka (Twoja ulubiona pogoda)3:04:22-3:09:44
Życiówka (podbiegi, wiatr, upał, mróz)3:07:57-3:16:54
Maratony ukończone w ciągu dwóch lat
2-3
Kilometraż 8-10 tyg. przed maratonem
80-100 km/tyg.
Najlepszy czas w półmaratonie
1:20
Półmaraton – przyzwoity czas
1:25
Półmaraton na luzie
1:30

 

Tagi: bieganie | trening | Wyzwanie RW | RW Challenge | maraton | Poznań Maraton

Oceń artykuł:

3.8

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij