Runner's World poleca:

Zalety koncentracji - czy warto ćwiczyc umysł?

Poleć ten artykuł:

Elva Dryer, amerykańska olimpijka, oprócz ciała trenuje też swój umysł. I osiąga coraz lepsze wyniki. Skorzystaj z jej wiedzy, a Twój organizm osiągnie pełną harmonię. A stąd do nowych rekordów już tylko mały krok.

Pół godziny przed treningiem Elva Dreyer nie tylko rozciąga się i popija napój dla sportowców. Kładzie się także na podłodze z zamkniętymi oczami i głęboko oddycha. W myślach przesuwa się po całym swoim ciele i skupia się na rozluźnieniu wszystkich mięśni - od głowy do palców stóp.

Takie ćwiczenie medytacyjne może się wydawać innym biegaczom nieco dziwne, ale dla 34-letniej Dryer to podstawa sukcesu. Włączyła je do rutynowego treningu, gdy przygotowywała się do biegu na 10 kilometrów na olimpiadzie w 2004 roku.

"Podczas biegu byłam w pełni zaangażowana w to, co robię"- mówi Dryer, której pokonanie dystansu zajęło 31:58:14 minut. "Sądzę, że medytacja wpływa na to, że mogę lepiej się skoncentrować na biegu."

Świadoma medytacja jest stanem umysłu, podczas którego koncentrujemy się całkowicie na danej chwili. Jej założeniem jest oczyszczenie myśli, z jednoczesnym poczuciem znajdowania się w tym konkretnym miejscu i czasie. Teoretycznie dzieje się tak zawsze podczas biegu, ale często jesteśmy wtedy myślami w zupełnie innym miejscu, rozwiązując problemy w pracy lub w domu.

Badania udowodniły, że świadoma motywacja pozwala na odreagowanie stresu, obniża ciśnienie krwi i skutkuje ogólną poprawą samopoczucia. Dlatego właśnie niektórzy biegacze, tak jak Dryer, idą krok dalej - stosują świadomą medytację, aby zwiększyć efektywność biegania.

Prawidłowe oddychanie

"Zwykle nie myślimy zbyt dużo o swoim ciele, nie koncentrujemy się na zmysłach, ponieważ jesteśmy zajęci zmartwieniami, lękami czy sprawami, które nas złoszczą" - mówi doktor Jon Kabat-Zinn, emerytowany profesor medycyny z Uniwersytetu w Massachusetts i zapalony biegacz.

"Kiedy sportowiec stosuje świadomą medytację, jego umysł i ciało stapiają się w jedność." Zwracanie uwagi na swoje odczucia i oddychanie przed i podczas biegu pomaga osiągnąć tę pełnię koncentracji. "A bieganie to oddech za oddechem, krok za krokiem, chwila za chwilą"- mówi Kabat-Zinn.

"Samo w sobie ma już uspokajające elementy medytacyjne." Koncentrowanie się na oddechu zmniejsza napięcie związane z biegiem, zagłusza negatywne myśli i pozwala skupić się na samym biegu i wyniku, który chcesz osiągnąć. "Gdy myśli są skierowane na oddychanie, umysł staje się silniejszy i bardziej skupiony"- mówi Sakyong Mipham Rinpoche, przewodnik duchowy grupy buddystów Shambhala, który trenuje do maratonu nowojorskiego.

"Zamiast zadręczać się przeszłością (mój ostatni występ był nieudany) czy zastanawiać się, co przyniesie przyszłość (mam jeszcze do przebiegnięcia 18 kilometrów),umysł jest skupiony na "tu i teraz". Nie toczymy walki w myślach i dlatego ciało pracuje bardziej efektywnie."

Pełna kontrola (zniszczeń)

Skupienie na oddychaniu pomaga również zapobiegać urazom. "Zaczynasz być świadomy całego swojego ciała"- mówi George Mumford, psycholog sportowy i instruktor medytacji, który uczył metody świadomej medytacji zawodowych sportowców, w tym również drużynę Chicago Bulls. "Wiesz, kiedy możesz pocisnąć, a kiedy musisz nieco odpuścić. Wielu biegaczy teoretycznie to już wie, ale nie wykorzystuje tego w praktyce."

Phil Parker, 58-letni biegacz, który wciąż staje do walki w ciężkich biegach wraz z mistrzami tej dyscypliny w całym kraju, nie doznał żadnej kontuzji, od kiedy włączył ćwiczenia medytacyjne do swoich rutynowych treningów niemal dwa lata temu. "Stosuję metodę powolnego, medytacyjnego oddychania, które łączę z koncentracją duchową, przed, podczas i po treningu"- mówi Parker, który na co dzień jest nauczycielem sztuki oraz szkoli biegaczy długodystansowych w prywatnej szkole. Uczy swoich uczniów lekkoatletów technik relaksacyjnych i techniki oddychania.

Tagi: umysł | Elva Dryer | organizm | ciało | równowaga | harmonia | psychika | nastrój | dyspozycja | mózg | koncentracja | oddychanie

Oceń artykuł:

--

Skomentuj (1)

skr111, 17 marca 2011, 10:46

"Świadoma medytacja jest stanem umysłu, podczas którego koncentrujemy się całkowicie na danej chwili."
Medytacja nie jest koncentracją.
"Świadoma medytacja" "świadoma motywacja" ???
"Zwracanie uwagi na swoje odczucia i oddychanie przed i podczas biegu pomaga osiągnąć tę pełnię koncentracji. "
jak wyzej, medytacja nigdy nie byla, nie jest i nie bedzie koncentracja umyslu, ktory w medytacji przechodzi w stan swiadomego i nierefleksyjnego.
"Koncentrowanie się na oddechu zmniejsza napięcie związane z biegiem, zagłusza negatywne myśli i pozwala skupić się na samym biegu i wyniku, który chcesz osiągnąć." - oczywiscie, koncentracja na wyniku jest zabiegiem myslowym, nie ma nic wspolnego z medytacja.
"gdy myśli są skierowane na oddychanie, umysł staje się silniejszy i bardziej skupiony"
Obserwacja oddechu to nie to samo co "mysli skierowane na oddychanie", wyobrazacie sobie cos takiego w ogole? Mysle, ze oddycham, oddycham, oddycham... to nonsens;)
przejdź do forum

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij