Runner's World poleca:

Zrób przegląd na biegu kontrolnym

Poleć ten artykuł:

Trudno zaliczyć dobry start w zawodach bez próby generalnej. Bieg kontrolny pozwoli Ci sprawdzić, czy Twój trening przynosi oczekiwane efekty, jak realizujesz strategię na bieg, przetestować buty, sprzęt, jedzenie itd. Zobacz, jak go zaplanować i pobiec.

Sport to ciągłe próbowanie. Weźmy na przykład gry zespołowe - przed sezonem większość drużyn planuje serię spotkań towarzyskich, aby ocenić swoją formę i ustalić, nad czym muszą jeszcze popracować. Dla Ciebie, biegacza, przeciwnikiem jest dystans.

Czołowi biegacze świata wpisują w swój plan treningowy nawet kilka startów kontrolnych. Bieganie interwałów lub czasówek nie zastąpi rywalizacji z innymi zawodnikami i uczucia towarzyszącego przekroczeniu linii mety. Dlatego bieg próbny jest równie istotny, jak regeneracja czy dieta. Istnieje znacząca różnica między treningiem a startem w zawodach.

Najważniejszą korzyścią z takiej próby generalnej są informacje na temat tego, jakie efekty przynosi trening, jak realizujesz założoną wcześniej strategię biegu, jak radzisz sobie z kryzysami i obecnością innych zawodników oraz, w końcu, czy jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia założonego wyniku.

Po wybieganiu kilkuset kilometrów i wylaniu litrów potu na treningu potrzebny jest Ci przegląd. Bądź sam sobie mechanikiem i sprawdź, jak chodzi Twoja maszyna.

Nie zapominaj o szczegółach

W przygotowaniach do biegu ważne są drobiazgi. Warto sprawdzić: co zjesz przed biegiem i jak to wpłynie na Twój organizm w trakcie zawodów; ile czasu wcześniej przyjechać na imprezę; kiedy zacząć rozgrzewkę; o której godzinie położyć się spać dzień przed wyścigiem. Sprawdzasz każdy szczegół, jak podczas kupowania nowych butów do biegania.

Równie istotne jest przygotowanie mentalne. Oswojenie z atmosferą wyścigu zmniejszy stres w dniu próby.

"Każdy start wyzwala dodatkowe emocje, o które trudno na treningu. Zawody podnoszą możliwości organizmu na wyższy poziom. Dla mnie start po dłuższym okresie przygotowawczym jest jego podsumowaniem, kwintesencją treningu i weryfikacją wykonanej pracy" - mówi Mariusz Giżyński, mistrz Polski w półmaratonie (2009) i wicemistrz w maratonie (2009).

Wyeliminuj słabe ogniwo

Bieg próbny jest zazwyczaj o połowę krótszy od startu docelowego. Jeśli na przykład planujesz udział w maratonie, w planie treningowym uwzględnij półmaraton, choć możesz też wystartować na 10 lub 5 kilometrów. Krótszy dystans powinien dodać pewności siebie, a ta sprawi, że łatwiej Ci będzie skupić się na rejestrowaniu informacji.

Bokserzy dobierają sobie sparingpartnerów podobnych do głównego rywala, jednak treningowi przeciwnicy są nieco słabsi lub lżejsi. Ty też nie możesz dać się za bardzo "poturbować" przed zawodami.

Tagi: trening | bieganie | bieg kontrolny | start kontrolny | metoda startowa | zawody | przygotowanie do startu | Henryk Szost

Oceń artykuł:

5.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij