Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli

Słowem wstępu: nie, to nie są sposoby, które dadzą ci pełen immunitet i nadal na trasie musisz bardzo uważać. Ale skoro są szanse, by choć odrobinę zmniejszyć ryzyko na złapanie jakiegoś urazu, to w sumie… dlaczego nie spróbować?

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Wyskakuj z klapek!

Dlaczego? Jeżeli chcesz uniknąć zapalenia rozcięgna podeszwowego czy ścięgna Achillesa, nie spędź całego lata w japonkach. Żeby utrzymać klapki na stopach, musisz podwijać palce, co wpływa na rozcięgno i cały mechanizm kroku, a to może przekładać się na krok biegowy, zaburzając naturalny ruch stóp. A to pierwsze ogniwo łańcucha kontuzji.

Jak? Lepiej wybierz sandały, które trzymają się nogi i są minimalnym podparciem dla łuku stopy. Lepiej też, żeby panie ograniczyły noszenie szpilek, bo – jak udowodniono – usztywniają one achillesa i zaburzają pracę łydek.

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Tego nie łykaj

Dlaczego? Podczas stosowania antybiotyku z grupy zawierających fluorochinolony (np. Cipronex, Levoxa) mogą pojawiać się zapalenia i zerwania ścięgien (w tym achillesa). Fluorochinolony wpływają na białka, które regulują naprawę tkanek, i mogą być dla niektórych toksyczne, zwłaszcza dla ścięgien.

Jak? Kiedy lekarz zapisuje Ci antybiotyk, musi mieć pewność, że to konieczne. Zanim łykniesz cokolwiek, czytaj ulotkę i wszystkie wątpliwości zgłaszaj lekarzowi. W razie czego na rynku jest trochę zamienników.

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Jedz żelazo

Dlaczego? Żelazo wchodzi w skład mioglobiny dostarczającej do mięśni tlen. Jego niedobór zmniejsza możliwości regeneracyjne mięśni, zwiększając ryzyko kontuzji.

Jak? Dzienne zapotrzebowanie na żelazo to 8 mg dla mężczyzn i 18 mg dla kobiet. Żelazną dawkę pierwiastka znajdziesz w czerwonym mięsie. Ale wegetarianie też nie są skazani na anemię, jeżeli lubią rośliny strączkowe czy zielone warzywa. Przyswajalność żelaza zwiększa wit. C, więc dołączaj do obiadu np. pomidory czy brokuły.

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Używaj drugiej pary

Dlaczego? Według badań ze „Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports” biegacze, którzy trenują w kilku parach butów, są o 39% mniej narażeni na złapanie kontuzji w porównaniu do biegających na okrągło w jednej. Dzięki urozmaiceniu układ ruchu nie jest poddawany jednostajnym obciążeniom, co zmniejsza ryzyko kontuzji przeciążeniowych.

Jak? Na rynku są buty projektowane na długie wybiegania, na szybkie starty, do biegania w terenie... 2 pary w cenie 1 możesz kupić w outletach.

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Pij, pij, pij

Dlaczego? Organizm składa się w większości z wody, więc jej niedobór pogarsza też funkcjonowanie mięśni czy amortyzowanie stawów, czyniąc je bardziej podatnymi na kontuzje.

Jak? Niektóre zalecenia mówią o piciu 2,5-3,5 l wody dziennie, inne każą kierować się pragnieniem. Nie musisz jednak mieć bidonu z miarką. Po prostu pamiętaj, żeby co jakiś czas brać łyk wody, a na długie treningi zabierać izotonik. Resztę płynów dostarczysz sobie w posiłkach: z owoców, warzyw czy zup.

RW 08/2016 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij