Runner's World poleca:

9 zaskakujących zalet biegania

Poleć ten artykuł:

Jasne, bieganie jest zdrowe, nic nowego. Czy znasz jednak wszystkie pozytywne strony swojego wieczornego truchtania? Poznaj 9 zaskakujących przykładów na to, jak korzystnie bieganie wpływa na Twoje ciało i ruszaj na trening, bo warto!

1. Chrząstka rośnie!

Nie słuchaj narzekaczy – bieganie nie zniszczy Twoich kolan. Prawdopodobnie jest wręcz przeciwnie: badania naukowców z Australia’s Monach University sugerują, że bieganie może być impulsem do wzrostu chrząstki. To zaś chroni Cię przed zapaleniem stawów.

2. Wyostrza słuch

Badacze z Bellarmine University odkryli, że kobiety dbające o swoją formę miały o 6 procent lepszy słuch niż ich mniej wysportowane koleżanki. Aktywność fizyczna usprawnia krążenie w uchu, co zapewnia lepszy dopływ substancji odżywczych wspomagających słyszenie.

3. Chroni skórę

Według naukowców z Rutgers University, myszy, które piły wodę z kofeiną, a następnie biegały, miały mniejszą ilość guzków nowotworowych na skórze niż gryzonie, które dostały tylko wodę z kofeiną lub tylko biegały. Kofeina i ćwiczenia to sposób na mniejszą ilość rozwijających się chorych komórek.

4. Zapomnij o migrenie

Odłóż środki przeciwbólowe i idź pobiegać. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Goeteborgu pokazują, że osoby cierpiące na migrenę doświadczały o wiele mniej bólów głowy, gdy biegały 40 minut trzy razy w tygodniu przez trzy miesiące.

5. Regeneruje mięśnie

Masa mięśniowa zmniejsza się z wiekiem – czy aby na pewno? Naukowcy z University of Illinois odkryli, że bieganie aktywuje rodzaj komórek macierzystych, które biorą udział w procesie tworzenia mięśni. Fakt ten może być kluczem do zapobiegania utracie mięśni z wiekiem.

6. Łagodzi stres

Czujesz nerwy przed ważnym spotkaniem biznesowym? Idź pobiegać. Naukowcy z Southern Methodist University twierdzą, że ludzie reagują na stres łagodniej, gdy uprawiają regularnie intensywne ćwiczenia aerobowe.

7. Zapobiega nowotworom

Fińscy badacze poddali badaniom 2560 mężczyzn w średnim wieku przez ponad 17 lat i odkryli, że ci najbardziej aktywni fizycznie byli najmniej narażeni na śmierć z powodu choroby nowotworowej, zwłaszcza przewodu pokarmowego i płuc. Im bardziej intensywne ćwiczenia, tym lepiej.

8. Mocniejszy mózg

Aby sprawdzić, jaki jest wpływ poszczególnych czynników na funkcje umysłowe, naukowcy z University of Illinois testowali na myszach pikantne jedzenie, nowe zabawki i kółka do biegania. To właśnie te ostatnie były jedynym bodźcem, który poprawiał funkcje poznawcze gryzoni.

9. Wzmacnia kości

Wiadomo, że ćwiczenia z ciężarami wzmacniają gęstość kości, co chroni nas przed złamaniami i osteoporozą. Naukowcy z University of Missouri twierdzą zaś, że to aktywności o dużej intensywności (jak bieganie) oferują największe korzyści ochronne.

RW

Tagi: zdrowie | ciało | ciało biegacza | bieganie | mięśnie | choroby | słuch | kości | mózg | ból głowy | nauka | zalety biegania

Oceń artykuł:

3.0

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

Runner's WorldPorady dla biegaczy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij